شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری، شهر قم میزبان قدوم مبارک بانویی شد که اگر چه در ابتدا مهمان مردم این شهر بود اما مدتی بعد خود به میزبان باصفای اهل قم بدل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به گواه تاریخ در 23 ربیع الاول سال 201 هجری، حضرت معصومه (س) در راه عزیمت از مدینه به دیار خراسان به قصد دیدن دوباره برادرشان امام رضا (ع) وارد شهر قم می شود.

آن حضرت مدت 17 روز مهمان مردم قم می‌شود و در منزل موسی بن خزرج که از بزرگان قم و صاحب علم و دانش و از راویان حدیث ائمه معصومین (ع) بود اقامت می کند.

در مدت 17 روز اقامت حضرت معصومه(س)، اهل قم که از ورود دختر موسی بن جعفر (ع) و خواهر علی بن موسی الرضا (ع) به شهرشان بسیار خوشحال بودند دسته دسته به دیدار آن حضرت می‌رفتند و از فضائل و برکات وجود و حضور مبارک آن بانو بهره می بردند و رسم میزبانی را به جا می‌آوردند.

اما میزبانی شایسته مردم قم مدت زمان زیادی طول نکشید و حضرت معصومه(س)، پس از 17 روز اقامت در شهر قم در دهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری در خانه موسی بن خزرج دعوت حق را لبیک گفت و در این شهر به خاک سپرده شد.

از آن زمان تاکنون بارگاه مطهر دختر موسی بن جعفر(ع) حرم امن و میزبان روزانه هزاران عاشق و دلداده اهل بیت(ع) است که بر گرد حرمش طواف می‌کنند و ابراز ارادت می‌کنند.

مردم قم نیز هر ساله به پاس گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه(س) در 23 ربیع الاول به شهر قم برنامه‌های متنوعی برگزار می کنند و به این واسطه عشق و ارادت خالصانه خود را به خاندان اهل بیت(ع) ابراز می‌کنند.

در این خصوص معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) از برگزاری برنامه‌های این آستانه مقدسه همزمان با هفته معصومیه از پنجم تا 21 بهمن‌ماه خبر داد.

برگزاری مراسم خطبه خوانی خادمان حرم مطهر

حجت الاسلام مهدی احمدی با اشاره به ویژه برنامه‌های آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ایام معصومیه گفت: پنجم بهمن‌ماه 92، سالروز ورود پرخیر و برکت بانوی کرامت به قم است که در راستای گرامیداشت این روز، آیین خطبه‌خوانی با حضور تولیت و خادمان این بارگاه نورانی و اساتید و فضلای حوزه و مسئولان استانی در حرم مطهر برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم ورود کاروان نمادین حضرت معصومه(س) به قم

وی از حرکت کاروان نمادین ورود حضرت معصومه(س) توسط مردم قم خبر داد و گفت: حرکت نمادین مردم قم در این روز با تجمع در میدان معصومیه(س) آغاز می‌شود که پس از مداحی و مولودی‌خوانی مداحان اهل‌بیت (ع)، مردم به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به مسیر حرکت کاروان نمادین حضرت فاطمه معصومه (س) اشاره کرد و گفت: این کاروان از میدان معصومیه واقع در خیابان شاه ابراهیم(ع) با عبور از میدان شهید سعیدی، چهارراه شهید غفاری، میدان شهید ‌مطهری، پل معصومیه(س)، میدان بزرگ امام خمینی(ره)، میدان آستانه در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر حضور می‌یابند.

گلباران ضریح مطهر حضرت معصومه(س) همزمان با 23 ربیع الاول

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی از سوی هیئات مذهبی استان ادامه داد: در ادامه این حضور، ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور مردم گلباران خواهد شد.

وی در ادامه به برنامه‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در ایام معصومیه(س) اظهار داشت: ایام معصومیه که حد فاصل سالروز ورود کریمه اهل‌بیت تا روز ارتحال این بانو است، برنامه‌های مختلفی برای زائران این بارگاه نورانی از سنین مختلف اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در تشریح این برنامه های اظهار داشت: از جمله برنامه های این ایام، برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «فروغی از کوثر» است که این کتاب در فروشگاه‌های حرم مطهر عرضه خواهد شد. مسابقه پیامکی گنجیابی نیز فعالیت دیگر این ایام است که در محدوده حرم مطهر در سطح دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «زمزم معرفت» یک ساعت و نیم به اذان مغرب با حضور اساتید برجسته حوزه و پرسش و پاسخ در موضوعات مختلف اعتقادی، تربیتی، مهدویت، احکام و...، ادامه داد: اعزام مبلغ به مدارس آموزش و پرورش با عنوان «سفیران کریمه»، برگزاری جشن تکلیف دختران و پسران، برپایی جشن‌های دهه فجر، برگزاری تورهای حرم گردی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی و برپایی خیمه‌های معرفت ویژه دانش‌آموزان در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر از جمله دیگر برنامه‌های ایام معصومیه(س) در حرم مطهر است.

حجت‌الاسلام احمدی در تبیین دیگر برنامه‌های ایام معصومیه(س) خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های حرم مطهر در این ایام، برگزاری محافل مذهبی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی، جشن انقلاب با همکرای سایر نهاد‌ها در مجتمع مریم ویژه دانش‌آموزان، جُنگ بزرگ کودک به زبان عربی و اردو، مراسم جشن ویژه بانوان است.

وی با اشاره به برگزاری همایش فعالان حوزه بین‌الملل از سوی اداره زائران غیر ایرانی آستان مقدس قم خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها این است که برنام‌های روزانه حرم مطهر در ایام معصومیه رنگ و بوی حضرت فاطمه معصومه(س) داشته باشد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به فعالیت موزه آستان مقدس قم در همه ایام، غیر از روزهای شهادت و ارتحال معصومین(ع) خاطرنشان کرد: در سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س)(پنجم بهمن‌ماه) بازدید از موزه حرم مطهر رایگان است.

وی تصریح نمود: در موزه بیش از 5 هزار اثر وجود دارد که هر کدام نیازمند تالارهای جداگانه‌ای است که در این راستا، تلاش می‌شود تا پایان سال جاری، موزه آثار قرآنی آستان مقدس قم برپا شده و در معرض دید عموم قرار گیرد.

حجت‌الاسلام احمدی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های آستان مقدس قم در ایام معصومیه، در سالروز ارتحال حضرت فاطمه معصومه (س) پایان می‌پذیرد و در این روز آیین سوگواری و عزاداری در حرم مطهر برگزار می‌گردد.

کد خبر 247012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز