چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شماره سمت چپ تلویزیون که درکنار صندوق رأی قرار گرفته نشان می‌دهد که ایام انتخابات بسیار نزدیک است و به همین دلیل تلویزیون برنامه‌های ویژه‌ای برای این ایام تدارک دیده است؛ برنامه‌هایی به شکل نمایش یا مناظره‌های تلویزیونی و حتی ساخت موسیقی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات.

ضیافت تلویزیون برای ایام انتخابات

برنامه‌ریزی برای تبلیغات یکی از مواردی بود که رئیس رسانه ملی در سی و یکمین نشست افق رسانه به آن اشاره و اعلام کرد که هر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حداقل ۱۰ ساعت برنامه متنوع انتخاباتی دارد. سیدعزت‌الله ضرغامی در این همایش آمادگی کامل رسانه ملی برای تبلیغات برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و گفت: برای هر نامزد حداقل 6ساعت برنامه تلویزیونی و 4ساعت برنامه رادیویی در ساختارهای متنوع و جذاب تدارک دیده شده است که امکان افزایش 20درصدی آن نیز وجود دارد.

او به نقش بی‌طرف رسانه ملی در برنامه‌های رسانه اینطور اشاره کرد: توزیع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در جدول پخش براساس اصول علمی خواهد بود که نهایتاً با قرعه‌کشی، جدول نهایی تنظیم و رسانه‌ای خواهد شد. اما در همین رابطه، خبرهایی از برنامه‌هایی مختص این ایام به گوش می‌رسد. شاید جذاب‌ترین برنامه‌های این دوره را بتوان در پخش مناظره‌هایی دانست که در دوره قبلی انتخابات هم از رسانه ملی پخش شد. از همان ابتدا خبرهایی مبنی بر اجرای مجری‌های مختلف به گوش رسید. هنوز زمان نام‌نویسی از کاندیداها به پایان نرسیده بود که شایعاتی مبنی بر اعلام اسامی مجری این مناظره‌ها به گوش می‌رسید.

گستردگی این شایعات به اندازه‌ای بود که جوابیه مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی را به‌دنبال داشت. در پی انتشار اسامی برخی افراد برای اجرای مناظره‌های نامزد‌های یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی خبرگزاری‌ها، روابط عمومی صداو‌سیما اعلام کرد که تاکنون فرد خاصی برای اجرای مناظره‌های انتخاباتی تعیین نشده است. طبق این جوابیه نام مجری این مناظره‌ها تا اندازه‌ای محرمانه است که شاید حتی مردم در روز دیدن نخستین مناظره انتخاباتی با نام وی آشنا شوند.

اسامی مجری‌های اعلام شده به‌قدری تعجب‌برانگیز بود که باعث شد مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما در جوابیه خود به آن اشاره کند: مجری مناظره‌ها از بین افراد مطلع، صاحب‌نظر و توانمند و توسط ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب و معرفی می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که نشستن بر صندلی اجرای مناظره‌ها برای بسیاری از مجری‌ها وسوسه‌برانگیز است. مرتضی حیدری در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده که با کمال افتخار این مسئولیت را می‌پذیرد؛ هرچند هنوز برای اجرای مناظره‌ها با این مجری صحبتی نشده‌است.

او این روزها اجرای برنامه پایش را برعهده دارد که به گفته خودش از 2 هفته پیش رویکردی کاملا انتخاباتی به‌خود گرفته و این رویکرد تا پایان انتخابات با برنامه همراه خواهد بود. او درباره حضور کاندیداهای انتخاباتی در این برنامه انتخاباتی، گفت: دعوت کاندیداها به برنامه منوط به ویژه‌برنامه‌هایی است که ستاد انتخاباتی کشور آنها را تعیین می‌کند.

دکورهای تبلیغاتی نیز مراحل ساخت خود را می‌گذرانند. آنطور که فارس نوشته دکور اول که متعلق به گفت‌وگوهای اصلی کاندیداهاست، دکور اصلی محسوب می‌شود که در استودیو شماره 11ساخته می‌شود. این استودیو همان استودیویی است که برنامه‌های نود، هفت و دیروز، امروز، فردا نیز از آنجا به روی آنتن می‌روند.

طراحی و قطعات این دکور آماده شده اما هنوز وارد فاز ساخت نشده است. قرار است نامزدها در این استودیو، در قالب برنامه‌ای که از شبکه یک پخش می‌شود، به‌صورت دسته‌جمعی حاضر شوند و برنامه‌هایشان را برای مخاطبان اعلام کنند.

استودیو شماره 14محل دیگری است که ساخت دکور برنامه‌های انتخاباتی در آن آغاز شده و این نخستین دکوری است که آماده خواهد شد. این دکور متعلق به برنامه‌ای در شبکه یک سیماست. در این برنامه قرار است هر کاندیدا به‌مدت 30دقیقه و با حضور یک مجری به سؤالات مردم پاسخ دهد. در حقیقت مجری در این برنامه سؤالاتی را خواهد پرسید که در حال حاضر رسانه ملی از طریق فراخوان عمومی از مردم دریافت می‌کند.

شبکه 3 به‌عنوان شبکه اصلی جوانان نیز دارای ویژه‌برنامه‌ای خاص برای خود است. در این ویژه‌برنامه که سومین دکور برای آن ساخته می‌شود، قرار است سؤالات جوانان توسط مجری از کاندیداها به‌صورت فردی پرسیده شود. اما شبکه 4 سیما به‌عنوان شبکه فرهیختگان نیز در انتخابات92 برای خود صاحب سهم است و دکور آن در تالار خورشید سالن همایش‌ها ساخته شده است.

در کنار این شبکه‌های اصلی، شبکه تلویزیونی جام‌جم نیز ویژه‌برنامه‌هایی را با حضور کاندیداها خواهد داشت که ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور است. در کنار برنامه‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، گفت‌وگوی ویژه خبری نیز که هر شب حدود ساعت 23 از شبکه2 سیما به روی آنتن می‌رود، برنامه‌هایی ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد داشت. علاوه بر کارشناسان و منتقدان عرصه‌های مختلف، کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز حضور خواهند یافت و به گفت‌وگو با مجری برنامه خواهند پرداخت.

کد خبر 215349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز