همشهری آنلاین: ده‌ها خودرو و چندین ساختمان دولتی در سومین روز از تظاهرات ضددولتی در بوسنی در اعتراض به بیکاری و وضعیت نابسامان اقتصادی و عملکرد ضعیف دولت به آتش کشیده شد.

معترضان در بوسنی، ساختمان های دولتی را آتش زدند

به گزارش یورونیوز، درگیری‌های بی‌سابقه بین معترضان و نیروهای پلیس، که از زمان جنگ داخلی در بوسنی تاکنون دیده نشده بود، روز جمعه دست کم ۱۵۰ مجروح به جا گذاشت.

زِلجکو کومسیچ، عضو نهاد ریاست جمهوری این کشور گفت: «باید منتظر این وقایع می‌بودیم. زمزمه این مسائل از مدت‌ها پیش در بوسنی و هرزگوین به گوش می‌رسد. اکنون، اگر برخی باید استعفا دهند، پس این کار را بکنند.»

این اعتراضات که از شهر توزلا در شمال شرقی بوسنی آغاز شد در روزهای پنجشنبه و جمعه به دیگر شهرها از جمله سارایوو پایتخت، بیهاج، زنیکا و ماستار سرایت کرد.

در سارایوو، معترضان خشمگین بخشی از مقر ریاست جمهوری را به آتش کشیدند.

در شهر موستار در جنوب کشور نیز صدها تظاهرکننده یک ساختمان دولتی را اشغال و خسارات زیادی به آن وارد کردند.

نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده کردند.

آرامش به بوسنی بازگشت

در همین حال واحد مرکزی خبر در گزارشی اعلام کرد :پس از تظاهرات خشونت بار ضد دولتی دیروز در برخی شهرهای بوسنی، صبح روز شنبه آرامش به این کشور بازگشت.

تظاهرات روز جمعه در بوسنی که در اعتراض به فقر و مدیریت نادرست کشور برگزار شد به خشونت کشیده شد و نزدیک به 150 زخمی برجا گذاشت.

صبح روز شنبه بوی شدید سوختگی از ساختمان‌های محوطه دفتر ریاست جمهوری در سارایوو و ساختمان فرمانداری پایتخت به مشام می‌رسید.این ساختمان‌ها در خشونت‌های دیروز به آتش کشیده شدند و ماموران آتش نشانی تمام شب درگیر خاموش کردن آتش‌ها بودند.

به گفته یکی از مسئولان آتش نشانی داخل ساختمان فرمانداری تقریبا به طور کامل سوخته است.

تظاهرات ضد فقر در بوسنی روز جمعه برای سومین روز پیاپی ادامه یافت و به شهرهای توزلا(شمال شرقی) ، موستار(جنوب)، زنیکا (مرکز) و بیهاج (شمال غربی) کشیده شد.

هرج و مرج طلبانی که به هزاران تظاهر کننده پیوسته بودند ساختمان‌های اداری دولتی را در این شهرها به آتش کشیدند.

یکی از ساکنان بی‌کار سارایوو گفت خیلی غم انگیز است که این شهرها را کمتر از 20 سال پس از گذر از جنگی ویرانگر، دوباره میان شعله‌های آتش ببینی. وی تاکید کرد مردم حق دارند واکنش نشان دهند و انچه را فکر می‌کنند ابراز کنند اما حق ندارند شهرها را ویران کنند، تنها راه برای تغییر دادن این اوضاع، محاکمه و زندانی کردن کسانی است که طی 20 سال گذشته این کشور را غارت کرده اند.

کشور بوسنی که از جمهوری های یوگسلاوی سابق است از سال 1992 تا 1995 صحنه مناقشه‌ای قومی و خونین بود که یکصد هزار کشته برجا گذاشت.

توافقنامه صلح دیتون که به این مناقشه پایان داد، یک ساختار بسیار پیچیده سیاسی برای بوسنی تعیین کرد که بر اساس ان قدرت بین صرب‌ها،کروات‌ها و مسلمانان تقسیم شده است. اما به علت مشاجرات قومی، مدیریت کشور تقریبا همیشه دچار مشکل است.

کد خبر 248812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز