سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

آرش نهاوندی: رئیس‌صداوسیما دوشنبه‌شب در مراسم جشنواره تلویزیونی جام‌جم در سخنانی خطاب به هنرمندان گفت، خیلی به انتقاداتی که در فضای مجازی می‌شود توجه نکنید.

فضای مجازی معلوم است که فضای مجازی است و این 500 کامنت انتقادی که شما می‌بینید در فضای مجازی منتشر می‌شود کار یک نفر است. (نقل به مضمون) اگر این سخنان را فردی عادی و غیرمتخصص ایراد می‌کرد چندان عجیب نبود، اما از رئیس صدا و سیما انتظار نمی‌رود که مفاهیم را اشتباه بگیرد و آنها را با هم خلط کند و مفهوم ویرچوال اسپیس (Virtual Space) را که در اصطلاح به‌عنوان فضای مجازی به‌کار می‌رود را به جای سایبر اسپیس (Cyber space) به‌کار برد، چرا که سایبر اسپیس به‌معنای فضای مجازی نیست و اگر هم اینگونه در کشور ما مصطلح شده باشد به‌دلیل اشتباهی است که به‌احتمال زیاد یکی از مترجمان در برگرداندن این کلمه به زبان فارسی مرتکب شده است.

بر پایه یکی از تعاریف ارائه شده، فضای سایبر در معنا به مجموعه‌هایی از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق رایانه و فناوری مخابراتی بدون درنظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته می‌شود. یک سیستم آنلاین نمونه‌ای از فضای سایبر است که کاربران آن می‌توانند از طریق ای‌میل با یکدیگر ارتباط برقرارکنند. برخلاف فضای واقعی، در فضای سایبر نیاز به جابه‌جایی‌های فیزیکی نیست و تمامی اعمال فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات ماوس صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت که فضای سایبر گستره‌ای از ذهن است که می‌تواند تمامی اشکال زندگی منطقی را بسط و معنا دهد.

بنابراین تعریف می‌توان گفت که سایبر اسپیس یا فضای سایبر، فضایی است که به مدد فناوری‌های نوین و با ایجاد یک شبکه گسترده پدیدآمده و افرادی که در فضای سایبر فعالیت می‌کنند خود دارای هویتی هستند که به آن هویت سایبری گفته می‌شود، در واقع ما در این جهان ملموس دارای یک هویت فیزیکی و در دنیای سایبر دارای یک هویت غیرفیزیکی هستیم اما همچنان دارای یک هویت هستیم چرا که در فضای سایبر نیز با نام اصلی خود و آدرس ای‌میل خویش و اسم کاربری و رمز عبور مشارکت می‌کنیم. در واقع فضای سایبر باز نمود فضای واقعی است.

علاوه بر این مگر خود سازمان صدا و سیما دارای سایت‌های اینترنتی مختلفی نیست که بسیاری از کاربران در فضای سایبر برای مطالب برخی از این سایت‌ها کامنت می‌گذارند، اگر فضای مجازی را دروغین بپنداریم باید سایت واحد مرکزی خبر (iribnews. ir) و ده‌ها سایت وابسته به این سازمان را نیز غیرواقعی بدانیم و اخبار انتشار‌یافته در آن را ساخته و پرداخته یک نفر بدانیم.

از رئیس صدا و سیما، بزرگ‌ترین مرکز رسانه‌ای کشور که به مدد فناوری‌های نوین در حال راه‌اندازی تلویزیون‌های مبتنی بر پروتکل‌ ای‌پی‌تی‌وی (IPTV) و تلویزیون تعاملی است انتظار نمی‌رود که پدیده‌ای به نام فضای سایبر را نادیده انگارد و کامنت‌های منتشره در آن را دروغین و کار یک فرد بپندارد، شاید برای فردی که دارای ذهنی بسیار خلاق باشد امکان‌پذیر باشد که در یک سایت کامنت بگذارد و از طرف 500نفر به ارائه دیدگاه و نظر خود بپردازد، اما محتمل نیست که یک فرد بتواند برای تعداد زیادی از سایت‌ها به‌صورت یک تنه کامنت‌گذاری کند.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که امکان‌پذیر نیست که تمامی کامنت‌ها از سوی یک نفر گذاشته شود و همچنین امکان‌پذیر نیست که فضای سایبر را که محیطی برای تعاملات غیرفیزیکی افراد محسوب می‌شود را دروغین بپنداریم. چرا برای یک‌بار هم که شده این مسئله را نمی‌پذیریم که امکان دارد در کار ما اشکالاتی وجود داشته باشد که می‌توان با استفاده از نظرات انتقادی دیگران ولو آنکه در فضای سایبر مطرح شود، به رفع آنها پرداخت. در این صورت شاید دیگر نیازی نباشد که کامنت‌گذاری در سایت‌ها را دروغین بپنداریم.

کد خبر 199454
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز