یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همزمان با پایان سی و دومین جشنواره فیلم فجر شمارش معکوس برای اکران نوروزی آغاز شده است.

 محمدرضا فروتن و نیوشا ضیغمی در چارسو

این اما تمام ماجرا نیست و اکران همزمان 5فیلم مهجور در سینماهای تهران نشان می‌دهد که برخی تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان در آخرین روزهای سال 92همچنان در انبان خود فیلم برای فرستادن روی پرده دارند؛ آن هم فیلم‌هایی که همه می‌دانند در روزهای سرد منتهی به بهار، قرار نیست کسی را برای رفتن به سینما و خریدن بلیت ترغیب کنند.

نام‌های مهجور، کارگردانان ناشناس

به گزارش همشهری، «سه نفر روی یک خط»، «چارسو»، «دل‌بی‌قرار»، «فیلادلفی» و «صبح‌خاکستر» فیلم‌هایی هستند که از صبح چهارشنبه 23بهمن‌ماه در سینماهای تهران به نمایش درآمده‌اند. خسرو ملکان سرشناس‌ترین کارگردان در میان فیلم‌های روی پرده است که سه نفر روی یک خط را در اکران دارد و جالب اینکه در منابع آنلاین هم کمتر نشانه و اطلاعاتی از این فیلم و جزئیات تولید آن به‌دست می‌آید.

فیلم طنز اجتماعی «سه نفر روی یک خط» محصول سال 89 است و بازیگرانی چون فتحعلی اویسی، مهران غفوریان، زیبا بروفه، بهنوش بختیاری، محمود بهرامی، مهدی عبادتی، علیرضا اویسی و شکرالله حسنی در آن ایفای نقش کرده‌اند. فیلم داستان جوانی به نام غلام را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد از یک خانه ویلایی سرقت کند اما درون خانه خالی است و او در واقع به کاهدان زده است. ملکان آخرین بار فیلم طنز «مادر زن سلام» را روی پرده داشت.

صبح خاکستر با نام قبلی «روز سیاه» به کارگردانی حسن ناظر و تهیه‌کنندگی رضا آشتیانی تولید شده و نخستین تجربه ناظر است. فیلم تولید مشترک ایران و انگلستان در سال 92است و موضوعی ضد‌صهیونیستی دارد. صبح خاکستر داستان 2 برادر از هم دور افتاده است؛ یکی در ایران و دیگری در انگلیس. مهران فرمانده یکی از گروهان‌های ارتش ایران است و برادر او همراه همسر خارجی‌اش به ایران می‌آید. در راه بازگشت به انگلستان اتوبوس آنها مورد حمله قرار می‌گیرد و... ناظر دانش‌آموخته رشته کارگردانی از دانشگاه آبردین است و سابقه بازی در نمایش «دایره گچی قفقازی» مرحوم حمید سمندریان را در کارنامه دارد.

ستاره‌ها در چارسو و دل بی‌قرار

محمدرضا فروتن‌، نیوشا ضیغمی‌، سوگل طهماسبی‌، کوشان بهرامی‌، رها شیرازی و رضا بادامچی بازیگران اصلی چارسو به کارگردانی فرهاد نجفی هستند که سال 91تولید شده و دومین تجربه فیلمساز 30ساله پس از «حرکت اول» است. فیلم داستان مردی مغرور و بلندپرواز را به تصویر می‌کشد که در شرایطی خاص مجبور به مرور گذشته خود می‌شود. نجفی چارسو را اواخر سال ۸۸ و اوایل ۸۹ مقابل دوربین برد اما مراحل فنی آن تا اسفند 91به طول انجامید. به هر حال، فیلم در تهران به نمایش عمومی درآمده و تا پیش از آغاز اکران نوروز می‌تواند با کمک گرفتن از ستاره‌های خود روی یک فروش متوسط حساب کند.

دل بی‌قرار دیگر فیلم تازه اکران است به کارگردانی قربان محمدپور و بازی کورش تهامی، شهره قمر، نازنین فراهانی، سارا خوئینی‌ها، فرهاد جم، جهانبخش سلطانی، سپیده پهلوان‌زاده، ناصر فروغ، سیامک اشعریون، سیروس اسنقی و... داستان فیلم از شامگاه 30خرداد سال 69و زمانی آغاز می‌شود که میلیون‌ها نفر مشغول دیدن مسابقه فوتبال میان برزیل و کاستاریکا در جام جهانی ایتالیا بودند. زلزله‌ای مهیب در رودبار اتفاق می‌افتد و جان 38هزار نفر را می‌گیرد. خواهر و برادری به نام‌های معصومه و علی در این زلزله یکدیگر را گم می‌کنند و دست تقدیر برای آنها وقایعی ناخواسته رقم می‌زند.

2 کارگردان برای یک فیلم

آخرین فیلم اکران پایانی سال 92یک نام عجیب و غریب دارد با 2 کارگردان؛ فیلادلفی را سیدمجتبی اسدی‌پور و اسماعیل رحیم‌زاده سال 89برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساختند و احمد نجفی، محمدرضا جامعی، هدا آهنگر، علی اوسیوند، فلور نظری، محمد عمرانی، فخرالدین صدیق‌شریف، رامسین کبریتی با حضور چنگیز وثوقی در آن ایفای نقش کردند. گروهی برای رساندن آذوقه و دارو از طریق تونل‌های زیرزمینی از مرز رفح مصر به مرز غزه اقدام می‌کنند و در مسیر اتفاق‌هایی برایشان می‌افتد. باید دید این پروژه بین‌المللی سینمای ایران در اکران آخر سال چه مقدار از هزینه تولید را برمی‌گرداند.

کد خبر 249757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز