گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در برنامه «کشف تهران» جمعه گذشته بازهم به منطقه یک رفت.

دیدار با مشاهیر منطقه یک و دریافت نخستین دانشنامه شمیران

مسجدجامعی در این برنامه از مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، مرکز توانبخشی جانبازان ثارالله، ایستگاه آتش‌نشانی پارک‌وی، موزه سینما و موزه دکتر حسابی بازدید کرد و به دیدار سیدعبدالله انوار از تهرانشناسان شهیر نیز رفت.

اهدای دانشنامه شمیران به رئیس شورای شهر

بازدید از مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نخستین برنامه بازدید مسجدجامعی بود. وی در این بازدید علاوه بر بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز از نزدیک روند تالیف و تدوین دانشنامه بزرگ تهران را نیز مشاهده کرد. در این دیدار نخستین مجلدات دانشنامه بزرگ 2جلدی تهران با موضوع شمیران که به تازگی چاپ شده است به وی اهدا شد. جالب اینکه به گفته بجنوردی، رئیس بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، پیشنهاد اولیه تدوین این دانشنامه از آقای مسجدجامعی بوده و با حمایت‌های ایشان امروز نخستین مجلدات آن به ثمر رسیده است. مسجدجامعی پس از دریافت این هدیه پیشنهاد کرد در استان‌های دیگر نیز چنین دانشنامه‌ای گردآوری شود. رئیس‌ شورای شهر تهران همچنین با حضور در تالار مجموعه آثار عبدالحسین زرین‌کوب، منوچهر ستوده، ایرج افشار و احمد اقتداری از این افراد و به‌ویژه مرحوم ایرج افشار که 21هزار جلد کتاب و منبع تخصصی را به دایر‌ه‌المعارف اهدا کرده یاد کرد. گرامی داشتن یاد استاد احمد اقتداری که در حوزه مطالعات مربوط به خلیج‌فارس مجموعه ماندگاری را در اختیار دایره‌المعارف قرار داده و در عین کهولت سن همچنان مشغول فعالیت‌های پژوهشی است از دیگر سخنان مسجدجامعی در این تالار بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به منزل استاد سیدعبدالله انوار از مترجمان و پیشکسوتان نسخه‌شناسی و از معدود تهرانشناسان دارای اطلاعات منحصر به فرد رفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. سیدعبدالله‌انوار در این دیدار گفت: «شما هر جا بوده‌اید تعریفتان را شنیده‌ام؛ چه زمانی که در ارشاد بودید و چه امروز که رئیس شورای شهر هستید. کمتر مدیری چنین ویژگی‌ای دارد که همه در مورد او اتفاق نظر داشته باشند.» پس از این دیدار گرم و صمیمی، رئیس شورای شهر تهران به مرکز توانبخشی جانبازان ثارالله رفت و با تعدادی از جانبازان قطع نخاعی دیدار کرد.

آزمایش نردبان 55متری

رئیس شورای شهر تهران در ادامه کشف تهران در شمال تهران برای دیدار با آتش‌نشانان به ایستگاه شماره 88 واقع در پارک‌وی رفت و با کارکنان این ایستگاه دیدار کرد. در این دیدار نردبان 55متری ایستگاه که می‌تواند تا 14طبقه بالا برود مورد آزمایش قرار گرفت. مسجدجامعی در این بازدید وعده داد تا از سرگیری انتشار ماهنامه تخصصی ناجیان 125و نشریه تخصصی آتش‌نشانی را پیگیری کند.

رونمایی از ماکت رستاخیز

مسجدجامعی سپس به موزه سینما واقع در محله باغ‌فردوس رفت و از بخش‌های مختلف این موزه دیدن کرد. وی پس از بازدید از تصاویر، تجهیزات و جوایز بین‌المللی سینماگران ایران و یادمان بزرگان سینما، پیشنهاد داد تا جشنواره فیلم شهر به جشنواره فیلم تهران تغییر نام دهد. وی همچنین در این بازدید از ماکت یک کشتی که در فیلم «رستاخیز»، آخرین ساخته احمدرضا درویش، استفاده شده بود، بازدید و رونمایی کرد. وی در این موزه همچنین از ماکت خانه و وسایل شخصی فرهاد مهراد، خواننده ایرانی دیدن کرد و از نزدیک به مطالعه دست‌نویس‌های این هنرمند پرداخت.

انتشار نت‌های موسیقی دکتر حسابی

منزل دکتر محمود حسابی که چندسالی است به موزه تبدیل شده است مقصد بعدی مسجدجامعی بود. در این بازدید فرزند پروفسور حسابی وی را همراهی کرد تا از بخش‌های متنوع و متعدد این گنجینه بازدید کند. از نکات جالب توجه این برنامه دفتر نت‌های موسیقی دکتر حسابی بود که مورد توجه قرار گرفت و قرار شد با اهتمام یکی از مؤسسات فرهنگی چاپ و منتشر شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

مسجدجامعی سپس به منزل خلبان شهید محمد صالحی رفت و با همسر و فرزند این شهید والا‌مقام دیدار و گفت‌و‌گو کرد. شهید صالحی از خلبانان متبحر ایرانی بود که دوره‌های تخصصی خود را در دانشگاه خلبانی تگزاس با رتبه اول به پایان رسانده و در سال 56به ایران بازگشته بود. شهید صالحی در نخستین روز جنگ در بازگشت از اولین عملیات پاسخ به متجاوزان بعثی همراه با کمک‌خلبان خود به شهادت رسید و پیکر مطهر‌شان 2سال پیش پس از 32سال به میهن بازگشت. شهید صالحی پیش از این در روز 12بهمن 57با جنگنده خود به استقبال هواپیمای امام خمینی (ره) رفته و هواپیمای حامل امام را تا فرودگاه مهرآباد اسکورت کرده بود.

آخرین بخش از برنامه کشف تهران رئیس شورای شهر تهران دیدار با پیشکسوت ورزش پهلوانی ایران و جهان آقای عطاء‌الله بهمنش بود که با خاطرات شیرین این اسطوره ورزشی همراه شد. بهمنش ضمن گفتن خاطراتی از پهلوانان و ورزشکاران صاحب نام دهه‌های گذشته، روحیه مسجدجامعی در توجه به پیشکسوتان و مردم را هم ستایش کرد.

کد خبر 248895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز