یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

۱ - مدت‌هاست بحث ساخت شهرک تلویزیونی در تلویزیون مطرح شده است.

شهرک سینمایی

حتی سال گذشته علی دارابی، معاون سازمان صدا و سیما در امور سیما خبر از مکان‌یابی شهرک داد. زمانی این طرح اعلام شد که شهرک غزالی دیگر جوابگویی سازندگان برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی نبود و از سوی دیگر تصاویر تکراری که در تمامی سریال‌ها نشان داده می‌شد، دیگر برای مخاطب جذابیت نداشت. اما به‌نظر می‌رسد که کمبود بودجه‌ای که این روزها تلویزیون با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باعث شده که طرح ساخت شهرک تلویزیونی به تعویق بیفتد.

2 - شکی نیست که لوکیشن یا همان محل فیلمبرداری نقش مهمی در ساختار روایی داستان دارد؛ چرا که انتخاب درست محل علاوه بر اینکه فضا‌سازی‌، روایت درست یک قصه و ارتباط درست با مخاطب را پی‌ریزی می‌کند، به جذابیت اثر هم کمک می‌کند. به‌عبارت دیگر طراحی صحنه و انتخاب لوکیشن همپای انتخاب درست بازیگر و کارگردانی حرفه‌ای عمل می‌کند. با وجود این نیاز مبرمی که برنامه‌سازان به لوکیشن جدید دارند، هنوز این امر محق نشده است.

3 - ایران سرزمین شگفت‌انگیزی است. تنوع اقلیم، بافت تاریخی، مکان‌های تاریخی و بافت فرهنگی چنان گسترده ای دارد که به اندازه همه سریال‌هایی که این مدت ساخته شده و از تصاویر تکراری بهره برده‌اند امکان بهره بردن از لوکیش‌های جدید وجود دارد. با این حال نباید فراموش کرد ساخت سریال در شهرستان دشواری‌های خاص خودش را دارد اما بهره بردن از تصاویر جدید امکان جدیدی است که بد نیست سازندگان سریال‌ها به آن فکر کنند؛ خصوصا این روزها که تلویزیون دست به دامن اسپانسر یا حمایت‌کننده مالی زده و حاضر است حتی در برنامه کودک خود ماکارونی فلان شرکت را تبلیغ کند. چه اشکال دارد که تلویزیون به سمت سازمان میراث فرهنگی دیگر شهرستان‌ها برود و در یک رابطه دوطرفه هم فضای داستان را به شهرستان‌ها بکشاند و هم بخشی از فرهنگ هر شهر را معرفی کند.

4 - سال‌ها پیش حسن فتحی «سریال در مسیر زاینده‌رود» را در اصفهان ساخت. در این سریال علاوه بر نشان دادن جاذبه‌های این شهر توریستی، لوکیش‌های جدیدی در سریال به تصویر کشیده شد که به جذابیت و تازگی کار کمک کرد. گرچه انتقاد مردم و حتی مسئولان به لهجه چنان بالا کشید که حسن فتحی تصمیم گرفت دیگر در هیچ شهرستانی سریال نسازد اما تجربه لوکیشن‌های جدید و نشان دادن زیبایی این شهر در موفقیت این سریال همپای کارگردانی قوی، بازی بازیگران و فیلمنامه حرکت کرد.

5 - چندی پیش به مناسبت روز قزوین، مسئولان شهرداری قزوین اهالی رسانه را با مکان‌های فرهنگی و تاریخی این شهر آشنا کردند. این شهر به‌دلیل بافت قدیمی‌ای که دارد امکان ساخت فیلم و سریال‌های تاریخی و حتی امروزی را دارد که البته پیش از این در حسینیه امینی‌های این شهرستان سریال «سمندون» و فیلم سینمایی «کفش‌های میرزا نوروز» ساخته شده است اما این تمامی امکانات تصویری این شهرستان نیست که به‌دلیل نزدیکی‌اش با تهران بهترین امکان لوکیشن شدن را دارد.

6 - نگاهی به امکان تاریخی شهرستان قزوین و دیگر شهرها نشان می‌دهد که عدم‌امکانات به ابنیه تاریخی بسیار آسیب زده و از سوی دیگر عدم‌معرفی این آثار باعث مهجور شدن آن شده است. چه بسا دوربین‌های تلویزیون و سینما بتوانند علاوه بر معرفی این آثار- چه در قالب برنامه‌های مستند و چه به‌عنوان بخشی از یک کار- به رونق آن کمک کنند و هزینه‌های کرایه این محل‌ها بتواند زخم‌های فراموشی را که بر پیکر این محل‌ها وارد شده جبران کند.
خارج شدن دوربین تلویزیون از تهران اتفاق خوشایندی است، البته باید با شرایطی وارد مکان‌های تاریخی شود؛ شرایطی چون آسیب نرساندن به این مکان‌ها و شناخت و معرفی درست آن.

کد خبر 230154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز