چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمبود بودجه در تلویزیون تبدیل به معضل شده‌است. هر روز خبرهایی از نیمه کاره ماندن سریال‌های تلویزیونی به گوش می‌رسد. توقف پروژه‌های تلویزیونی به‌دلیل کمبود بودجه‌ تلویزیون نکته‌ای است که صدای رئیس صدا و سیما را هم در آورده است.

سریال دولت مخفی


اواسط اسفندماه سال گذشته عزت‌الله ضرغامی نسبت به کمبود بودجه برای تولید پروژه‌های فاخر سلمان فارسی و خواجه نصیرالدین طوسی گلایه کرد و گفت که تهیه‌کنندگان سیما مدت‌هاست بودجه‌ای دریافت نکرده‌اند. او این سخنان را در حاشیه افتتاح شبکه تماشا و سلامت عنوان کرد. هرچند او با نگاهی طنز گونه به این موضوع نگاه کرد و عنوان کرد که مدت‌هاست به تهیه‌کنندگان می‌گویند: بنشینید تا بودجه بیاید!

با اینکه او در مورد کمبود بودجه به اعتماد تهیه‌کنندگان به سازمان صدا و سیما اشاره کرده‌است ولی رئیس رسانه ملی با وجود تمام این مشکلات گفت که به آینده صداوسیما امیدوار است.

سریال جلال الدین هم یکی از این سریال‌هایی است که در وضعیت نیمه‌کاره رها شده‌است. با اینکه این سریال درباره زندگی جلال الدین بلخی معروف به مولوی است و همواره مسئولان تلویزیون بر ساخت سریال‌های مبتنی بر زندگی بزرگان ایرانی تأکید داشته‌اند اما این سریال به کارگردانی شهرام اسدی به‌دلیل نرسیدن بودجه مالی از قبل از تعطیلات نوروز، متوقف شده است.

سال گذشته مسئله کمبود بودجه باعث شد که بارها خبرهایی از عدم‌پخش سریال محبوب «کلاه قرمزی» در ایام نوروز به گوش برسد. با وجود کمبود بودجه مالی این سریال به‌دلیل محبوبیت روی آنتن رفت اما هنوز سریال‌هایی هست که نیمه‌تمام مانده است. سریال «دولت مخفی» به کارگردانی عبدالحسن برزیده یکی از سریالی‌هایی است که بیش از 4ماه است که ساخت آن در شبکه 2نیمه تمام مانده است. حمید آخوندی که به همراه علیرضا جلالی تهیه کنندگی این سریال با مضمون دفاع‌مقدس را برعهده دارد به ایسنا اعلام کرده ما آمادگی شروع کار را داریم، باید از آقایان مدیران بپرسید که مشکل کجاست.

به گفته او70درصد این کار ضبط شده بود. حتی دکورهای بخش دیگر کار آماده بود که 17دی‌ماه سال 91تولید دولت مخفی تعطیل شده است و تاکنون هم هیچ اعلامی از ادامه‌ تولیدش به‌دست گروه نرسیده است. توقف باعث لطمات به‌کار و البته صرف هزینه خواهد شد، این نکته‌ای است که آخوندی آن را اینگونه مطرح کرد:قطعا با گذشت چند‌ماه از توقف، دکورها از بین رفته و اگر بخواهیم مجددا کار را شروع کنیم مطمئنا خسارت وارد خواهد شد، به هرحال امیدواریم هر چه زودتر مشکلات حل شود و تصمیمی جهت آغاز به‌کار دولت مخفی از سوی شبکه گرفته شود.

به گفته آخوندی سریال دولت مخفی به بخش مغفول‌مانده‌ دفاع‌مقدس که اسرا هستند می‌پردازد. او به مشکلات در فیلمسازی دفاع‌مقدس اشاره کرده و گفت: در ارتباط با دفاع‌مقدس حرف‌ها و مشکلاتی داریم که هنوز هم این مشکلات برطرف نشده است.
برزیده هم در مورد توقف این کار به مسئله بودجه اشاره و عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد تلویزیون شرایط پذیرش تولید پروژه دولت مخفی را ندارد. بسیاری از بازیگران دولت مخفی هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند و حتی بعضی از آنها شب عید با جیب خالی به خانه‌هایشان رفتند. در مقابل خیلی از دوستان از گروه منفک شده‌اند که به‌نظرم این رفتار، آزاردهنده و ضدانسانی است که حرمت آدم‌ها توسط تلویزیون شکسته می‌شود.

لاله اسکندری، پژمان بازغی، مهتاج نجومی، امیر آتشانی، مریم بوبان، کاوه خداشناس، ابراهیم برزیده و مریم سلطانی بازیگران این سریال هستند. برزیده اظهار امیدواری کرده است که حق و حقوق گروه پرداخت شود. وی گفت: امیدوارم به‌زودی ضمن دلجویی از دوستان زحمتکش در پروژه دولت مخفی هم حق و حقوق آنها داده شود و هم کاری که برایشان زحمت کشیدند به ثمر برسد.

اما سریال دیگری که در نیمه‌ راه متوقف شده‌است مجموعه تلویزیونی «نون خامه‌ای‌» به کارگردانی کاظم راست گفتار است. راست گفتار اسفند‌ماه سال گذشته اعلام کرد که این‌کار به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شده‌است. این سریال یکی از گزینه‌های پخش در ایام نوروز بود و به همین دلیل وعده‌هایی برای حل مشکل این سریال به گوش رسید اما به تازگی این سریال وارد فاز جدیدی شده‌است، فازی که به اصلاح فیلمنامه مربوط می‌شود، فیلمنامه‌ای که کارگردان آن را حاصل تلاش چند ساله خود دانست.

اصلاح فیلمنامه این‌کار زمانی مطرح می‌شود که تصویربرداری آن حدود 130دقیقه از کل 1200دقیقه گرفته شده است و می‌توان گفت حدود 30درصد از آن به پایان رسیده. حال کارگردان آن به ایسنا اعلام کرد: اصلاح روی فیلمنامه نون خامه‌ای انجام گرفت و پروژه با فیلمنامه کامل در انتظار تصمیم مدیر شبکه است تا به‌زودی تصویربرداری‌اش را آغاز کند. محمدرضا هدایتی، ملیکا شریفی‌نیا، فریده دریامج، علی اوسیوند، بهنوش بختیاری، مریم سعادت، ساقی زینتی و محمد فیلی بازیگران این کار هستند که با توجه به تغییرات فیلمنامه بازیگران جدیدی به‌کار اضافه خواهند شد.

کد خبر 214273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز