پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان تلویزیون برگزار شد.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم با حضور سید عزت‌الله ضرغامی (رییس سازمان صداوسیما)، علی دارابی (معاون سیما) و همچنین جمعی از مدیران و هنرمندان تلویزیون دقایقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیین پایانی سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم، با چیده شدن پازل سرو طلایی در بخشی از دکور توسط افرادی که آرم شبکه‌های تازه تاسیس بر لباس‌شان طراحی شده بود، شروع شد.

احسان علیخانی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، مهمترین کار خود را مدیریت زمان دانست و از جشنواره جام‌جم به عنوان «جشن خانواده تلویزیون» یاد کرد.

او همچنین اعلام کرد که قرار بود آخرین تکه‌ی پازل سرو طلایی توسط یک هنرمند مطرح چیده شود که به دلیل ترافیک دیر رسیده و هنوز در پارک وی است.

سپس مهدی فرجی، دبیر جشنواره جام‌جم و مدیر شبکه یک سیما به عنوان اولین سخنران مراسم، صحبت‌های خود را با یادی از کشته‌شدگان حادثه سریال «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی آغاز کرد و گفت: در شرایطی که برای اختتامیه جشنواره آماده می‌شدیم حادثه ناگواری در جامعه هنری ما رخ داد که در پی آن پنج تن از هنرمندان ارجمند ما جانشان را از دست دادند. امیدوارم که دیگر شاهد چنین وقایعی در جامعه‌ی هنری‌مان نباشیم.

وی افزود: برای مصدومان این حادثه آرزوی سلامتی داریم.

دبیر جشنواره جام‌جم در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: یک هفته پس از دومین جشنواره خداوند به ما توفیق داد تا دبیرخانه دایمی جشنواره را تشکیل دهیم؛ ضمن اینکه امسال نیز همان‌طور که وعده داده بودیم جشنواره شکل بین‌المللی به خود گرفت.

او ادامه داد: امسال میزبان تعدادی از هنرمندان سایر کشورها هستیم، کشورهای قطر، ترکیه، مصر، انگلستان، آلمان، لبنان، کانادا، سوئد، آمریکا، نروژ، اردن، امارات، فرانسه و ... آثارشان را برای ما ارسال کردند که شامل 363 اثر در بخش مستند و 17 اثر در بخش سریال است. امیدواریم بخش بین‌الملل توسعه یابد و بتوانیم در سال‌های آینده در سایر بخش‌ها و ساختارها نیز آن را برگزار کنیم.

فرجی خاطرنشان کرد: در بخش مستند جشنواره 160 اثر داوری شد که فقط 30 مجموعه مستند در این میان وجود داشت، در بخش گفت‌وگو محور نیز 122 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

وی ضمن بیان اینکه مجموعه‌های نمایشی در همه جای دنیا از جذابیت برخوردار هستند، افزود: در سومین جشنواره جام‌جم 34 اثر نمایشی در دو موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی داوری شدند و 104 اثر نیز در بخش پویانمایی قضاوت شدند.

فرجی خاطرنشان کرد: پویانمایی همانطور که در سایر نقاط دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است برای کشور ما نیز اهمیت زیادی دارد.

دبیر سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم در پایان سخنرانی خود گفت: سومین دوره جشنواره هرچه بود به پایان رسید. امیدوارم برگزیدگان تلاش کنند تعالی خودشان را حفظ کنند و بر ارتقای آثارشان بیفزایند و آنهایی که امروز برگزیده نشدند، ان‌شاءالله سال آینده برگزیده شوند.

در مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی جام جم معاون سیما در سخنانی بر شفاف‌سازی فرایند حمایت از آثار تولیدکنندگان از طریق حضور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در شوراهای مختلف سیما تاکید کرد.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، دکتر علی دارابی، معاون سیما در ابتدا یاد جان‌باختگان «معراجی‌ها» در شهرک سینمایی دفاع مقدس که در جریان تصویربرداری سریال، معراجی شدند و به خیل یاران همسنگر شهیدشان پیوستند گرامی داشت و برای خانواده و بازماندگان آنان صبر و شکیبایی خواستار شد.

معاون سیما جشنواره بین‌المللی جام‌جم را فرصتی برای تضارب آراء و بستری برای توسعه فعالیت‌ها خواند و گفت: چنین جشنواره‌هایی زمینه جذب بهتر استعدادها و انتقال تجارب و امکان مقایسه کارها را فراهم می‌سازد.

وی جای خالی جشنواره تلویزیون را در رسانه ملی محسوس و ملموس دانست و اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم به واقع جشن بزرگ سالانه تلویزیون است. رسانه‌ای که بازتاب‌دهنده انواع و اقسام جشنواره‌های داخلی و خارجی بوده است. حالا سه سال است خود صاحب جشنواره‌ای منظم و بزرگ شده است و امسال با آثاری از 18 کشور جهان بین‌المللی شد.

دکتر دارابی بر استقلال رأی داوران تاکید و ابراز امیدواری کرد: جشنواره بین المللی جام جم در منطقه و جهان اسلام به رخدادی بزرگ تبدیل شود و برای جهانیان پیام‌های نو و تازه‌ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی جام جم عرصه رفاقت و رقابت سالم و سازنده بوده و ارتقاء کیفی تولیدات تلویزیونی از اهداف بزرگ در پیام آن است.

در تلویزیون حرف پنهان نداریم

دکتر دارابی تاکید کرد: ما همواره به دنبال شفاف‌سازی فرایند حمایت از آثار تولیدکنندگان از طریق حضور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در شوراهای مختلف سیما هستیم به گونه‌ای که ما را از تصمیم‌گیری‌های پنهانی و حکم‌های درک‌ناشدنی مبرا سازد. ما در تلویزیون حرف پنهان نداریم که اشخاصی در سایه و پشت پرده اعلام کنند و هرگز چهره خود را آشکار نسازند. ما صریح و شفاف در تعامل سازنده در خلق آثار ارزنده برای مخاطبان تلاش می‌کنیم.

معاون سیما در ادامه سخنان خود به تشریح کارنامه 10 ساله معاونت سیما اشاره کرد و گفت: خدای بزرگ را سپاس می‌گوییم که در آستانه‌ سی‌وپنجمین فجر انقلاب اسلامی ثمره‌ ارزشمند یک دهه تلاش و مجاهدت دست‌اندرکاران عرصه تولید رسانه ملی را در قامت سرو تناور و زرین جشنواره‌ بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم به نظاره نشسته‌ایم.

تولید بیش از 1300 عنوان فیلم تلویزیونی ظرف 10 سال

دکتر دارابی همچنین از تولید بیش از 1300 عنوان فیلم تلویزیونی در صداوسیما از سال 1383 تاکنون خبر داد و اضافه کرد: بالغ بر 1000 عنوان از این فیلم ها در معاونت سیما تولید گردیده است. در این مدت بیش از 441 عنوان سریال و مجموعه تلویزیونی تولید و پخش شده است.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن مجموعه مشاغل، صنوف و حِرفی که برای تولید و پخش حوزه نمایش به کار گرفته می‌شود یک میلیون و سیصدهزار نفر (روز) سالانه ایجاد اشتغال شده است. به عبارت دیگر 15 هزار خانوار سالانه از محل تولیدات نمایشی روزی می‌برند.

معاون سیما 145 عنوان تله‌فیلم و 62 عنوان سریال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده را از دیگر دستاوردهای سیما در این مدت خواند و ادامه داد: در مباحث مربوط به برنامه‌های گفتگومحور، مستند و ترکیبی با باز کردن بیش از پیش عرصه‌ مخاطب به تلویزیون با نگاهی نو در انتخاباتِ ریاست جمهوری که لبخند مَسرت را در چهره هموطنان ما گشود، و رهبری معظم انقلاب اسلامی صدا و سیما را به عنوان رکنی مهم و بزرگ در جابه‌جایی قدرت در جمهوری اسلامی ایران ستودند.

وی با بیان فرمایشات مقام معظم رهبری در قدردانی از صداوسیما به آماری از برنامه های گفت وگو محور اشاره کرد و گفت: حدود 152800 ساعت برنامه گفتگومحور و ترکیبی از سال 1384 تا آذر ماه 1392 نشان از بالندگی این درخت پرثمر دارد.

معاون سیما در زمینه راه اندازی شبکه های تخصصی اضافه کرد: نیاز به تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی در جهت پوشش سلایق و نیازهای مختلف مخاطبان با گرایش‌ها، سلایق و نیازهای متفاوت، رسانه ملی را بر آن داشت تا با همتی مضاعف در رشد کمّی شبکه‌های تلویزیونی بکوشد. کوششی که اکنون ثمره آن در شاخه‌های نورسته‌ای نظیر شبکه‌های مستند، ورزش، نمایش، پویا، سلامت، تماشا و نسیم به بار نشسته است که در صورت تأمین اعتبار از سوی دولت و مجلس محترم طرح راه‌اندازی بیش از 10 شبکه تخصصی آماده است که به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: نگاه تخصصی به نیاز مخاطبان در ساعات متفاوت به برنامه‌هایی با مضامین و قالب‌های مختلف معاونت سیما را بر آن داشت تا نگاهی ویژه به موضوع مهم طراحی و مدیریت کنداکتور داشته باشد به‌گونه‌ای که با رعایت اصل عدم همپوشانی در چیدمان پخش برنامه‌ها، مخاطب ارجمند سیما با نیاز به هر محصول رسانه‌ای، سیمای ملی را پاسخگوی نیاز خویش در قالب برنامه‌های نمایشی، گفتگومحور، ترکیبی، معارفی، مستند، ورزشی، کودک و نوجوان و سرگرم‌کننده در هر ساعت از شبانه‌روز می‌یابد.

وی با قدردانی از همراهی متخصصین، هنرمندان و نخبگان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در نشست‌های مشورتی و شوراهای راهبردی و اتاق فکرهای تعاملی شبکه‌ها اضافه کرد: بررسی موضوعات برنامه‌ها با حضور بیش از یکصد نفر از نخبگان علمی هنری سیاسی فرهنگی و اقتصادی کشور انجام گرفته است و نشست‌های راهبردی رشد و تعالی سیما با حضور کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های مختلف تلویزیونی در ارتقاء سطح کیفی آثار سیمای رسانه ملی همواره یاری رسان ما در این مسیر بوده است.

تلویزیون عضوی از اعضای خانواده و متعلق به همه است

معاون سیما تلویزیون را تاثیرگذارترین رسانه در میان رسانه‌های امروز دانست و گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از فرهنگ، اندیشه و رفتار جامعه برگرفته از این رسانه است. این تأثیرگذاری در برخی عرصه‌ها حتی رابطه معناداری میان (کنداکتور) برنامه‌های تلویزیون و برنامه‌ریزی خانواده‌ها وجود دارد.

وی تلویزیون را عضوی از اعضای خانواده دانست و اضافه کرد: تلویزیون وسیله‌ای برای اجتماع و دور هم جمع شدن می‌باشد و در ایران مسؤولیت خطیر و حساسی دارد. مستقل و فراجناحی است و به جناح و گرایش سیاسی خاصی وابستگی ندارد تلویزیون متعلق به همه است. افزون بر این به گروه و قشر خاصی هم اختصاص ندارد. شبکه‌های تخصصی سیما پاسخ به این نیاز است و هر قشر، گروه و صنف می توانند به شبکه مورد علاقه خود رجوع کنند.

دکتر دارابی با اشاره به آخرین آمار نظرسنجی‌های سازمان در آبان ماه 1392، میانگین مدت تماشای تلویزیون در ایران بیش از سه ساعت در روز اعلام و تاکید کرد: سریال‌های ایرانی بیشترین مخاطب را دارد و این میزان علاقمندی و اختصاص وقت از سوی مخاطبان مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

قالب‌های نمایشی بایستی مؤید سبک زندگی اسلامی ایرانی

وی تاکید کرد: همه قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی از جمله قالب‌های نمایشی بایستی مؤید سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد. مفاهیمی چون خانواده سالم، محیط زیست سالم، رونق کسب و کار، زبان فارسی (به مثابه زبان معیار)، معنویت، دینداری و اخلاق، حماسه و ظلم‌ستیزی از مفاهیمی است که مورد تأکید می‌باشد.

معاون سیما در ادامه سخنان خود به چشم انداز آینده سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: آنچه باید به طور جدی مطمح نظر باشد و ما باید جامعه خودمان را برای آن آماده کنیم عصر فراروی ماست؛ عصری که در سایه رشد شتابان و حیرت‌آور فناوری اطلاعات شاهد حکمفرمایی ابررایانه‌ها و ربات‌ها هستیم.

وی افزود: آدم‌های ماشینی که در مزارع، کارخانجات و ادارات به جای انسان ها کار می‌کنند آینده دنیای ماست. عصری که در سایه کاهش مرگ و میر و بالارفتن مؤلفه‌های زندگی امید به زندگی به بالای 130 سال می‌رسد و جوامع کهنسالی را در پیش رو داریم که به شدت از نیروی انسانی جوان و مولد رنج می‌برد.

خلق آثار جذاب، فراملی و پرمخاطب مسؤولیت ماست

دکتر دارابی همچنین از تلاش لیبرالیسم در گسترش ارزش های خود در دنیای آینده سخن گفت و اضافه کرد: عصر آینده عصر متنوع، متکثر و در عین حال متضادی است که روی دیگر سکه آن رشد اسلام‌گرایی در دنیاست و اضافه کرد: بیداری اسلامی راه خود را باز کرده است و مخالفت با نژادپرستی و آپارتاید، ظلم و اشغالگری با مقابله قاطع مردم در سراسر جهان روبرو خواهد شد. عصر آینده فرهنگ و تمدن نوین اسلامی موقعیت برجسته‌ای را از آن خود خواهد کرد. همه این تنوع و تضادها که خود از ویژگی‌های عصر آینده است مسؤولیت ما را در خلق آثار جذاب، فراملی و پرمخاطب جدی‌تر می‌کند.

وی در سخنان پایانی خود اضافه کرد: یکی از برنامه‌سازان برگزیده بخش بین‌الملل از کشور نروژ که درباره غزه و فلسطین اثر او انتخاب شده بود، ‌گفت که ما صدای خاموشان هستیم و جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم صدای خاموشان جهان است. امید آنکه در سال‌های آینده شاهد درخشش بیشتر تولیدات و آثار جشنواره باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: تردید نداشته باشید که آینده از آن ماست.

به گزارش ایسنا، احمد نجفی، داوود رشیدی، داوود میرباقری، سعید راد، عادل فردوسی‌پور، نادر طالب‌زاده، ناصر ممدوح، مسعود جعفری‌جوزانی، فخرالدین صدیق‌شریف، محمود عزیزی، رحیم نوروزی، دانیال حکیمی، مجید مظفری، امین حیایی، حسین یاری، بهرام شفیع، عبدالرضا اکبری، رسول نجفیان، مجید قناد، مرتضی حیدری و ... از جمله هنرمندانی هستند که در این مراسم حضور دارند.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم از شبکه سه به طور مستقیم پخش شد و برای لحظاتی کوتاه با اشکال فنی و قطع صدا همراه بود.

دکور مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم تلفیقی از المان‌های ایرانی اسلامی است.

 اسامی برگزیدگان

جشنواره بین المللی جام جم در آخرین روز کار خود با تجلیل از اندیشمندان، خانواده شهداء ، هنرمندان و فرهیختگان عرصه تلویزیون به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی جام جم از دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی - چهره های علمی و کارشناسان تلویزیونی - تجلیل شد.

در این مراسم همچنین از خانواده شهدا نیز تجلیل شد. همسر شهید یعقوبی (خانم ابراهیمی) و خانواده های شهیدان زین الدین؛ حسن شاطری؛ شیرودی و کشوری از خانواده های معظم شهدا بودند که در این جشنواره از آنها تجلیل شد.

 تجلیل از هنرمندان

در بخش تجلیل از هنرمندان سومین جشنواره بین المللی جام جم نیز از استاد علی نصیریان، مهدی فخیم زاده، آتیلا پسیانی، سیروس گرجستانی، ابوالقاسم طالبی، سالار عقیلی، پرویز شیخ طادی، حسین یاری، مسعود بهبانی نیا، پوراندخت مهیمن، شقایق دهقان، بهنام تشکر، هومن برق نورد، سروش صحت، محمداقبال واحدی و اکبر عبدی قدردانی شد.

 کارگردانان

کارگردانی مناسب در زمینه تولیدات الف ویژه معاونت سیما از بخش هایی بود که در جشنواره سوم مورد تقدیر قرار گرفت.

هیات داوران در این بخش کارگردان ذیل را مورد تقدیر قرار دادند:

مسعود جعفری جوزانی برای سریال تاریخی در چشم باد؛

کیانوش عیاری برای مجموعه تلویزیونی روزگار قریب؛

کمال تبریزی برای مجموعه تلویزیونی شهریار؛

داود میرباقری برای سریال مختارنامه؛

فرج الله سلحشور برای سریال یوسف پیامبر؛

یدالله صمدی برای سریال شوق پرواز؛

ضیاالدین دری برای سریال تاریخی کلاه پهلوی؛

محمدحسین لطیفی برای سریال تاریخی نردبام آسمان؛

شهرام اسدی برای سریال تاریخی شیخ بهایی و

حسن فتحی برای مجموعه تلویزیونی مدار صفر درجه

 مجموعه های نمایشی

هیات داوران بخش مجموعه های نمایشی سومین جشنواره بین المللی تلویزیونی جام جم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

ضمن تشکر از هدایت هاشمی برای بازی در سریال "پروانه"، جایزه این بخش را به پرویز فلاحی پور به خاطر بازی در سریال گل های گرمسیری اهدا کرد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز این جایزه مشترکا به سودابه بیضایی برای بازی در "ارمغان تاریکی" و آفرین عبیسی به خاطر بازی در سریال "رقص پرواز" اهداء شد.

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد ضمن احترام و سپاس از مهدی هاشمی برای بازی در سریال "رقص پرواز" به آرش مجیدی به دلیل بازی بیاد ماندنی اش در سریال "ارمغان تاریکی" تعلق گرفت.

در همین بخش جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن ضمن تحسین حضور موثر خزر معصومی در سریال "یک مشت پر عقاب" به لیلا زارع برای بازی در "ارمغان تاریکی" اهداء شد.

در این بخش بهترین فیلمنامه بخش مجموعه های نمایشی به جلیل سامان برای فیلمنامه "ارمغان تاریکی"، جایزه بهترین کارگردانی خسرو معصومی کارگردان مجموعه داستانی " بجه های بهشت " تقدیم شد.

همچنین جایزه بهترین اثر حوزه انقلاب اسلامی مجموعه تلویزیونی "ارمغان تاریکی" به تهیه کنندگی سید احمد کاشانچی و در حوزه دفاع مقدس مجموعه "رقص پرواز" به تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان به عنوان بهترین اثر برگزیده معرفی شدند.

در بخش بهترین تدوین ضمن تشکر از رضا بهارانگیز به خاطر تدوین سریال های "پروانه" و "ارمغان تاریکی" به محمدرضا موئینی به اطر تدوین سریال "یک مشت پر عقاب" تعلق گرفت.

جایزه بهترین تصویربرداری مجموعه های نمایشی نیز ضمن تشکر از محمد افسری تصویربردار مجموعه "پروانه" جایزه نیز به محمدتقی اکسیما برای "رقص پرواز" اهداء شد.

با تشکر از حسین کاج برای بانو و فرید سعادتمند برای "پروانه" و "ارمغان تاریکی" جایزه هیات داوران در بخش بهترین موسیقی متن به فردین خلعتبری برای موسیقی سریال "یک مشت پر عقاب" تعلق گرفت.

جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس نیز با قدردانی از امیرحسین اثباتی برای مجموعه تلویزیونی "یک مشت پر عقاب" به غفار رضایی و مه لقا ناقد برای سریال "ارمغان تاریکی" اهداء شد.

هیات داوران ضمن تشکر از ساسان توکلی فارسانی برای "ارمغان تاریکی" جایزه بهترین تیتراژ را به بابک صاحبقرانی به خاطر ساخت تیتراژ "گل های گرمسیری" اهداء کرد و جلال الدین معیریان برای طراحی چهره پردازی در دو سریال "پروانه" و "ارمغان تاریکی" جایزه بهترین چهره پرداز را ازآن خود کرد.

بهترین جلوه های ویژه میدانی نیز با تاکید بر این نکته که انتخاب برگزیده این بخش قبل از سانحه ناگوار انفجار صحنه معراجی ها صورت گرفته به شهید جواد شریفی راد جلوه ویژه کار معراجی سریال "گل های گرمسیری" اهدا شد.

جایزه بهترین صدابرداری و ترکیب صدا نیز به آقایان جواد مقدس و آرش قاسمی برای سریال "پروانه" تعلق گرفت.

جوایز پایانی این بخش نیز ضمن تشکر از سعید نعمت اله فیلمنامه نویس و راما قویدل کارگردان مجموعه "روح الله" به خاطر خلاقیت و نگاه لطیف به معرفی و ساده و صمیمی حضرت امام خمینی (ره)؛ به دلیل نگاه توام با واقعیت و هوشمندی متعهدانه و شناخت صحیح از فضای داستان و ساخت باورپذیر به جلیل سامان برای سریال‌های "پروانه" و "ارمغان تاریکی" تعلق گرفت.

همچنین تلاش مسؤولانه و هنرمندانه جهت معرفی و شناخت نقش استعماری آمریکا در سریال "یک مشت پر عقاب" جایزه ویژه هیات داوران به بهروز خوش رزم اهداءشد.

 تله فیلم

هیات داوران بخش فیلم های تلویزیونی سومین جشنواره بین المللی تلویزیونی جام جم در بخش بهترین بازیگر مرد جایزه این بخش را ضمن تقدیر از رضا بهبودی برای "آبروی از دست رفته آقای صادقی" و سیروس همتی برای بازی در رقص "روی یخ"، به بیژن امکانیان بازیگر فیلم تلویزیونی "آبروی از دست رفته آقای صادقی" اهداء کرد.

در همین بخش جایزه بهترین بازیگر زن ضمن تقدیر از غزل شاکری برای "حتی اگر شب باشد" و معصومه میرحسینی برای "یک روز سرد"، به شبنم مقدمی برای بازی در "قصه های من و دوچرخه بابام " تقدیم کرد.

بهترین فیلمنامه بخش فیلم های تلویزیونی ضمن تشکر از محمدعلی طالبی برای فیلمنامه "یک روز سرد"، مشترکا به آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای فیلمنامه "آبروی از دست رفته آقای صادقی" اهداء شد.

همچنین جایزه بهترین کارگردانی با قدردانی از کارگردانی فیلم های "یک روز سرد" و "زمانی برای ایستادن"، به آیدا پناهنده برای کارگردانی فیلم تلویزیونی "آبروی از دست رفته آقای صادقی" تعلق گرفت.

جایزه بهترین اثر نیز به مهدی شفیعی تهیه کننده "آبروی از دست رفته آقای صادقی"، بهترین تدوین به فیلم "عملیات کرکس"، نازنین مفخم برای تدوین تله فیلم "تعبیر خواب" اهداء شد. همچنین ضمن تقدیر از تصویربرداری فیلم "نیلا زنده است"، جایزه بهترین تصویربردار در بخش فیلم های تلویزیونی به هاشم مرادی برای تصویربرداری دو تله فیلم "زمانی برای ایستادن" و "یک روز سرد"

 بهترین تیتراژ

هیات داوران جایزه این بخش را ضمن تشکر از تیتراژ فیلم "رقص روی یخ" اهدا می کند به:

پژمان ابوالقاسمی برای ساخت تیتراژ فیلم "خراش"

دو جایزه ویژه نیز از سوی هیات داوران این بخش به خاطر توجه و نگاه مسئولانه و واجد امید به کودکان و نوجوانان اهدا شده است به:

غلامرضا رمضانی کارگردان "عملیات کرکس" و فیاض موسوی برای کارگردانی "قصه های من و دوچرخه بابام"

بخش مستند

هشت جایزه در بخش مستند توسط اعضای هیات داوران این بخش انتخاب شدند. در این بخش با تشکر از هاشم زهی پژوهشگر مستند "عروسی چابهار" از مجموعه مستند "عروسی اقوام"، جایزه تحقیق و پژوهش مستند "سعدی کارنو" به عبدالحمید ارجمند اهدا شد.

در بخش تصویربرداری محمد رسولی برای" مستند خانه ای در مه" و دربخش صدابرداری هادی ساعد محکم برای " مستند سیاه چمانه" مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ادامه ضمن تشکر از ابوذر حیدری تدوینگر مستند" خزندگان ایران"، حمید نجفی راد جایزه بهترین تدوین را برای مستند "زیرگنبد مینا" از آن خود کرد.

بهترین نریتور در این بخش با تشکر از ناصرطهماسب، به شهرام درخشان برای گویندگی متن مستند" غبار سرخ" اهداء شد. همچنین در بخش بهترین مستند کوتاه با قدردانی از سیروس حسن پور تهیه کننده مستند "الفبای معجزه گر" به جواد ظهیری برای تهیه مستند "اگر عزت به قهوه خانه نیاید" تعلق گرفت.

سومین جشنواره بین المللی جام جم همچنین جایزه بهترین مجموعه مستند و مستند بلند خود را با تقدیر از سعید نبی برای مجموعه مستند "هیرکان" و عبدالحمید ارجمند برای مجموعه "جستجوگران پارسه"، به فتح الله امیری برای تهیه کنندگی مجموعه مستند "خزندگان ایران" اهداء کرد.

هیات داوران برنامه‌های مستند آخرین جایزه این بخش را نیز ضمن تشکر از حسن نقاشی برای کارگردانی مستند " نخل میراث کهن" از مجموعه راسخون، به محمد حسین مهدویان برای مجموعه مستند آخرین روزهای زمستان اهداء کرد.

برنامه های گفت وگو محور

بهترین تهیه کنندگان این بخش عبارتند از: عادل فردوسی پور برای برنامه ورزشی" نود"، فواد و سیاوش صفاریان پور برای برنامه علمی" آسمان شب"، محسن تربیت دوست برای برنامه اقتصادی "پایش"، نیما دهقان برای برنامه فرهنگی و هنری "مجله تئاتر"، سید عبدالمجید رکنی برای برنامه معارفی "سمت خدا" و احسان علیخانی برای تهیه کنندگی برنامه "ماه عسل" در گروه اجتماعی

همچنین در این بخش جوایز ویژه ای نیز اهداء شد.

اسامی این افراد عبارت است از:

به دلیل نوآوری در سبک؛ علی میرمیران برای برنامه گفت و گوی "تنهایی" و محمود احمدی افزادی به خاطر تهیه برنامه "شب آفتابی"؛

برای نقد آزاد اندیشی؛ سعید نبی در تهیه برنامه "مناظره" و علیرضا حائری به خاطر تهیه کنندگی برنامه "زاویه" به خاطر محتوا و پژوهش مناسب محمد جعفر خسروی برای "زنده باد زندگی" و محمدرضا شهیدی فر برای "پارک ملت"

رویکرد ارزشی و انقلابی و پیگیری مطالبات مردم و رهبری ؛نادر طالب زاده برای برنامه "راز"

و محسن مقصودی برای برنامه "ثریا"

طراحی و اجرای برنامه های با مخاطب خاص؛ فرهاد مختاری (مدیر گروه نوجوان) به نمایندگی از شبکه دو سیما و محمد حسین رنجبران (مدیر گروه اجتماعی) به نمایندگی از شبکه قرآن و معارف سیما

هیات داوران برنامه های گفت وگو محور همچنین دو جایزه ویژه به خاطر استمرار و حفظ هویت برنامه هایی با سابقه طولانی نیز در نظر گرفت که به حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی برای برنامه "درس هایی از قرآن" با قدمتی بیش از سی سال و بهرام شفیع به خاطر برنامه ورزش و مردم، (هر دو برنامه از شبکه یک سیما) اهداء شد.

مجریان

برنامه های گفتگو محور معارفی: ندا ملکی برای اجرای "آفتاب شرقی"

ورزشی: سرو زرین و لوح تقدیر برای عادل فردوسی پور برای اجرای "برنامه 90"

در محور علمی: سیاوش صفاریان پور برای برنامه "آسمان شب"

اقتصادی: مرتضی حیدری برای برنامه "پایش"

اجتماعی: محمد جعفر خسروی برای "زنده باد زندگی"/محمدرضا شهیدی فرد برای "پارک ملت"/احسان علیخانی برای برنامه "ماه عسل"

فرهنگی هنری : سیدعباس سجادی برای برنامه "دستان"

بخش پویانمایی

اعضای هیات داوران بخش پویانمایی سومین جشنواره بین المللی تلویزیونی جام جم دوازده عنوان جایزه منتخبان برتر را بدین شرح اعلام کرد:

سیاوش زرین آبادی برترین مجری طرح اثر بلند، نیمه بلند، مجموعه و سریال به خاطر پویانمایی "آقای مهربان"

علیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده بهترین کارگردانان اثر بلند و نیمه بلند با پویانمایی "آقای مهربان"

شیوا ممتحن برترین کارگردان اثر کوتاه با پویا نمایی "اجل معلق"

علی درخشی برترین کارگردان میان برنامه به خاطر پویانمایی "گزارش های اوتی"

سیاوش زرین آبادی برنده جایزه برترین کارگردان مجموعه و سریال با پویانمایی "پهلوانان"

حسین سلطانی و وحید چالاک فیلمنامه نویسان برتر بخش پویانمایی به خاطر اثر "داستان سامرا"

و جایزه مشترک به مهدی علی بیگی، علی چناری و حامد کمالی برترین طراحان شخصیت برای پویانمایی "یاور و دوستان"

همچنین در بخش برترین طراحان فضا جایزه مشترک به حسین صافی، نوروز عباسی و مهدی موحد به خاطر پویانمایی "افسانه سرزمین گوهران"

محمد غلامی و ابوالفضل جعفری برندگان مشترک جایزه برترین انیماتور متحرک ساز به خاطر پویانمایی "رستوران جنگل"

جایزه برترین آهنگساز به پیروز ارجمند به خاطر پویانمایی "آقای مهربان"

فرشید جلیلی برترین صداگذار و صداساز بخش پویانمایی با اثر "افسانه موزه ها"

و حامد کاتبی به خاطر برترین دستاورد فنی و هنری در اثر "تولد آفتاب"

بخش بین الملل

هیات داوران بخش بین الملل سومین جشنواره بین المللی تلویزیونی جام جم در بخش بهترین برنامه مستند با موضوع بیداری اسلامی به دلیل پویایی و جسارت و استفاده هنرمندانه و استفاده اثر گذار از تصاویر ناب تظاهرات حق طلبانه مردم بحرین و بهره گیری از تحقیق و پژوهش مناسب به بحرین، فریاد در تاریکی ساخته خانم می یینگ ولش(may ying welsh) از کشور قطر اهداء شد.

همچنین بهترین مستند با موضوع مقاومت ضمن تقدیر از جزا نیومان (jezza Neumann) برای بچه های غزه به ویبکه لاکه برگ (vibeke lokeberg) سازنده مستند اشک های غزه از کشور نروژ برای ترسیم هنرمندانه مظلومیت کودکان فلسطینی اهدا شد.

جایزه بهترین سریال داستانی با موضوع مقاومت نیز به "تهاجم" به کارگردانی شوقی الماجری محصول مشترک اردن و سوریه برای فضاسازی جذاب و پرکشش مقاومت مردم فلسطین در قاب تصویر اهدا شد.

جایزه سریال های داستانی با رویکرد مقاومت، ضمن تشکر از علی اونور تان از کشور ترکیه برای سریال "جدایی"

این جایزه به خاطر ایجاد موقعیت های اثرگذار دراماتیک و روایت صادقانه مبارزات مردم فلسطین به باصر خطیب برای سریال "الغالبون" (1) محصول شبکه المنار لبنان تعلق گرفت.

در حوزه مستندهای موضوع مقاومت و بیداری اسلامی ضمن تقدیر از مستند عیون الحقیقة به دلیل استفاده جامع از ابزار هنری (عکس و گرافیک) و نیز بهره‌گیری از تحقیق جامع، جایزه به محمد دبوق از کشور لبنان برای مستند "خرابی سوم" یا "الخراب الثالث" اهدا شد.

کد خبر 246094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز