دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

ندا انتظامی: تنوع در برنامه‌های تلویزیونی یک اصل مهم است. اصلی که اگر از سوی مسئولان و برنامه‌سازان تلویزیون جدی گرفته شود، به برنامه‌های تلویزیونی اعتبار می‌بخشد و این امر باعث جذب مخاطبان بیشتر می‌شود و بی‌توجهی مسئولان و برنامه‌سازان هم باعث می‌شود که مخاطبان سرگرمی خود را در جای دیگری پیدا کنند.


دلزدگی مخاطبان از برنامه‌های تلویزیون امر جدیدی نیست، شاید همین دلزدگی باعث شده که شبکه 3سیما دست به اقدام جدیدی و ساخت برنامه‌های متنوع بزند. یکی از این اقدامات راه‌اندازی برنامه جدید تحت عنوان «صدا» یا «آکادمی موسیقی ایرانی» است. آنطور که از سوی مسئولان شبکه 3سیما اعلام شده هدف از پخش این برنامه جلب‌، معرفی و شناساندن استعدادهای جوان در همه جوانب است و مبنای ساخت این برنامه، مسابقه سریال‌های تلویزیونی و تیتراژ‌های آنهاست. آنطور که در توضیحات اولیه آمده است شکل این برنامه به‌گونه‌ای خواهد بود که خوانندگان در این مسابقه حضور خواهند داشت. تیتراژ مورد نظر را بازخوانی می‌کنند و کلیپی ساخته و پخش می‌شود و شرکت‌کنندگان سپس همان تیتراژ‌ها را بازخوانی می‌کنند.

نقش صداوسیما در معرفی استعدادهای موسیقی امری است که بر کسی پوشیده نیست، این نکته‌ای است که بارها به آن اشاره شده‌است و حال چقدر این مسابقه می‌تواند در معرفی استعدادهای جوان که در عرصه موسیقی توانایی دارند مؤثر عمل کند باید منتظر پخش این برنامه شد. برنامه‌ای که در ابتدای امر 2هزار شرکت‌کننده برای شرکت در آن اعلام آمادگی کرده‌اند. نمونه‌های برنامه‌های این‌چینی در دنیا کم نیستند؛ برنامه‌هایی که به سراغ استعدادهای جوان و ناشناخته می‌روند اما اینکه این برنامه تا چه میزان با نمونه خارجی مسابقات موسیقی شباهت دارد، مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه 3 سیما، آن را اینگونه بیان کرد: ساختار برنامه‌سازی تلویزیونی در نقاط مختلف دنیا شباهت‌هایی به یکدیگر دارد اما این به‌معنای تقلید نیست و کاملا متفاوت است.

به‌نظر می‌رسد که حتی اگر این برنامه تقلیدی از نمونه مشابه خارجی آن باشد، باز اتفاق خوبی است، از آن جهت اتفاق خوبی است که هم پاسخی به نیازهای مخاطبانی است که به تماشای برنامه‌های این‌چنینی علاقه دارند و به همین دلیل به تماشای برنامه‌های مشابه در شبکه‌های ماهواره‌ای روی می‌آورند و از سوی دیگر اقدام مناسبی برای پاسخ به نیاز افرادی است که با صرف هزینه‌های سنگین حاضر به شرکت در برنامه‌های مسابقه‌ای و تست خوانندگی می‌شوند. برنامه‌هایی که اغلب هم ساختاری ضعیف دارند و در کشورهای همسایه برگزار می‌شوند.

تهیه و تولید این برنامه را می‌توان به فال نیک گرفت، خصوصا که تلویزیون قدم‌های خود را برای تولید برنامه‌های جدید و منطبق بر شرایط روز دنیا گرفته‌است. باید امیدوار بود که در ساخت این برنامه به‌سراغ کارشناسان فن این رشته بروند تا تولید برنامه صدا به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن صورت بگیرد تا هم به نیاز مخاطب پاسخ داده شود و هم به زمینه پیشرفت موسیقی ایران از طریق کشف استعدادهای جوان کمک شود.

کد خبر 232097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز