مریم تقی خانی: نوروز سال ۹۳برای هنردوستان شاید روزهایی ویژه باشد. نخستین گزینه اکران نوروز، امروز روی پرده سینماها رفت و خبرهای تأیید نشده حاکی از آن است که تعدادی از بهترین فیلم‌های جشنواره سی‌و‌دوم، دیگر گزینه‌های نمایش عمومی در تعطیلات سال نو هستند.

روزهای پربار هنری درنوروز ۹۳

تلویزیون هم برای نوروز آینده چند سریال با ته‌مایه‌های طنز در دست تولید دارد. در حوزه تئاتر هم شاید برای نخستین بار یک نمایش در روزهای تعطیل ابتدای سال 93روی صحنه می‌رود. همه این خبرهای خوش می‌تواند نویدبخش نوروزی به یاد‌ماندنی برای علاقه‌مندان هنر در تمام عرصه‌ها منهای هنرهای تجسمی باشد؛ نگارخانه‌ها در تعطیلات نوروز تازه به خواب زمستانی می‌ر‌وند!

سینمای نوروزی با طعم جنگی و کمدی

تا امروز به‌نظر می‌رسد اکران 3یا 4فیلم نوروزی قطعی شده باشد؛ «معراجی‌ها» پنجمین ساخته مسعود ده‌نمکی است با همان مایه‌های جنگ و طنز و بازیگرانی که در سه‌گانه «اخراجی‌ها» و «رسوایی» حضور داشتند و 4فروش میلیاردی برای سینمای ایران رقم زدند؛ «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا جزو فیلم‌های مهم و بسیار موفق جشنواره سی‌ودوم بود و خبرها حاکی از اکران آن در گروه سینمایی آزادی در آینده نزدیک است؛ «طبقه حساس» کمال تبریزی هم می‌تواند لحظه‌هایی خوش برای سینمادوستان رقم بزند و در نهایت «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی که بازگشت این فیلمساز خوش‌خنده است به سینما با یک داستان شوخ و شنگ.

معراجی‌ها داستانی جنگی -کمدی دارد؛ یعنی چیزی شبیه آنچه در 3قسمت اخراجی‌ها دیده بودیم و سازندگان این فیلم امیدوارند با تکیه بر همان مولفه‌ها مردم را به سینماها بکشانند. جوانی به نام محمد برای رفتن به جبهه با مخالفت پدر و شروط عجیب او مواجه می‌شود. محمد شبانه از خانه فرار می‌کند و به جبهه می‌رود. پدر هم برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شود. چند سال بعد بین 2 گروه از دانشجویان بر سر خاکسپاری چند شهید گمنام یا نصب تندیس در دانشگاه اختلاف می‌افتد. اختلاف بالا می‌گیرد و به درگیری گروهی از دانشجویان می‌انجامد. محمدرضا شریفی‌نیا، اکبر عبدی، سیدجواد هاشمی، مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ‌شاهی، برزو ارجمند، امیر نوری، کاوه خداشناس، غلامحسین لطفی، اصغر نقی‌زاده، اسماعیل سلطانیان، بهاره افشاری، مریم کاویانی، پوراندخت مهیمن، لاله صبوری، سمانه پاکدل و حدیثه تهرانی بازیگرانی هستند که در فیلم تازه ده‌نمکی ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم«چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا 2روز از حضور شهید مصطفی چمران را در ماجرای پاوه در سال 58 و پیش از آغاز جنگ تحمیلی به تصویر می‌کشد. تازه‌ترین تجربه کارگردانی حاتمی‌کیا توانست 6سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به‌دست آورد ولی باید دید که این فیلم می‌تواند در اکران نوروزی هم به اندازه نمایش جشنواره‌ای موفق باشد یا نه. جلوه‌های ویژه بسیار خوب به‌ویژه در صحنه کلیدی سقوط بالگرد حامل زخمی‌های جنگ، بازی درخشان بابک حمیدیان در نقش شهید اصغر وصالی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل را برایش به همراه داشت، درخشش خیره‌کننده مریلا زارعی در نقش یک زن کرد، نخستین تصویر سینمایی از شهید چمران و البته نام خود حاتمی‌کیا می‌تواند از مهم‌ترین دلایل درخشش این فیلم دفاع‌مقدسی در گیشه اکران نوروزی باشد.

فیلمنامه طبقه حساس را پیمان قاسمخانی نوشته و رضا عطاران در فیلم جدید کمال تبریزی بازی کرده است. اما تبریزی این روزها درگیر یک حاشیه دیگر است که به سریال «سرزمین کهن» ربط دارد و شاید همین اتفاق بتواند روی اکران طبقه حساس در برخی استان‌ها سایه بیندازد. اگر تبریزی و دوستان بتوانند حاشیه‌های این چند روز را به سلامت پشت سر بگذارند، قطعا باید طبقه حساس را جزو فیلم‌های پرفروش اکران نوروزی دانست.فیلم افخمی هم جزو گزینه‌های جدی اکران نوروزی است؛ آذر، شهدخت، پرویز و دیگران با کسب 2 سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه از جشنواره سی‌ودوم فجر، به نوعی بازگشت افخمی به سال‌های «شوکران»، «عروس»، «روز فرشته» و «روز شیطان» است. بازی‌های روان فخیم‌زاده و خیراندیش در کنار فضای شوخ داستان می‌تواند برگ برنده آذر، شهدخت، پرویز و دیگران در اکران نوروزی باشد؛ به‌ویژه اینکه مخاطب دوست دارد در تعطیلات سال نو به تماشای فیلمی برود که او را یکی‌دو ساعت از فضای زندگی روزمره دور کند. آنها که فیلم را در نمایش جشنواره‌ای دیده‌اند، معتقدند افخمی توانسته فیلمی با قصه‌ای روان و بدون لکنت خلق کند و شاید همین‌ها برای موفقیت آن در اکران نوروزی کافی باشد.

رقابت سنگین خانواده معمولی با ستاره‌ها

نخستین فصل مجموعه تلویزیونی «پایتخت» نوروز 3 سال پیش روی آنتن رفت و توانست مخاطبان زیادی جلب کند. فصل دوم پایتخت هم گرچه به قوت و قدرت فصل اول نبود اما توانست نظر مثبت مخاطبان و کارشناسان را جلب کند. کار تولید پایتخت 3 از مدتی پیش در شمال آغاز شده و گروه از پنجشنبه گذشته به تهران آمده‌اند تا ماجراهای تازه خانواده نقی معمولی را در پایتخت پیگیری کنند. تا امروز 6قسمت از سریال نوروزی شبکه یک ضبط شده و احتمال می‌رود کار تولید در تعطیلات نوروز هم ادامه یابد. علیرضا خمسه، محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، نیکا و سارا فرقانی‌اصل، احمد مهرانفر، نسرین نصرتی، مهران احمدی، هومن حاجی‌عبداللهی، هدایت هاشمی و یک بازیگر زن چینی در سومین فصل پایتخت بازی می‌کنند.

شبکه 2که چند سالی است در بازار سریال‌های نوروزی در رده‌های پایین جذب مخاطب قرار می‌گیرد، امسال خیلی زود دست به‌کار شد و تولید مجموعه ویژه نوروز 93را به منوچهر هادی و گروه او سپرد. این کارگردان جوان هم معطل نکرد و چند ستاره سرشناس با دعوت او به پروژه «خوب، بد، زشت» پیوستند. امین حیایی، بهنوش بختیاری، بهاره رهنما، محمد کاسبی، حسین محب‌اهری، مهدی سلوکی و شهین تسلیمی بازیگران اصلی این سریال نوروزی هستند و در چند روز اخیر ایمان صفا، نیلوفر خوش‌خلق، خسرو امیرصادقی و عباس محبوب هم به جمع آنها اضافه شده‌اند. تصویربرداری به نیمه رسیده و به‌نظر می‌رسد تا اواخر اسفند خوب، بد، زشت برای پخش آماده می‌شود. هادی سریال «خداحافظ بچه» را در کارنامه دارد.

دیگر سریال پرستاره و طنز نوروز 93«روزهای بد به در» سعید آقاخانی است با کلی بازیگر شناخته‌شده که در 13یا 15قسمت 40دقیقه‌ای از شبکه 3پخش می‌شود. هومن برق‌نورد، مهران غفوریان، بیژن بنفشه‌خواه، مریم امیرجلالی، مهران رجبی، مهرناز بیات، لاچین دربندی، غلامرضا نیکخواه، امیررضا میرآقا، شیما سلیمی، حامد اخباری و سادیا جلالی‌پور همراه با هنرمند خردسال محمدرضا شیرخانلو بازیگران اصلی این مجموعه هستند. روزهای بد به در، داستان یک سرایدار مدرسه را روایت می‌کند که در تدارک برگزاری مراسم عروسی پسرش در مدرسه، ناگهان با حکم بازنشستگی روبه‌رو می‌شود. حالا او باید بعد از 30سال خانه سرایداری را خالی کند. فیلمنامه را برزو نیک‌نژاد نوشته که سریال پرمخاطب «دودکش» را در کارنامه دارد. باید دید آیا حضور بازیگران طناز با هدایت آقاخانی می‌تواند روزهای بد به در را به رقیب جدی 2 سریال نوروزی دیگر تبدیل کند یا نه.

یک نمایش برای تعطیلات نوروز

سال‌ها بود سالن‌های نمایشی پایتخت همزمان با فرارسیدن سال نو به خواب بهاره می‌رفتند و در 2هفته تعطیلات نوروزی هیچ برنامه و نمایشی روی صحنه نداشتند. حالا قرار است این سنت نه‌چندان پسندیده، نوروز امسال کنار گذاشته شود و نمایش «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی از ۷ فروردین 93اجرای خود را در تالار وحدت از سر بگیرد. این نمایش از ۲۱آذر و سپس در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر روی صحنه رفت و حالا به‌دلیل استقبال مردم و تقاضای برخی هنرمندان تئاتر، نویسندگان و مترجمان از ۷فروردین دوباره اجرا می‌شود. البته آنها که نمی‌توانند در نیمه دوم تعطیلات نوروز به تماشای سقراط بنشینند، خیلی نگران نباشند؛ اجرای نمایش تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت. فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی، نقی سیف‌جمالی، کتانه افشاری‌نژاد، یعقوب صباحی، ایوب آقاخانی، سیاوش چراغی‌پور، بهاره نوحیان، بهمن عباسپور، رضا جهانی، بهنام شرفی، پرهام دلدار، مجید نوروزی، مهرداد خانی و... بازیگران نمایش ۱۲۰ دقیقه‌ای سقراط هستند که با بلیت ۲۵ هزار تومانی روی صحنه می‌رود؛ گرچه علاقه‌مندان باید برای پیش‌خرید اینترنتی بلیت و انتخاب صندلی مورد نظر زودتر اقدام کنند.

شاید سفر، شاید کلاه‌قرمزی

سفر در تعطیلات نوروز مهم‌ترین و جدی‌ترین رقیب برنامه‌های هنری برای پر کردن وقت مردم است اما معمولا بسیاری از آنها که سفر می‌روند هم برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون را از دست نمی‌دهند. سینما رفتن در مسافرت هم چندان ایده خوبی نیست. با این حال در نوروز هر کجا هستید تماشای «کلاه‌قرمزی93» را فراموش نکنید! توصیه اکید هم می‌کنیم که به شایعه‌های تولید نشدن این برنامه بی‌توجه باشید.

تجربه ثابت کرده است مدیران تلویزیون به هیچ قیمت حاضر نیستند از خیر برنامه‌هایی که مخاطب تضمین‌شده دارند - آن هم در تعطیلات نوروز - بگذرند. خبرها حاکی از آن است که این مجموعه نمایشی به سیاق چند سال اخیر در 2 هفته ابتدایی سال نو روی آنتن شبکه 2می‌رود و کلاه‌قرمزی و دوستان هر شب میهمان خانه‌ ایرانی‌ها خواهند بود. عجالتا تا رسیدن سال‌نو می‌توانید در فضای مجازی بگردید دنبال یکی از قسمت‌های کلاه‌قرمزی 92و ببینید آقای همساده درباره قدرت سرویس‌های لورنزو برناردی، بازیکن پیشین تیم ملی والیبال ایتالیا و مربی فعلی تیم ملی والیبال ایران، چه درفشانی‌هایی کرده است!

کد خبر 250521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز