همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و خطیب برجسته کشور پیاده روی عظیم اربعین حسینی را مانور وحدت و اقتدار شیعه و تولی و تبری در میدان عمل دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر در قم، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) در حدیث معروف خود به 5 نشانه مهم مؤمن اشاره می‌فرماید که از آن جمله خواندن زیارت اربعین است. اساساً زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) به ویژه در روز اربعین در کلام ائمه اطهار(ع) از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت: در حدیث داریم که خدای تبارک و تعالی براى زیارت کربلاى امام حسین(ع)، پاداش هزار حج و عمره قرار داده است. به تعبیر بزرگان ما چنین جایگاهی به خاطر آن است که حج هم به برکت عاشورای حسینی باقى مانده است و به طور کلی ادامه حیات اسلام در سایه خون پاک شهیدان کربلا میسر شده است. از این جاست که کلام مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت را بهتر درک می‌کنیم که فرمود: "امام زمان(عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است."

این خطیب برجسته کشور گفت: موضوع اربعین و عزاداری در آن در خصوص سایر حضرات معصومین(ع) نیامده و آنچه که ما در تاریخ می‌بینیم این است که این مساله فقط درباره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) وارد شده است.

زیارت اربعین امام حسین(ع) آن قدر اهمیت دارد که از وجود نازنین امام صادق(ع) یک زیارتنامه ویژه‌ای در این باره در دست هست.

یادآوری حماسه حسینی به هر مناسبتی

وی افزود: واقعاً جالب و آموزنده است که در مورد امام حسین(ع) در منابع روایی ما به هر مناسبتی سعی شده که به گونه‌ای مردم را به کربلا و عاشورای حسینی ارجاع بدهند و همان طور که می‌دانیم در ایامی چون شب نیمه شعبان، روز عید غدیر، 27 رجب، شب قدر و... وارد شده که در آنها زیارت امام حسین(ع) بسیار مستحب است و شیعیان به این عمل مبارک، به طور خاص تشویق و ترغیب شده‌اند.

حجت الاسلام رفیعی گفت: این همه تاکید از آن روست که کربلا و امام حسین(ع) از عوامل بقای دین خدا و پیامبر اوست. از سویی از جمله نقاط افتراق شیعه و غیرشیعه و از نشانه‌های خاص مومن همین زیارت اربعین است.

وی با بیان اینکه در خصوص حرکتی که چندسالی است به ویژه پس از سقوط صدام در ایام اربعین سیدوسالار شهیدان شکل گرفته و زائران با پای پیاده از کشورهای مختلف از جمله نقاط کشور عراق خود را به کربلای معلی می‌رسانند، چند نکته حایز اهمیت است اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که مشی و پیاده روی به سوی مراکز الهی و عبادی یک عمل مستحب است، کما اینکه یکی از مستحبات مشی و حرکت به سمت مکان برقراری نماز جماعت است که اگر کسی پیاده برود ثواب بسیاری دارد و یا مشی و پیاده روی به سوی کعبه که خودش موضوعیت دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: همچنین در بعضی از روایات نقل شده که اگر کسی پیاده به سوی مسجد حرکت کند از ثواب ویژه‌ای بهره‌مند می‌شود و هر قدمی که در این راه بر می‌دارد، در نزد پروردگار مأجور است.

وی گفت: در سیره حضرات معصومین(ع) نیز ما داریم که مثلاً امام حسن مجتبی(ع) سفرهای مکرر از مدینه پیاده به سمت مکه می‌رفتند و با این که محمل‌ها و شترها در اختیار داشته‌اند اما حضرت به این عمل مبادرت می‌کردند و حال آن که در تاریخ داریم که براثر این مساله پایشان مجروح می‌شده است. یا در مورد سیدالساجدین(ع) روایات تاریخی هست که ایشان پیاده به سمت مکه رهسپار می‌شدند و وقتی در مسیر عده‌ای علت مساله را از حضرت می‌پرسیدند، امام سجاد(ع) جواب می‌داد که من به میهمانی خدای تبارک و تعالی می‌روم و به احترام ولی نعمت و مولایم دست به این پیاده‌روی می‌زنم.

حجت الاسلام رفیعی اظهار کرد: طبعاً یکی از مصادیق این پیاده‌روی مشاهد زیارتی است که در طول تاریخ هم داریم افرادی مثل شاه عباس صفوی پیاده به مشهد مقدس می‌رفته است. به لطف الهی هم اکنون این سنت حسنه مرسوم است و در ایام مختلف سال در داخل کشورمان افرادی به سوی حرم امام رضا (ع) از مسافت‌های دور و نزدیک پیاده‌روی می‌کنند.

پیاده‌روی اربعین و چند نکته مهم

وی ادامه داد: در این میان پیاده‌روی به سوی حرم مطهر امام حسین(ع) از چند جهت قابل توجه و اهمیت است؛ نخست آن که نفسِ پیاده‌روی به سمت مشاهد مقدسه ثواب دارد و مورد تاکید آموزه‌های دینی ماست و نکته دوم در این خصوص هم این است که این پیاده‌روی‌ها ناظر به بحث تعظیم شعائر است، همان طور که خداوند متعال در آیه 32 سوره مبارکه حج می‌فرماید: "و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب"

حجت الاسلام رفیعی افزود: در حقیقت تعظیم شعائر در دنیا هم امری مرسوم است و در کشور خودمان نیز راهپیمایی‌هایی که به مناسبت‌هایی چون روز قدس و یوم الله 22 بهمن انجام می‌دهیم، در همین راستاست چرا که خداوند می‌فرماید اگر شما قدمی بردارید که مایه ناراحتی و ترس کفار شود این عمل شما عبادت است و ما در مناسبت‌های یادشده هم عمل صالح انجام می‌دهیم و هم این که در دل و قلب کفار و منافقین و دشمنان اسلام از حرکت عظیم و باشکوه خود، رعب و وحشتی ایجاد می‌کنیم.

یک تیر و دو نشان!

به گفته وی پیاده‌روی بزرگ اربعین خودش یک جور ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان اسلام و تشیع به ویژه همین تکفیری‌هایی است که با افکار خشک و خطرناک به جان مسلمین و شیعیان افتاده‌اند و به عبارتی همان خوارج صدر اسلام هستند که کمر امیرالمومنین(ع) را شکستند و ایشان را به شدت رنج دادند؛ همین پیاده‌روی اربعین خودش یک مانور و رژه است در راستای تبری جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری‌ها و دشمنان اهل بیت(ع) و از سویی اعلام وفاداری و علاقه شدید مردم به ساحت مقدس امام حسین(ع) است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: نکته سوم و پایانی هم این که مراسم بزرگ و باشکوه پیاده‌روی اربعین علاوه بر آن که زمینه یأس و ناامیدی کفار و منافقان و هواداران آنها را فراهم می‌آورد، در تشدید وحدت و عزت مسلمین به خصوص شیعیان بسیار اثرگذار است و به حول و قوه الهی و عنایات اهل بیت(ع)، خاصه حضرت ولی عصر(عج) به انسجام و اقتدار هرچه بیشتر شیعه در دنیای کنونی می‌انجامد.

کد خبر 243433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز