دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: قطعی‌شدن خبر اکران فیلم سینمایی «معراجی‌ها» از چهارشنبه ۳۰بهمن‌ماه بیش و پیش از همه سینمادارها را خوشحال می‌کند؛ صنفی که پیش از این هم تازه‌ترین تجربه کارگردانی مسعود ده‌نمکی را به چشم نجات‌دهنده رکود گیشه سالن‌های سینما نگاه می‌کردند و حالا در فاصله یک‌ماه تا پایان سال۹۲ می‌توانند به یک فروش میلیاردی دیگر دل خوش کنند.

سینما - فیلم معراجی ها

گرچه برخی کارشناسان معتقدند که فرمول ده‌نمکی برای فتح گیشه‌ها پس از سه‌گانه «اخراجی‌ها» دیگر به قوت و قدرت پیشین عمل نمی‌کند.

30روز زودتر از نوروز

مدیرعامل فیلمیران به‌عنوان پخش‌کننده و سیدمحمود رضوی در مقام تهیه‌کننده معراجی‌ها صبح روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر اکران این فیلم را تأیید کردند. به این ترتیب، معراجی‌ها از چهارشنبه آینده در 20سینمای تهران روی پرده می‌رود و اکران آن در شهرستان‌ها هم همزمان یا با اندکی تأخیر آغاز می‌شود.

نسخه اکران معراجی‌ها نسبت به آنچه در جشنواره به نمایش درآمد، 12دقیقه کوتاه‌تر شده و صدا و رنگ فیلم هم بهبود یافته است. در سال‌های گذشته رسم بر این بود که گزینه‌های اکران نوروز یک یا حداکثر 2 هفته زودتر از فرارسیدن سال نو در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به نمایش درمی‌آمدند و معمولا هم به فروش‌هایی بسیار خوب دست می‌یافتند. شرایط برای معراجی‌ها اما کمی عوض شده و این فیلم می‌تواند در غیبت رقبای قدر 2تا 3هفته یکه‌تاز گیشه و فروش باشد. گرچه باید دید درگیری مردم با کارهای مربوط به پایان سال و شب عید به آنها فرصت رفتن به سینما را می‌دهد یا نه.

جنجالی‌ترین کار پرونده کارگردان

ده‌نمکی بیش و پیش از هر چیز با سه‌گانه «اخراجی‌ها» شناخته می‌شود؛ پروژه‌ای که ابتدا قرار نبود ادامه داشته باشد اما موفقیت فیلم اول 2 دنباله هم در پی آورد و هر سه در اکران عمومی به فروش‌های چند میلیاردی رسیدند. پس از آن نوبت به موفقیت خیره‌کننده «رسوایی» رسید که منتقدان و کارشناسان آن را از نظر معیارهای سینمایی پایین‌تر از 3 فیلم قبلی ارزیابی می‌کردند. درهرحال، رسوایی به لطف داستان ملتهب و حضور بازیگران محبوب یک‌بار دیگر حسابی فروخت و نام ده‌نمکی را به‌عنوان سازنده فیلم‌های پرفروش بر سر زبان‌ها انداخت. معراجی‌ها پنجمین تجربه ده‌نمکی و روایتی از روزهای جنگ تحمیلی است. از همان ابتدا قرار بود پروژه 2 نسخه سینمایی و تلویزیونی داشته باشد؛ فیلم در جشنواره سی و دوم فجر به نمایش درآید و سریال هم به فاصله کوتاهی پس از پایان اکران، روی آنتن تلویزیون برود. حضور بازیگران محبوب ده‌نمکی‌ در کنار داستان جنگی کمدی و حاشیه‌های همیشگی پروژه‌های این فیلمساز جنجالی شرایط را برای خبرساز شدن معراجی‌ها فراهم کرده بود. انبوه گزارش‌ها و عکس‌ها و مصاحبه‌ها از روند تولید هم به خبرسازتر شدن فیلم کمک می‌کرد. همه‌‌چیز به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه خبری دهشتناک از پشت صحنه پروژه همه را در بهت و حیرت فروبرد.

ناگهان انفجار...

در فاصله کمتر از یک‌ماه تا آغاز جشنواره فیلم فجر و در یکی از سردترین روزهای زمستان 92، خبر انفجار مواد منفجره پشت صحنه معراجی‌ها و کشته‌شدن مدیر جلوه‌های ویژه و دستیاران او به علاوه مدیر شهرک سینمایی دفاع‌مقدس خیلی زود رسانه‌های حقیقی و مجازی را درنوردید. بسیاری از مدیران و چهره‌های سینمایی خود را به محل وقوع حادثه رساندند و به عوامل فیلم دلداری دادند. با این شرایط، به‌نظر می‌رسید نمایش معراجی‌ها در بخش‌های اصلی جشنواره منتفی باشد اما همت عوامل پروژه کارساز شد و فیلم در آخرین لحظه‌ها به جشنواره رسید. گرچه ده‌نمکی پیش از نمایش معراجی‌ها در کاخ جشنواره به کیفیت نامناسب برخی بخش‌های فنی آن به‌ویژه جلوه‌های ویژه صحنه‌های جنگ اذعان کرد، به‌نظر می‌رسد او در پنجمین تجربه کارگردانی خود همان راه 4فیلم قبلی را رفته و پروژه‌ای روانه پرده سینماها کرده که بیش از همه گیشه را هدف گرفته است. اگر معراجی‌ها بتواند فروش‌های میلیاردی سه‌گانه اخراجی‌ها و رسوایی را تکرار کند، باید اعتراف کرد که ده‌نمکی رگ خواب مخاطب را خوب می‌شناسد و می‌تواند از معمولی‌ترین فیلمنامه‌ها هم فیلمی تولید کند که حداقل در گیشه سربلند باشد.

داستان تکراری، بازیگران آشنا

محمدرضا شریفی‌نیا، اکبر عبدی، سیدجواد هاشمی، مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ‌شاهی، برزو ارجمند، امیر نوری، کاوه خداشناس، حسین مهری، غلامحسین لطفی، مجید شهریاری، اصغر نقی‌زاده، اسماعیل سلطانیان، بهاره افشاری، مریم کاویانی، پوراندخت مهیمن، لاله صبوری، سمانه پاکدل و حدیثه تهرانی بازیگران اصلی معراجی‌ها هستند. فیلم داستان جوانی به نام محمد است که برای رفتن به جبهه با مخالفت‌های سرسختانه پدر و شرط‌های عجیب و غریب او مواجه می‌شود. محمد شبانه از خانه فرار می‌کند و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شود. همچنین بین 2 گروه از دانشجویان بر سر خاکسپاری چند شهید گمنام یا نصب تندیس در دانشگاه اختلاف می‌افتد. اختلاف به‌تدریج بالا می‌گیرد و به درگیری و فرار گروهی از دانشجویان می‌انجامد.

کد خبر 249958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز