یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر شامگاه روز جمعه در تالار ایوان شمس برگزار شد و نمایندگان بیش از ۲۰سازمان و نهاد و مؤسسه فیلم‌ها و چهره‌های برگزیده خود را معرفی کردند.

جوایزی برای تجلی اراده ملی در قاب سینما

 در پایان، فیلم سینمایی «شیار 143» با کسب 7جایزه موفقیت‌های خود را در جشنواره فیلم فجر امسال کامل کرد.

بازنگری در فیلم فجر

به گزارش همشهری، در ابتدای مراسم علیرضا رضاداد دبیر سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر که ظاهرا دبیری دوره آینده را هم پذیرفته است، به آغاز فعالیت شورای سیاستگذاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر از ابتدای سال آینده اشاره کرد و گفت: جشنواره فیلم فجر در چهارمین دهه برگزاری نیاز به بازنگری جدی دارد. امسال سال تغییر و تبدیل دولت بود به همین دلیل انتظاری که ما از نهادها برای مشارکت در تولید فیلم‌های سینمایی داشتیم برآورده نشد.

پاسخ به حرف‌های ضد‌انقلابی

در ادامه نوبت به رئیس سازمان سینمایی رسید تا به بخشی از انتقادهای اخیر به جشنواره فیلم فجر و برخی فیلم‌های آن پاسخ بگوید. حجت‌الله ایوبی با اشاره به سخنان کسانی که می‌گویند جشنواره فیلم فجر ربطی به دهه فجر ندارد، گفت: سینمای ایران کارنامه انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی رنسانس هنر است. این حرف‌ها ضد‌انقلابی است که می‌گویند سینما و هنرهای دیگر را باید از دهه فجر خارج کنیم. من نگرانم از اینکه خنده‌های امروز روی لبان اهالی سینما تبدیل به ناامیدی شود.

در انتظار فیلمنامه شمس و مولانا

وی با اشاره به اشتیاق خود برای خواندن فیلمنامه‌ها افزود: امیدوارم خیلی زود یک فیلمنامه خوب از شمس و مولانا به‌دست من برسد. ایران باید نخستین کشوری باشد که این دیدار افسانه‌ای میان شمس و مولانا را که اسرارآمیزترین ملاقات تاریخ است، بسازد. رئیس سازمان سینمایی از نهادها و سازمان‌های دولتی خواست برای حمایت از سینما کارکنان خود را به سمت سینما بکشانند. ایوبی گفت: دخل و خرج سینما با هم نمی‌خواند. برای تولید یک فیلم 100میلیارد تومان هزینه می‌کنیم اما فروش آن در گیشه 30یا 40میلیون تومان است.

انتقاد از بولتن‌سازی برای سینما

وی با اشاره به اینکه برخی نهادها و سازمان‌ها جشنواره فیلم فجر را رصد می‌کنند و برای آن بولتن می‌سازند، افزود: ما خودمان بلدیم نقد کنیم و بولتن بنویسیم اما اینها به سینما کمک نمی‌کند، آن هم نوشتن بولتن‌هایی که بسیاری را نسبت به سینما نگران می‌کند. درحالی‌که وقتی ما با کریمان حرف می‌زنیم و مسائل سینما را توضیح می‌دهیم آنها گوش می‌دهند و حرف‌های ما را قبول می‌کنند.

ایوبی گفت: رهبر معظم انقلاب پای سینمای ایران ایستاده است. سینمای ایران شریف و نجیب است و در آن می‌توانیم همه نگاه‌ها را جای دهیم. کدام سینما در جهان است که تمام خانواده چشم‌بسته و بدون آنکه بدانند فیلم چگونه است، کنار هم به سینما می‌روند؟ ما فیلم‌هایی می‌سازیم که همه می‌توانند آن را ببینند. این سینما، سینمای انقلاب است و سینمای دفاع‌مقدس و همه برای دفاع‌مقدس و ارزش‌های انقلاب احترام قائلند.

رستاخیز و جشنواره‌های خارجی

رئیس سازمان سینمایی نظر خود را درباره سرنوشت «رستاخیز» چنین بیان کرد: نظر ما این است که باید نظر علما، مراجع و بزرگان تأمین شود؛ هر چند دوستان برای نمایش چهره فتاوی محکم دارند. درباره خود فیلم نکات و ملاحظاتی بود که همه آنها جمع‌آوری شده و قرار است زیرنظر یکی از شخصیت‌های برجسته و مورخین این اصلاحات اعمال شود. ایوبی درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی هم گفت: من با حضور سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی کاملا موافقم؛ ضمن آنکه باور دارم و معتقدم هیچ فیلمسازی نباید به امید و برای جشنواره‌های خارجی فیلم بسازد.

7جایزه دیگر برای «شیار 143»

بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج جامعه زنان، جشنواره روستا، ستاد اقامه نماز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت دفاع و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری جوایز خود را به «شیار 143» و نرگس آبیار اهدا کردند. جایزه سازمان بسیج دانشجویی و لوح تقدیر ستاد اقامه نماز به ابراهیم حاتمی‌کیا و «چ» رسید و سازمان بهزیستی از هومن سیدی و «سیزده» تقدیر کرد. سازمان غذا و دارو و معاونت فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه «مهمان داریم» را برگزیدند و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به سعید آقاخانی کارگردان «لامپ ۱۰۰» جایزه داد. جایزه ستاد دیه به «حق سکوت» رسید و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «امروز» تقدیر کرد. فیلم سیدرضا میرکریمی( امروز)جایزه جمعیت هلال احمر را هم برد.

کد خبر 251489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز