یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

گـروه شهـری: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری مقرر شد تا موضوع مستثنی‌شدن حریم پایتخت ازقانون تعریف محدوده حریم شهرهای کشور پیگیری شود.

مهدی چمران

در مصوبه اخیر شورای‌عالی شهرسازی تأکید شده تا در طرح پیشنهادی تقسیمات کشوری که در وزارت کشور مطرح است، موضوع مستثنی‌شدن حریم پایتخت از مفاد ماده 2قانون تعاریف محدوده حریم پیگیری شود. طبق این مصوبه، ایجاد هر شهر یا شهرستانی در حریم شهر ممنوع است ضمن اینکه تا قبل از اصلاح قوانین، وزارت کشور و شهرداری موظف شده‌اند تا تدابیر یکسانی را برای کنترل ساخت و سازها و برخورد با تخلفات در حریم در پیش گیرند. براین اساس، به شهرداری اجازه داده می‌شود تا در ارتباط با تخلفات ساختمانی وارد عمل شده و اختیار برخورد مستقیم داشته باشد.

مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر در مصاحبه باهمشهری دراین‌باره گفت: بحث حریم سازوکاری اجرایی دارد که در سال 84به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسیده اما تا‌کنون به اجرا درنیامده است. همچنین چمران گفت: در قانون تقسیمات کشوری هم بحث مستثنی‌شدن حریم مشاع مطرح و قراربود وزارت کشورآن را حل کند تا مثلا اگر قانونی نیاز بود به مجلس برده شود، ولی متأسفانه این مهم انجام نشد. از نظر چمران که ریاست شورای‌عالی استان‌ها را نیز برعهده دارد حریم پایتخت بسیار وسیع است و دراین میان تهران با شهرهای دیگر حریم مشاع و مشترک دارد یعنی شهرهای دیگر هم دراین حریم قرارگرفته که می‌بایستی باهم به‌صورت مشترک کارکنند. چمران در مصاحبه با همشهری از تهیه طرح هادی توسط شورای شهرتهران برای حدود 22نقطه جمعیتی که درحریم واقع شده‌اند، خبرداد و گفت: این طرح برای بنیاد مسکن فرستاده شده تا براساس ضوابط ساخت‌وسازها صورت گیرد اما این طرح برای همه نقاط مسکونی و جاهایی که درحریم است اجرا نشده وبایستی اجرا شود.

کد خبر 248896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز