فناوری> پگاه شفتی: همین روزها قرار است یک گوگلی به ایران بیاید. برای چه کاری و به‌چه مناسبت؟ به‌مناسبت برپایی اولین دوره‌ی مسابقه‌های اندرویدی «موبی‌کُد۲۰۱۴» و برای سخنرانی در کارگاه تخصصی این مسابقه‌ها.

زندگی؛ سفری که خط پایان ندارد

بله، دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار است یک مسابقه‌ی اندرویدی برگزار کند. این مسابقه از شنبه دهم تا سه‌شنبه سیزدهم اسفند برگزار می‌شود. برندگان مسابقه هم چهارشنبه، ۱۴ اسفند در مراسمی معرفی می‌شوند. جایزه‌ی نفر اول هم ۳۰میلیون تومان است. مسابقه‌ی ایران موبی‌کد۲۰۱۴ برای اولین‌بار در ایران برگزار می‌شود. سایت ایران موبی‌کد درباره‌ی این مسابقه نوشته است: «با توجه به این‌که تعداد برنامه‌های فارسی تولید شده در مقایسه با تعداد برنامه‌های موجود برای سیستم عامل اندروید بسیار ناچیز است، نیاز به برنامه‌های فارسی برای سیستم عامل اندروید به‌شدت احساس می‌شود.»

اما آن‌چه بیش از هرچیز اولین دور این مسابقات را جذاب کرده، حضور دو مدیر ایرانی گوگل در آن است. لیلی بقایی‌راد، دکترای مهندسی برق از دانشگاه استنفورد و مدیر محصولات گوگل بخش اندروید و علی اژدری‌راد، مدیر محصولات شرکت گوگل در سوییس و دارای دکترای کامپیوتر و علوم ارتباطات از سخنرانان کارگاه تخصصی مسابقات موبی‌کد هستند.

به همین بهانه، اینترنتی با لیلی بقایی‌راد به گفت‌وگو پرداختیم. این گفت‌وگوی نوجوانانه‌ی هفته‌نامه‌ی دوچرخه از گوگل شروع می‌شود و به فوتبال و قرمزته و خانه‌ی مادربزرگه هم می‌رسد.

* *‌ *

  • چندسال دارید و چه‌طور به شرکت گوگل پیوستید؟

۲۹ سال. بعد از گرفتن مدرک دکترا، دوسال به‌عنوان مهندس برنامه‌نویس در شرکت «کی.ال.‌ای.‌تنکور» کار کردم و بعد حدود یک سال به‌عنوان مدیرتولید در «آتیرتک» و بعد از آن هم به گوگل پیوستم.

  • کار در گوگل، به‌عنوان یک ایرانی چه‌طور است؟

گوگل جایی شگفت‌انگیز برای کار کردن است و هرساله رتبه‌ی یک را در میان شرکت‌های گوناگون به‌دست می‌آورد. آن‌ها نوآوری را پرورش می‌دهند و با کارمندانشان بسیار خوب رفتار می‌کنند.

  • چه‌طور به مسابقات موبی‌کد دعوت شدید و چه برنامه‌هایی در ایران دارید؟

دکتر صبایی از طرف دانشگاه امیرکبیر مرا دعوت کرد. قرار است من به همراه استاد راهنمای دوره‌ی دکترا، دکتر «فابین پائز» به ایران بیاییم. اول می‌خواهم او را به زادگاهم اصفهان، بعد شیراز و بعد زادگاه پدرم، نائین، ببرم.

  • درباره کروم‌کست، که ظاهراً دستگاهی شبیه به فلش‌مموری است که در آن واحد اطلاعاتی مانند فیلم یا بازی را از گوشی، تبلت یا کامپیوتر به تلویزیون منتقل می‌کند، کمی توضیح بدهید. نقش شما در این پروژه چه بود؟

من مدیر تولید در بخش سخت‌افزار کروم‌کست بودم و از نتیجه‌ی راه‌اندازی این محصول خیلی خوشحال شدم. همان‌طور که می‌توانید بازخورد آنلاین مشتریان را ببینید، آن‌ها هم عاشق این محصول شدند.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۵

کروم‌کَست

  • شما در گوگل چه‌کار می‌کنید؟ درباره‌ی آخرین تولیدتان یا تولیدات دیگری که فکر می‌کنید متمایز هستند، هم برایمان صحبت می‌کنید؟

من در حال حاضر مدیرتولید بخش اندروید گوگل هستم. متأسفانه نمی‌توانم درباره‌ی جزئیات کاری که می‌کنم، صحبت کنم.

  • شما در نوجوانی درس‌خوان بودید؟

درس‌خوان نبودم و فکر می‌کنم به همین دلیل پدر و مادرم کمی اذیت هم شدند.

  • از این اذیت شدن‌ها یک مثال می‌زنید؟

هاها، پدر و مادرم مرا می‌کشند!

  • چه خاطره‌ای از این کلنجارها رفتن‌ها دارید؟

آن‌ها چندبار به دلایل انضباطی به مدرسه‌ی من فراخوانده شدند: آوازخواندن سرکلاس، پیچاندن کلاس‌ها و...

  • در مدرسه کدام درس را بیش‌تر دوست داشتید؟

ریاضیات. آن هم به‌خاطر این‌که پدرم خیلی زیاد با من  کار می‌کرد و به همین دلیل ریاضی‌ام خوب بود.

  • شما گربه‌های زیبایی دارید. چرا از بین حیوانات خانگی، گربه را انتخاب کردید؟

نگه‌داری از گربه خیلی‌خیلی آسان‌تر است.

  • اسم یکی از گربه‌های شما مخمل است. چه خاطره‌هایی از مخمل و خانه‌ی مادربزرگه دارید؟

اسم یکی از گربه‌های من کامو و یکی دیگر مخمل (خانه‌ی مادربزرگه) است.

یادم هست که مخمل چه‌قدر بدخلق شد وقتی مرغ و خروس و جوجه به آن‌جا آمدند و از پتوی او برای ساختن خانه‌شان استفاده کردند و البته عاشق شعر و آهنگش بودم و کاملاً آن را به‌یاد دارم.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۵

کامو و مخمل

 

  • نوروز نزدیک است، چه خاطره‌ای از نوروز دارید و از عیدی‌هایی که گرفته‌اید؟

من هنوز یک صدریالی را که مادربزرگم به‌عنوان عیدی (از لای قرآن برای برکت گرفتن) به من داد، در کیف پولم دارم. گاهی وقت‌ها که خیلی دلم برایش تنگ می‌شود، به آن نگاه می‌کنم و یک‌جورهایی از این‌که یادش همیشه با من خواهد بود، آرامش می‌گیرم.

  • در گوگل تا به حال جشنی به‌مناسبت نوروز برپا شده است؟

هفته‌ی پیش، در طول دیدارم از توکیو، عکس لوگوی گوگل را با تزیین هفت‌سین دیدم. متأسفانه نتوانستم با دقت بیش‌تری آن را نگاه کنم.

  • در نوجوانی دوست داشتید چه‌کاره شوید، آیا حالا به آرزویتان رسیده‌اید؟

بله، می‌خواستم دکترای مهندسی برق بگیرم و به هدفم رسیدم. از طرفی هم فهمیدم که واقعاً نمی‌دانم چرا به‌دنبال این هدف بودم.

  • در این راه، چه کسانی مشوق شما بوده‌اند؟

خانواده، به‌خصوص پدر و مادرم.

  • بزرگ‌ترین مانع بر سر راه موفقیت شما چه بوده است؟

من تا حالا بسیار خوش‌شانس بوده‌ام. البته عادت داشته‌ام همیشه به نیمه‌ی پر لیوان نگاه کنم و حتی وقتی شکست خورده‌ام، به آن به‌عنوان یک چالش جدید نگاه کرده‌ام.

  • چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

دوست دارم یک شرکت کارآفرینی اجتماعی برای کمک به انسان‌ها و حیوانات تأسیس کنم. متأسفانه در خیلی جاها به حقوق بشر احترام گذاشته نمی‌شود. هم‌چنین به حقوق حیوانات و محیط زیست و کره‌ی زمین. ما از هرچیزی که به ما اعطا شده  فقط استفاده می‌کنیم و قدرش را نمی‌دانیم.

  • اولین جایی که در ایران می‌خواهید ببینید، کجاست؟

بازار اصفهان.

  •  فکر کنم طر‌فدار فوتبال هم هستید؟ کدام تیم را دوست دارید؟

بله، عاشق فوتبالم و قرمزته.

  • بازی کدام بازیکن پرسپولیس را بیش‌تر دوست دارید؟

مهدی مهدوی‌کیا؛ او همیشه بازیکن مورد علاقه‌ام بوده است.

  • خاطره‌ای هم از فوتبال دارید؟

بهترین خاطره‌ای که از فوتبال دارم، برمی‌گردد به سال ۱۹۹۸ و برد ایران در برابر استرالیا و راه‌یابی به جام جهانی و ممنون از دایی و عزیز، برای ثبت این پیروزی در خاطره‌ی ما.

  • چه پیامی برای نوجوان‌های ایران دارید؟ به‌خصوص آن‌ها که رشته‌ی شما را دوست دارند.

در مورد آن‌چه می‌خواهید انجام دهید و دلیلش، خوب فکر کنید. من طوری زندگی کردم که انگار در یک مسابقه هستم، اما تازگی‌ها فهمیده‌ام که زندگی مثل یک مسابقه‌ی دو نیست، که خط پایان داشته باشد. بلکه یک سفر است. هیچ‌وقت، برای انجام هیچ‌کاری دیر نیست. خوب فکر کنید که چرا در یک مسیر خاص هستید و مطمئن شوید که به دلایل درستی، می‌خواهید این مسیر را ادامه بدهید.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۵

لوگوی گوگل برای بزرگداشت نوروز در توکیو. این لوگو را لیلی بقایی‌راد برای هفته‌نامه‌ی دوچرخه فرستاد.

کد خبر 250901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز