چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام زائری با اشاره به انتظار مردم از روحانی و عالم دینی گفت: مردم وقتی یک روحانی را می بینند باید به یاد پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع)، امام حسین (ع) و در رتبه های بعدی، به یاد شیخ مفید و شیح طوسی و... بیفتند واگر من را دیدند و یاد این عزیزان نیفتادند، مشکل از من است و نباید به مردم انتقاد کرد.

محمد رضا زائری

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمدرضا زائری شب گذشته هشتم بهمن ماه در یکی دیگر از سلسله جلسات هفتگی «درس‌هایی از اصول کافی» که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد، به شرح ویژگی‌های عالمان دینی در بیان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نسل جدید، زبان، اقتضائات و روحیات متفاوتی دارند، بر ضرورت صحبت از رحمت الهی تأکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که سبب می‌شود بسیاری افراد، به ویژه در شرایط جدید اجتماعی، از حقایق معنوی و زیبایی‌های دین دور بمانند آن است که به جای صحبت درباره زیبایی‌های خداوند تنها از جبروت و عذاب او بگوییم. درحالیکه ما در احادیث بسیاری داریم که خداوند به پیامبر (ص) تاکید کرده اند از زیبایی و نعمات دین به بندگانم بگو. ناامیدی از رحمت الهی یکی از بزرگترین گناهان است و خداوند بسیاری از گناهان را می بخشد اما ناامیدی از رحمتش را هرگز نمی‌بخشد.

پرهیز از بیان رحمت الهی و زیبایی های دین عامل انحراف جوانان و فاصله گرفتن از دین است

زائری افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در بیان دین رعایت نکردن همین نکته است که سبب می‌شود جوانان از دین فاصله بگیرند و خدای نکرده به دامن جریان‌های انحرافی بیفتند. وقتی با جوانانی که به سمت آیین های کاذب یا جریان های انحرافی کشیده شده اند، صحبت می‌کنیم، می‌گویند آنچه از اسلام شنیده اند جز سختی و عذاب الهی نبوده است.

این کارشناس مذهبی با ذکر این مثال که شما می‌توانید یک عمل جراحی را به بیمار «نجات بخش» معرفی کنید تا امیدوار باشد و یا از سوی دیگر می‌توانید با توصیف بیهوشی و پاره کردن عضو با چاقو و مسائلی از این قبیل او را به وحشت بیاندازید و ناامیدش کنید، اظهار داشت: بر همین اساس من به عنوان یک روحانی باید بدانم که چگونه سخن بگویم. یکی از مشکلات امروز نسل جوان آن است که هرچه درباره دین از زبان عالمان می شنوند، اوصاف عذاب الهی است در حالیکه اگر به مسیر رسالت پیامبر اکرم (ص) بنگرید، می بینید که همه دعوت به سوی نور و راه باز و جدید برای نجات است. تعبیر قرآن کریم نیز این است که پیامبر (ص) آمده اند غل و زنجیرها را از شما باز کنند.

این پژوهشگر فرهنگی خاطر نشان کرد: اینکه از زیبایی‌های دین نگوییم یک جنبه افراطی است و البته تفریط هم این است که دین را به گونه‌ای تعریف کنیم که هیچ چارچوبی نداشته باشد و درنتیجه انسان را به سوی جهنم سوق دهد.

حجت الاسلام زائری با تأکید بر اینکه عالم باید دو ویژگی بیان خوبی و سختی را در کنار هم داشته باشد، متذکر شد: این دیدگاه جامع همان است که حضرت امام (ره) عرضه کرد و مقام معظم رهبری داشته اند و امثال شهید بهشتی، شهید مطهری و امام موسی صدر و بسیاری دیگر از علما نیز به آن پایبند بودند.

انتظارات مردم از روحانیون و عالمان دینی

مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود، به انتظار مردم از روحانی و عالم دینی اشاره کرد و گفت: مردم از روحانی انتظار دارند رفتاری مطابق با شان خود داشته باشد. قطعا مردم انتظار ندارند یک روحانی با لباس روحانیت برود و در ورزشگاه فوتبال بازی کند اما انتظار هم ندارند که وقتی خود به ورزشگاه می‌روند عالم روحانی به آنان بگوید از دین خارج شدید.

علم بدون درک و فهم، درد امروزه سیستم آموزشی است

وی در ادامه با بیان اینکه در علم بدون معرفت و فهم، خیر و منفعتی وجود ندارد، افزود: حفظ کردن طوطی‌وار اصطلاحات و برخی مفاهیم هم دردی است که امروزه سیستم آموزشی ما به آن دچار شده و هیچ فردی هم نیست که جلوی این روند را بگیرد.

زائری با تاکید بر اینکه علم صحیح همراه با درک و معرفت است، گفت: اگر قرآن هم می‌خوانیم باید با فهم و معرفت همراه باشد. یکی از زیبایی‌های دین ما توجه به همین نکته است. نمی‌پرسند چند صفحه قرآن خوانده‌ای که بر اساس آن ثوابت را محاسبه کنند، بلکه خدا به دل بنده‌اش نگاه می‌کند. باید خواندن قرآن با تدبر، کسب دانش با فهم و عبادت با اندیشه همراه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر چند مثال درباره صبر و بردباری برخی از عالمان بزرگ دینی، یکی دیگر از اوصاف عالمان را تحمل و بردباری معرفی و اظهار کرد: منِ عالم باید بدانم که تا چه اندازه می‌توانم صبور باشم و تمرین کنم تا توان خود را در صبر و تحمل افزایش دهم.

روحانیون حقیقت دین را به مردم نشان دهند

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر عالم دینی حقیقت دین را به مردم نشان دهد، مردم به گونه دیگری برخورد می‌کنند. اگر می بینیم در برخی موارد بین مردم و دین، مسجد و یا روحانیون فاصله ایجاد شده، از آن روست که مردم چنین مواردی را از ما ندیده‌اند. من اگر یک بار به کمک همسایه ام بروم، به او سر بزنم و حال او را جویا شوم، رفتارش با من تغییر می‌کند.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی همچنین اظهار داشت: متاسفانه پس از انقلاب اسلامی بنا به دلایلی فاصله روحانیون با مردم زیاد شد و البته هستند تعدادی از روحانیون در رده‌های پایین تر که ارتباط نزدیکی با مردم دارند.

عدم تواضع و رفتار متکبرانه موجب فاصله گرفتن مردم از دین و روحانیون می‌شود

حجت الاسلام زائری در پایان «تواضع» را ویژگی دیگر یک عالم دینی دانست و افزود: مردم در زمان پیامبر (ص) با رفتارهای متواضعانه شیفته دین شده اند و حضرت با تواضع و مهربانی آنها را به سوی خود جلب کرد.
اگر من به عنوان یک روحانی و عالم دینی، رفتارم از موضع تکبر، سیاست و ... باشد، مردم جذب من نخواهند شد. مردم وقتی یک روحانی را می بینند باید به یاد پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع)، امام حسین (ع) و در رتبه‌های بعدی، به یاد شیخ مفید و شیح طوسی و... بیفتند. اگر من را دیدند و یاد این عزیزان نیفتادند، مشکل از من است و نباید به مردم انتقاد کرد. من باید به خودم شک کنم که چرا مردم گرد من نیستند.

گفتنی است؛ جلسه «درس‌هایی از اصول کافی» هرهفته سه شنبه‌ها از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور برگزار می‌شود.

کد خبر 247695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز