گروه سرزمین: نخستین طرح جامع گردشگری هنری کشور در شهر ساحلی متل‌قو در استان مازندران در حال راه‌اندازی است که قرار است در نخستین اقدام از اجرای فاز نخست این طرح ۲۰۰غرفه صنایع‌دستی در محوطه‌ای بالغ بر ۵هزار مترمربع به‌عنوان نخستین نمایشگاه و فروشگاه بزرگ دائمی صنایع‌دستی کشور در بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری شهر ساحلی متل قو افتتاح شود.

محبوبه کاظمی دولابی مجری نخستین طرح گردشگری هنری به خبرنگاران می‌گوید: کارآفرینی از اهداف اصلی اجرای طرح گردشگری هنری است که نمونه این طرح سال‌هاست در کشورهای دیگر اجرا شده است. وی با تأکید بر اینکه طرح گردشگری هنری برای نخستین بار در ایران اجرا می‌شود، گفت: طرح کارآفرینی پیوند گردشگری و هنر به‌عنوان یک طرح ملی اجرا می‌شود و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این طرح را به تصویب رسانده است.

کاظمی دولابی البته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران را گویای تاریخ و تمدن ایرانی - اسلامی کشور می‌داند. به گفته او، با توجه به حضور هنرمندان مطرح در حوزه صنایع‌دستی، هنرهای تجسمی و موسیقی در کشور، ایران قابلیت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین پایگاه فرهنگی منطقه را دارد و با تجمیع هنرمندان در این طرح می‌توان شاهد جاذبه جدید گردشگری در کشور بود.

مجری نخستین طرح گردشگری هنری، موضوع گردشگری هنری را یکی از بسته‌های گردشگری از 70نوع بسته گردشگری موجود در جهان خواند و گفت: تاکنون از قابلیت بسته گردشگری هنری در ایران استفاده نشده درحالی‌که می‌توان از این بسته برای توسعه گردشگری کشور استفاده کرد. نخستین طرح گردشگری هنری در کشور که قرار است در فاز نخست به ارائه 200غرفه صنایع‌دستی به هنرمندان هنرهای سنتی کشور بپردازد تا با فروش آثار تولید شده به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل شود و به هنرهای سنتی ایران رونق بدهد، تلاش می‌کند تا ماندگاری گردشگر در ایران را به 10روز افزایش بدهد.

براساس برآوردها دراین طرح، هر گردشگر هنری که به ایران سفر ‌کند، به‌طور متوسط 5 تا 15 هزار دلار هزینه می‌کند که منجر به ایجاد 1800شغل مستقیم می‌شود. برگزاری حراجی‌های هنری بین‌المللی، ایجاد کارگاه‌ها و ایجاد اتفاق‌های هنری به‌منظور جذب گردشگران خارجی به ایران ازجمله اهداف این طرح است. تاکنون 50 هنرمند صنایع‌دستی کشور به‌منظور حضور در نخستین نمایشگاه و فروشگاه بزرگ دائمی صنایع‌دستی کشور ثبت نام کرده‌اند که شرط حضور آنها در این طرح داشتن شناسنامه هنری، ارائه شناسنامه اصالت اثر و رتبه هنرمندان صنایع‌دستی است. کاظمی دولابی مجری نخستین طرح جامع گردشگری هنری در کشور می‌گوید: تلاش ما در این طرح افزایش ماندگاری گردشگران و لازمه این کار رویدادسازی هنری در ایران است.

 

کد خبر 246207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز