گروه سرزمین - محمد باریکانی: مسئولان میراث فرهنگی استان تهران در تلاش برای دستیابی به برنامه‌ای جامع برای گردشگری این استان هستند تا با برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری شهرستان‌های استان تهران را از منافع این صنعت برخوردار کنند.

گردشگری


اواخر هفته گذشته مدیران استانی دستگاه‌های مختلف در جلسه‌ای با حضور معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران و رئیس اداره میراث فرهنگی این استان در شهرستان دماوند نخستین نشست کارگروه گردشگری استان تهران را برگزار کردند تا زمینه دستیابی به یک نقشه راه در گردشگری استان تهران فراهم شود. این نشست با ارائه طرح جامع گردشگری استان تهران به همت دکتر ضرغام، مدیر گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی ادامه یافت و حاضران در این نشست اعتراض خود را نسبت به پاسخگو‌نبودن طرح جامع گردشگری استان تهران به نیازهای گردشگری این استان اعلام کردند.

تهیه طرح جامع گردشگری استان تهران که از سال82 آغاز شده بود در سال85 به پایان رسید. اکنون با گذشت نزدیک به 8سال از پایان مطالعات، این طرح نیازمند بازنگری جدی است. دکتر ضرغام، مدیر گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت‌وگوی کوتاهی که در حاشیه این نشست با همشهری داشت اعتراف کرد که طرح جامع گردشگری استان تهران به‌دلیل گذشت نزدیک به 8سال از اتمام آن نیازمند بازنگری جدی است تا این‌بار به‌عنوان یک طرح تفصیلی کلید برنامه‌ریزی‌ها در صنعت گردشگری استان تهران شناخته شود. قرار است در برنامه بازنگری طرح جامع گردشگری استان تهران، شهرستان‌های استان تهران به معرفی جاذبه‌های گردشگری خود و همچنین اعلام برنامه‌های خود در حوزه گردشگری و نیازهای زیرساختی بپردازند تا با بررسی نیازهای شهرستان‌های استان تهران برنامه تفصیلی گردشگری استان تهران تهیه و ابلاغ شود.

اعتراض به طرح کهنه

نخستین نشست کارگروه گردشگری استان تهران در حالی به میزبانی فرماندار دماوند تشکیل شد که برخی مدیران استان تهران اعلام کردند که طرح جامع گردشگری استان تهران، طرحی قدیمی و نیازمند بازبینی جدی است تا مشخص شود شهرستان‌های استان تهران نیازمند چه زیرساخت‌های گردشگری برای میزبانی از گردشگران هستند. فرماندار دماوند که میزبان نخستین نشست کارگروه گردشگری استان تهران بود با اشاره به این موضوع که شهرستان دماوند تأکید جدی بر توسعه گردشگری دارد، گفت: کارگروه ویژه گردشگری یکی از کارگروه‌های فعال و مورد تأکید در شهرستان دماوند است. ناصر محمودی‌فرد اما با انتقاد از اینکه شهرستان دماوند دارای اداره میراث فرهنگی نیست و تمامی فعالیت آن به یک دفتر میراث فرهنگی ختم شده است، خواستار ایجاد اداره میراث فرهنگی در شهرستان دماوند و فیروزکوه شد. این درخواست مورد تأیید رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران و معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران قرار گرفت و در نخستین اقدام احداث ساختمان اداره میراث فرهنگی برای دماوند تأیید شد.

در دفاع از طرح جامع

رجبعلی خسروآبادی رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران نیز در نخستین نشست کارگروه مشترک گردشگری استان تهران اعلام کرد که با توجه به سیاست‌های دولت، نخستین طرح جامع گردشگری این استان به مسئولیت دکتر ضرغام که در سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته بود ارائه شده است. رئیس اداره توسعه میراث فرهنگی استان تهران همچنین تأکید کرد در صورتی‌که در دستگاه‌های مختلف همطراز با یکدیگر نباشند توسعه گردشگری استان تهران محال است.

ارائه‌دهنده نخستین طرح جامع گردشگری استان تهران در کارگروه گردشگری این استان در دماوند نیز به نمایندگان و مدیران کل دستگاه‌های مختلف استان تهران کلیاتی از طرح جامع و تفصیلی گردشگری استان تهران ارائه کرد. به گفته او، تنظیم عملکرد رابطه گردشگران با محیط‌زیست و بنگاه‌های خدمات‌دهی به گردشگران ازجمله موضوعاتی است که صنعت گردشگری را شکل می‌دهد و در طرح جامع گردشگری استان تهران مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه گردشگری پایدار نیازمند مشارکت مردم محلی در برنامه‌ریزی‌هاست اعلام کرد که در طرح جامع گردشگری استان تهران تکلیف بخش‌های دولتی و عمومی و سهم آنها در توسعه گردشگری استان تهران مشخص است. نمایندگان جهاد و کشاورزی استان تهران، شهردار دماوند، نماینده دفتر اجتماعی استانداری دماوند، نماینده وزارت کار، نماینده آموزش و پرورش و برخی دیگر از مدیران استانی تهران پس از پایان رونمایی از طرح جامع گردشگری استان تهران ایراداتی به این طرح که در سال 85مطالعات آن به پایان رسید وارد دانستند.

ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نیز طرح جامع گردشگری استان تهران را نیازمند بازبینی مجدد دانست. به گفته وی 13درصد شاغلین جهان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری مشغول به فعالیت هستند و ورود هر گردشگر منجر به ایجاد 6فرصت شغلی در هر منطقه است. در نخستین کارگروه گردشگری استان تهران همچنین مصوب شد مبلغ یکصد میلیون تومان برای گرفتن سند بناها و محوطه‌های تاریخی شهرستان دماوند به نام سازمان میراث فرهنگی اختصاص داده شود و معاون برنامه‌ریزی استاندار نیز خواستار تشکیل ستاد سفرهای نوروزی در کارگروه گردشگری استان‌تهران شد.

کد خبر 246957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز