مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان برای اولین بار و با کمک گرفتن از تلسکوپ هابل موفق به مشاهده متلاشی‌شدن تکه سنگی فضایی از کمربند اصلی سیارک‌ها شده‌اند.

براساس گزارش اسپیس، اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس اولین‌بار در ماه سپتامبر متوجه حضور جرمی غبارآلود به‌نام P/2013 R3 شدند و رصد آن را با کمک تلسکوپ هابل ادامه دادند. تصاویر هابل نشان داد این جرم مجموعه‌ای از 10 سنگ کیهانی است که در لایه‌ای از غبار بسته‌بندی شده و وسعت این مجموعه به اندازه سیاره زمین است. بزرگترین تکه این مجموعه وسعتی برابر 400 متر دارد و هر تکه بدنه و دنباله‌ای مشابه با ستاره‌های دنباله‌دار دارد.

قطعات این مجموعه شهاب‌سنگی با سرعتی برابر 1.6 کیلومتر بر ساعت درحال جدا شدن از یکدیگر هستند و اخترشناسان به واسطه مشاهده این رویداد دریافتند این سیارک گرفتار پدیده‌ای به نام تاثیر YORP شده‌است. تغییر جزئی در جذب نور خورشید منجر به افزایش سرعت چرخش سیارک شده و در نتیجه نیروهای شدید چرخشی فشار بیشتری روی ساختار از هم گسسته سیارک ایجاد کرده و آن را مانند یک کلوچه خرد می‌کنند.

هابل

اخترشناسان سال گذشته شاهد عبور سیارکی با 6 دنباله بودند که تحت تاثیر پدیده‌ای مشابه،‌ یعنی فشار تشعشعات خورشیدی ایجاد شده‌بودند. پس از آن بود که که اخترشناسان این پدیده را یکی از اصلی‌ترین عوامل تبدیل شدن سیارک‌ها به ذرات و غبار کیهانی شناسایی کردند.

انتظار می‌رود P/2013 R3 به‌تدریج به دریایی از شهاب‌سنگ‌ها تبدیل شده و بخشی از این شهاب‌های کیهانی نیز آسمان زمین را نورباران کنند.

کد خبر 252314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز