چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: ۵ عضو شورای شهر تهران روز دوشنبه از چند پروژه این منطقه شهر تهران بازدید کردند.

بازدید اعضای شورای شهر از منطقه۱۸

 محمد سالاری، عبدالمقیم ناصحی، ابوالفضل قناعتی، اقبال شاکری و احمد حکیمی‌پور 5 عضو شورا بودند که در بازدید خود از این منطقه بر لزوم قرارگیری 2 طرح شبکه بزرگراهی 76متری شهید بروجردی و ساماندهی مسیل کن به‌عنوان پروژه‌های اولویت‌دار و کلیدی شهرداری تهران تأکید کردند. بررسی روند پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست احداثی نظیر موزه شهدا، بزرگراه‌های 45متری شهیدهاشمی (بهار) و مجتمع مشارکتی تجاری و اداری قائم نیز از دیگر برنامه‌های این بازدید اعضای شورای شهر تهران بود. نخستین مکانی که اعضای شورا از آن بازدید کردند موزه شهدا بود که در حال ساخت است. وحید نوروزی شهردار منطقه درباره زمان افتتاح این موزه گفت: 80درصد ساخت این موزه به پایان رسیده و قرار است همزمان با آزاد‌سازی‌ خرمشهر به بهره‌برداری برسد.

بررسی معضلات مسیل کن

محمد سالاری در جریان این بازدید ابتدا به تشریح و تبیین گزارشی از فعالیت‌های شورای چهارم طی 6ماهه گذشته پرداخت. وی که از تصویب بودجه متمم سال92 و برنامه 5ساله عملیاتی شهرداری تهران به‌عنوان مهم‌ترین این برنامه‌ها سخن می‌گفت، بحث را به سمت رویکرد شهرداری تهران مبتنی بر کاهش فاصله طبقاتی مناطق شمال تا جنوب برد و در این خصوص گفت: تدوین سند توسعه و ورود به محلات از دیگر رویکردهای شورا در جهت تحقق این شعار بوده است. سالاری که رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر هم هست در توضیحاتی تکمیلی از بازدید منطقه18 و نتایج به‌دست آمده به همشهری گفت: یکی از پروژه‌های بازدید شده، طرح موسوم به خلیج‌فارس بود که مربوط به ساماندهی مسیل کن می‌شود. وی با بیان اینکه 4-6/3 کیلومتر از مسیل کن در منطقه18 واقع شده و در دوطرف مسیل مساحت بسیار زیادی قریب به 400هکتار اراضی بلاتکلیف وجود دارد، از احداث معادن شن و ماسه در این اراضی گفت که مشکلات فراوانی را به‌وجود آورده‌اند. سالاری حفر گودال‌هایی برای خرید و فروش ماسه را از دیگر معضلات اطراف مسیل کن برشمرد؛ گودال‌هایی که بعضا با عمق بیش از 200متر حفر شده‌اند و خطرات فراوانی متوجه شهروندان منطقه می‌کنند. علاوه بر این طرح ساماندهی مسیل کن در کمیسیون ماده5 شورا تصویب شده است. گفتنی است در طرح روددره کن قرار است اراضی 400هکتاری موجود به فضای سبز و تفرجگاه تبدیل شود.

بودجه اختصاصی پروژه سعیدآباد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه به بازدید از پروژه 76متری شهید بروجردی(سعیدآباد) اشاره کرد و توضیحاتی در رابطه با آن به همشهری ارائه داد: «این شریان در واقع ادامه بزرگراه آزادگان است. یکی از مشکلات موجود برسر این پروژه طی سال‌ها گذشته این بوده که بخشی از بودجه منطقه18 به آن اختصاص یافته است. اما اعضای شورای شهر با توجه به کارکرد فرامنطقه‌ای این مسیر قصد دارند شهرداری تهران را ملزم کنند ردیف بودجه‌ اختصاصی برای اتمام مسیر سعیدآباد درنظر بگیرد.»

برخورد با متخلفان در اجرای نما

سالاری که در بازدید از منطقه18 به بحث برخورد با تخلفات معماری و نما هم اشاره کوتاهی داشت در توضیحات بیشتر به همشهری گفت: «با وجود اینکه در دهه‌های گذشته درون ساختمان‌ها مداخلات بسیار زیادی مثل جانمایی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و... داشتیم اما در سیما و منظر شهری و نمای ساختمان‌ها هیچ‌گونه مداخلات و ضابطه‌ای نداشته‌ایم. به‌همین‌خاطر در تدوین و نهایی کردن احکام ماموریتی حوزه معماری و شهرسازی سعی کردیم فرمایشات مقام معظم رهبری را برای بحث معماری و نمای شهری و هم دغدغه‌های اعضای شورای شهر و متخصصان امر را درنظر بگیریم؛ ازجمله این احکام تدوین نظام‌نامه جامع شهرسازی بوده است.» از گفته سالاری اینطور برداشت می‌شود که در صدور پروانه همانطوری که نقشه‌های سازه، برق، مکانیک و آیین‌نامه زلزله‌شناسی و... بررسی می‌شود، کمیسیون‌های متشکل از متخصصان امر نیز در راستای نظام‌نامه جامع معماری و شهرسازی، نماهای پیشنهادی سازندگان را بررسی کنند. همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالمقیم ناصحی طی سخنانی با اشاره به این نکته که کاهش فاصله طبقاتی مناطق شمال تا جنوب، ازجمله سیاست‌های شهرداری تهران است، گفت: منطقه18 میان 2 خط آهن تهران به اهواز و تهران به تبریز واقع شده که وجود این خطوط علاوه بر بروز آلودگی‌های صوتی برای شهروندان، دیدگاه نامناسب شهری را نیز ایجاد کرده است که خط آهن تهران به تبریز به زیرزمین رفت و امیدواریم خط دیگر نیز اینچنین شود. همچنین احمد حکیمی‌پور دیگر عضو شورای شهر تهران، اهم سخنان خویش را به اهمیت 2پروژه شبکه بزرگراهی 76متری شهید بروجردی و ساماندهی مسیل کن اختصاص داد و مانند سالاری گفت که پروژه بزرگراه ازعهده شهرداری منطقه18خارج بوده و باید با اختصاص اعتبارات ویژه توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران هرچه سریع‌تر تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. ابوالفضل قناعتی سخنگوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل نیز نتیجه بازدید خود را اینطور اعلام کرد که برخی از پروژه‌های این منطقه ازجمله کمربندی ساوه تا اسفند به بهره‌برداری خواهد رسید.

آغاز انتقال کارخانه آلاینده در جنوب غرب تهران

وحید نوروزی، شهردار منطقه18 نیز در جریان بازدید اعضای شورای شهر تهران سخنان خود را با بیان این خواسته که مسئولیت اجرای 2پروژه شبکه بزرگراهی 76متری شهیدبروجردی و ساماندهی مسیل کن به‌دلیل اهمیت ویژه از شهرداری منطقه18 به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران منتقل شود، آغاز کرد. وی سپس با اشاره به این نکته که منابع ساکن در این بخش از پایتخت همانند کارخانجات آلاینده تهدیدی جدی برای محیط‌زیست شهروندان است، گفت: با پیگیری کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به‌ویژه شخص آقایان حافظی و حقانی رئیس و نایب‌رئیس این کمیسیون، شاهد انتقال دستگاه‌های کارخانه ایرفو بوده‌ایم. به گفته وی از 3دستگاه ریخته‌گری موجود در این کارخانه دستگاه نخست به‌طور کامل به محل جدید منتقل شده و دستگاه دوم نیز در حال انتقال است. همچنین دستگاه سوم نیز هفته آینده منتقل خواهد شد. نوروزی همچنین این خبر را به همشهری داد که محل کارخانه ایرفو در آینده تبدیل به مجتمع فرهنگی، ورزشی و مسکونی در مساحت 1/8 هکتار با رعایت ضوابط طرح تفصیلی خواهد شد.

کد خبر 249332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز