یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

گروه ادب وهنر: پیش‌بینی هم می‌شد که اکران «معراجی‌ها» فصل مرده اکران اسفند را جانی تازه ببخشد و به سنت فیلم‌های پیشین مسعود ده‌نمکی خوب بفروشد اما نوبت نمایش ۳۰دقیقه بامداد سینما آزادی را کمتر کارشناس و علاقه‌مندی می‌توانست حدس بزند.

شریفی نیا

 اگر عملکرد پنجمین فیلم ده‌نمکی در روزهای آینده مثل روز اول باشد، سینماداران می‌توانند به داشتن گیشه‌های شلوغ در آستانه آغاز اکران نوروز امیدوار باشند.

20میلیون در 4سینما

معراجی‌ها گرچه تمام و کمال به جشنواره سی و دوم نرسید و چند نمایش معدود آن هم بیشتر انتقاد برانگیخت تا تحسین و تمجید اما از همان نمایش‌های جشنواره‌ای اسب خود را برای اکران در نخستین فرصت ممکن زین کرده بود. فیلم ده‌نمکی با 2روز تأخیر نسبت به آنچه پیش‌تر اعلام شده بود در 4سینمای پایتخت روی پرده رفت و در یک شب 20میلیون تومان فروخت. نکته جالب ماجرا اینجاست که در تبلیغات محیطی و تلویزیونی به زمان قطعی اکران فیلم اشاره نشده بود.سینما آزادی با فروش بیش از 10میلیون تومان رکورد نخستین روز فروش معراجی‌ها را به نام خود ثبت کرد و پس از آن پردیس زندگی با 4میلیون تومان، سینما شکوفه با بیش از 3میلیون تومان و سینما قدس با بیش از 2میلیون تومان در رده‌های بعد قرار گرفتند. به گفته علی سرتیپی پخش‌کننده معراجی‌ها، اکران رسمی فیلم عملا از چهارشنبه این هفته آغاز می‌شود و روز سه‌شنبه هم یک مراسم افتتاحیه با حضور عوامل در سینما قدس برای آن برگزار خواهد شد.

30دقیقه بامداد، سینما آزادی

رضا سعیدی‌‌پور مدیر سینما آزادی هم از نمایش فیلم ده‌نمکی در نوبت 30دقیقه بامداد به‌دلیل استقبال فوق‌العاده مردم خبر داد. در مجموع فروش فیلم‌های روی پرده پردیس آزادی در روز جمعه دوم اسفندماه 15میلیون تومان بود که از این رقم، 10میلیون و 140هزار تومان آن به‌حساب معراجی‌ها واریز شد. به گفته سرتیپی، قرار است تعداد سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم در تهران و شهرستان‌ها به 80سالن برسد تا سود حاصل از فروش بالای آن به همه برسد.

رکورد 11میلیون دلاری گذشته

فیلم سینمایی «گذشته» که این روزها در 3سینمای منطقه آمریکای شمالی روی پرده است، در تعطیلات آخر هفته گذشته نزدیک به 100هزار دلار فروخت تا مجموع فروش خود را در این منطقه به بیش از یک میلیون دلار و در دنیا به بیش از 11میلیون دلار برساند. فیلم اصغر فرهادی با فروش یک میلیون دلاری در رده 326پرفروش‌ترین فیلم‌های خارجی تاریخ در منطقه آمریکا و کانادا قرار گرفته و در میان تمام فیلم‌های پرفروش یک سال اخیر هم رده 206را در اختیار دارد.

گذشته که برخلاف «جدایی نادر از سیمین» توفیقی در فصل جوایز به‌ویژه در گلدن گلوب و اسکار نداشت، در نخستین هفته نمایش در آمریکا از 20تا 22دسامبر فقط 29هزار دلار فروخت و فروش آن به مرز 110هزار دلار در هفته هم رسید. تقریبا حدود 70روز از آغاز اکران عمومی گذشته در آمریکا می‌گذرد و بیشترین تعداد سینمایی که همزمان آن را روی پرده برده‌اند، به رقم 77سینما رسیده است. البته جدایی در اکران جهانی با 24میلیون دلار همچنان رکورددار است.

بیشترین درآمد حاصل از اکران فیلم فرهادی مربوط به سینماهای فرانسه و کمی کمتر از 8میلیون دلار است. پس از آن ایتالیا، آلمان و بلژیک بیشترین درآمد را به‌حساب گذشته واریز کرده‌اند که البته در هیچ‌کدام میزان فروش به مرز یک میلیون دلار نرسیده است. این فیلم از چند روز پیش در آرژانتین و شیلی به نمایش درآمده و به‌زودی در دانمارک و بریتانیا روی پرده می‌رود. ژاپن و برزیل هم اواسط بهار آینده شاهد اکران عمومی گذشته خواهند بود. البته به‌نظر می‌رسد فروش چند میلیاردی فیلم فرهادی در ایران در مجموع فروش جهانی آن محاسبه نشده است.

240هزار دلار برای کیارستمی

«مثل یک عاشق» عباس کیارستمی که در ژاپن و با حضور بازیگران ژاپنی ساخته شده، تا امروز در اکران آمریکا 240هزار دلار فروخته است. این فیلم که نخستین هفته اکران در آمریکای شمالی را با 22هزار دلار آغاز کرده و تا رقم 30هزار دلار پیش رفته بود، در آخرین روزهای اکران به درآمد 3هزار دلاری از گیشه سینماهای آمریکا دل خوش کرد و تا امروز تقریبا در تمام کشورهای مهم دنیا به نمایش درآمده است. تنها کشوری که سینماهایش میزبان فیلم کیارستمی نبوده‌اند، آلمان است که آن هم از آخرین روز همین هفته شاهد پخش گسترده مثل یک عاشق خواهد بود. هنوز خبر موثق و دقیقی از میزان فروش این فیلم در دیگر نقاط دنیا غیراز آمریکا به‌ویژه ژاپن منتشر نشده است.

 

کد خبر 250591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز