مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان قصد دارند توالی ژنتیکی ریچارد سوم، پادشاه انگلیسی که بقایای استخوان‌های او در زیر پارکینگی در لسیستر انگلستان کشف شده را به دست آورند.

ریچارد سوم

براساس گزارش فاکس‌نیوز، محققان دانشگاه لسیستر قصد دارند با دستیابی به توالی ژنتیکی این پادشاه تمامی جزئیات نژادی و سلامت وی را به دست آورند. به این شکل محققان قادر خواهند بود تمامی بیماری‌ها و خصوصیات فیزیکی این پادشاه را که در انگلستان از شهرت زیادی برخوردار است، به دست آورند و بخشی از تاریخ مجهول این کشور را آشکار سازند.

ریچارد سوم آخرین پادشاه انگلیسی بود که جانش را در میدان نبرد از دست داد. وی در نبرد بوسورث در جنگی طولانی که میان خاندان‌های شهیر انگلیسی درگرفته بود، کشته شد. پس از مرگش در آگوست 1485، بدن وی به لسیستر انتقال یافته و در قبرستانی قدیمی دفن شد اما موقعیت این قبرستان گم شده و برای مدتهای طولانی ناشناخته باقی‌ماند.

باستان شناسان در سال 2012 پروژه‌ای را برای یافتن استخوان‌های ریچارد سوم آغاز کردند و براساس نشانه‌ها و مدارک تاریخی به منطقه‌ای رسیدند که به محوطه پارکینگ شورای شهر لسیستر تبدیل شده‌بود. در فوریه سال 2013 محققان موفق به کشف استخوانهایی شدند که از انحنای ستون فقرات برخوردار بود و برهمین مبنا این استخوان‌ها به ریچارد سوم نسبت داده شد.

براساس یافته‌ها،‌ وی به بیماری انحنای ستون فقرات مبتلا بوده و زخم‌های زیادی روی استخوان‌هایش دیده شد، از جمله زخمی مهلک که زیر جمجمه‌اش مشاهده شده و مجموعه جراحت‌هایی که ظاهرا پس از مرگش توسط دشمنانش به بدنش وارد شده‌است. همچنین نمونه‌های به دست آمده از خاکی که ریچارد سوم در آن مدفون بود نشان داد این پادشاه به انگل‌های سیستم گوارشی نیز مبتلا بوده‌است.

ژنوم سلطنتی

اکنون محققان امیدوارند بتوانند اطلاعات بیشتری از گذشته ریچارد سوم به دست آورند. تعیین توالی ژنوم وی،‌ریچارد سوم را به اولین شخصیت تاریخی شناخته شده‌ای تبدیل خواهد کرد که توالی کامل ژنتیکی‌اش به دست آمده‌است.

تعیین توالی ژنتیکی DNAهای قدیمی فرایندی بسیار پیچیده‌است، زیرا اسید‌نوکلئیک‌هایی که کدهای ژنتیکی را در خود حمل می‌کنند به مرور زمان پوسیده شده و از بین می‌روند. حال باوجود‌اینکه تکنیک‌های جدید تحلیل DNAهای قدیمی را ساده‌تر ساخته‌اند، تفکیک کردن DNA از بقایای اجسادی که به مواد مدرن آلوده‌ شده‌اند، کار بسیار دشواری خواهد بود.

کد خبر 249383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز