دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات پکن می‌گویند هنگامی که وضعیت هوای شهر واقعا بد باشد، طرحی اضطراری برای ممنوعیت وارد شدن نیمی از ماشین‌های شهر به خیابان‌ها دارد، اما اجرا کردن این طرح ممکن است به این سادگی‌ها نباشد

‌‌‌Beijing

به گزارش آسوشیتدپرس این طرح اضطراری در ماه ژانویه هنگامی میزان آلاینده‌های بسیار سمی در هوای پکن به حد بی‌سابقه‌ای رسید، به اجرا در نیامد. و این هفته نیز هنگامی انتظار می‌رفت میزان آلودگی هوا برای چندین روز در سطح خطرناک بماند، خبری از اجرای این طرح نبود.

روز جمعه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) در رویدادی نادر سطح هشدار آلودگی هوا در پکن در وضعیت نارنجی قرار داده شد- یعنی رده دوم در چهار سطح اضطرار مربوط به آلودگی هوا که در آن برخی از کارخانه‌های آلاینده باید تولید خود را کاهش کنند یا متوقف نمایند. مشاوران بهداشتی برای کمک به مردم فراخوانده شدند و کباب‌‌پزی، آتش‌بازی و کارهای تخریب ساختمانی ممنوع اعلام شد، اما دستوری درباره بیرون کشیدن ماشین‌ها از خیابان‌ها داده نشد.

اما هنوز دولت وضعیت هشدار قرمز را اعلام نکرده است. سیستم هشدار پکن برای اعلام وضعیت قرمز به پیش‌بینی سه روز پشت سرهم آلودگی شدید در بالاترین میزان نیاز دارد. در صورتی که در روزهای با آلودگی بسیار شدید یا آسمان مه‌دودگرفته هوا در کمتر از سه روز پاک شود، شدیدترین اقدامات به اجرا در نخواهد آمد.  در دوره آلودگی هوا که در ژانویه که در آن میزان ذرات  PM 2.5 به بالاتر از ۵۰۰ میکروگرم در مترمکعب رسید، فقط باعث اعلام ملایم ترین وضعیت هشدار یعنی هشدار سطح آبی شد.

از اقدامات دیگری که در روز جمعه انجام شد، تقاضا از شهروندان برای استفاده از وسائل نقلیه عمومی به جای خودروهای شخصی، و نیز فراخوان برای آب‌پاشی خیابان‌ها و اقدامات کنترل غبار در مکان‌های ساخت و ساز بود. در بالاترین سطح هشدار، وضعیت قرمز باید نیمی از ۵ میلیون ماشین در حرکت در پکن- بر اساس آخرین رقم شماره پلاک‌شان- از ورود به خیابان‌ها منع شوند.

«ما جون» از انستیتوی غیردولتی امور عمومی و زیست‌محیطی در پکن می‌گوید پیش‌بینی دقیق درباره اینکه رخ دادن آلودگی شدید هوا در سه روز متوالی (برای اینکه وضعیت قرمز اعلام شود) از لحاظ فنی مشکل است.

به گفته او به طور کلی دولت از به کارگیری اقدامات بسیار شدید مانند منع رفت و آمد ماشین‌های شخصی اکراه دارد، زیرا خبردار کردن همه رانندگان از این قوانین و تقویت ظرفیت حمل و نقل عمومی برای تطبیق یافتن با مسافران اضافی تقریبا ناممکن است.

در عین حال او از اینکه دولت در ماه‌های اخیر درباره میزان‌های آلودگی هوا اطلاعات ‌بیشتری در اختیار می‌گذارد، استقبال می‌کند و یادآور می‌شود که در حال حاضر بسیاری از مردم آخرین اطلاعات دولتی درباره کیفت هوای پکن به طور همزمان بر روی تلفن‌های همرا‌ه‌شان دریافت می‌کند، و بنابراین می‌توانند از خودشان حفاظت کنند.

وزارت محیط زیست چین هم در واکنش به دور جدید آلودگی هوا در شهرهای این کشور اعلام کرد بازرسانی را برای وارسی صنایع آلاینده و محل‌های ساخت و ساز به پکن و سایر مناطق این کشور فرستاده است.

به گفته این وزارت دوازده تیم کارشناسی کارخانه‌ها از جمله کارخانه‌های تولید فولاد، زغالسنگ، شیشه و سیمان را در پکن، شهر مجاورش تیان‌جین و در ایالت همسایه هبئی و دیگر مناطق مجاور بازرسی خواهند کرد. این تیم‌ها واکنش دولت‌های محلی را به آلودگی هوا در طول چند روز گذشته بازبینی خواهند کرد و موارد زیر پاگذاشتن قوانین را به اطلاع عموم خواهند رساند.

دولت چین می‌خواهد بهبودی قابل مشاهده‌ای در هوای آلوده شهرهای چین که باعث نارضایی شهروندان و لکه دار شدن چهره این کشور در خارج شده است، ایجاد کند.

گرچه صنایع آلاینده در چین باید استانداردهایی را درباره گازهای خروجی‌شان رعایت کنند، این استانداردها لزوما اعمال نمی‌شود، و دولت‌های محلی هنوز به اجرای طرح‌هایی که می‌توانند رشد اقتصادی ایجاد کنند، با وجود آلوده‌کنندگی‌شان تمایل نشان می‌دهند.

در شهر شیجی‌ژوانگ، مرکز ایالت هبئی در یکشنبه این هفته برای مقابله آلودگی هوا ۲۰ درصد خودروهای خصوصی در مناطق شهری بر اساس شماره پلاک‌شان از آمدن به خیابان‌ها منع شدند.

رسانه‌های چین می‌گوین تقریبا همه ایالت‌ها در مرکز و شرق چین از روز جمعه دچار آلودگی جدی هوا شده‌اند و پکن و پنج ایالت در شمال و شرق چین «مه‌دود شدید» را گزارش کرده‌اند.

کد خبر 250934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز