اجساد یکصد و هفتاد و پنج شهید بوسنیایی که در مناطق شرقی یافته شده‌اند برای خاک سپاری به سربرنیتسا برده می‌شوند.

کاروان اجساد شهدای کشف شده از جنایت صربها در سربرنیتسا در سال 1995، از شهر ویسوکو به سمت مزار شهدای پوتوچاری در منطقه سربنیتسا به راه افتاد و در اولین شهر از مسیر خود وارد سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین شد و مردم مسلمان سارایوو برای استقبال و و وداع با این شهدا در قابل کاخ ریاست جمهوری بوسنی تجمع کردند.

این کاروان شامل بقایای اجساد ۱۷۵ قربانی قتل عام سربرنیتسا در شرق بوسنی است که از گورهای جمعی کشف و شناسایی شده است.

جوانترين قرباني که در میان این اجساد در شهر پوتروچاری دفن مي‌شود يک پسر 14 ساله است. در مجموع 14 پسر 15 تا 17 ساله در بين قربانيان ديده مي‌شود. دادگاه بين‌المللي رسيدگي به جنايات جنگي در يوگسلاوي سابق، قتل عام سربرنيتسا را نسل کشي توصيف کرده است.

گفتنی است در روز دهم جولای 1995 (19 تير 1374) با بی‌درایتی فرمانده هلندی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و فرمان راتکو ملادیچ فرمانده صربها، ارتش صرب وارد شهر سربرنیتسا شده و پس از جدا کردن زنان و کودکان از مردان، 8 هزار و 500 نفر را در کارخانه برق و دیگر مناطق حومه شهر قتل عام کرده و جنازه آنها را با بولدوزر جمع‌آوری و با کامیون‌ها در چندین گور دستجمعی در روستاها و مناطق جنگلی دور از شهر دفن کردند.

آنها همچنین زنان و کودکان را از شهر راندند به طوری که در مسیر سربرنیتسا تا رسیدن به شهر توزلا در شمال بوسنی بیش از هزار و 600 زن و کودک نیز جان باختند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸