چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بازار داغ برنامه‌های انتخاباتی، تلویزیون را حسابی دیدنی کرده‌است.

سریال مهرآباد

 این روزها تلویزیون به‌عنوان رسانه‌ای ملی بیشتر انتظارات سیاسی مخاطبان خودش را برآورده می‌کند و همانطور که رئیس سازمان صداوسیما پیش از این وعده داده بود سریال‌های تلویزیونی در وقت مقرر روی آنتن رفتند.

عزت‌الله ضرغامی در نشست اخیرش با خبرنگاران اعلام کرد که «پخش سریال‌ها و فیلم‌ها به‌گونه‌ای نیست که در ایام تبلیغات انتخاباتی قطع شود. برنامه‌ها‌ به شکل یک مهندسی صنایع و کنترل پروژه طراحی شده است که همه شاخص‌ها در آن درنظر گرفته شده و به‌طور عادلانه توزیع می‌شوند.» البته این وعده تحقق پیدا کرد، اما به‌نظر می‌رسد که سهم محبوبیت برنامه‌های انتخاباتی و مناظره‌ها بیش از سریال‌های تلویزیونی بوده‌است.

شبکه یک؛ مناظره حرف اول را می‌زد

از شبکه یک سیما پخش سریال «تلاقی» عباس رافعی هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه به روی آنتن می‌رود. این مجموعه در ۱۱ فصل و هر فصل در ۵ داستان روایتگر فرهنگ‌های ایرانی، زندگی اقوام و احترام‌های متقابل است که یک داستان در یک هفته روایت می‌شود و هفته بعد مسافران و داستانی دیگر.

پیش از این رافعی اعلام کرده بود که این سریال در 52قسمت 25دقیقه‌ای با حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ساخته خواهد شد. او در تکمیل سخنان خود به تازگی گفته است: سعی‌شده از بازیگرانی استفاده شود که مربوط به همان قومی باشند که ایفای نقش آن را برعهده دارند مثلا برای به تصویر کشیدن خانواده لر، عشایری و خوزستانی از بازیگرانی که در آن فرهنگ‌ها رشد کرده‌اند استفاده شده است تا در درجه اول لهجه و گویش‌ها به درستی ادا شود و دوم اینکه به باور‌پذیری اثر کمک کنیم.

سریال تلاقی توسط 4کارگردان سینما و تلویزیون ساخته شده و بازیگران آن عبارتند از: مهدی فقیه، فاطمه طاهری، صادق هدایتی، فرهاد بشارتی، ساناز سماواتی، جمال خلیلی و پریسا گلدوست. این سریال نتوانست بینندگان را با خود همراه کند، به‌خصوص اینکه این شبکه میزبان مناظره‌های کاندیداها بود که به گفته خود مسئولان تلویزیون بیشترین آمار بینندگان را داشت.

شبکه2؛ جایی برای برنامه‌های رقابتی

جای تعجب ندارد که با پایان سریال «مادر» به کارگردانی بیژن بیرنگ این شبکه به پخش سریال‌های خارجی روی بیاورد. خبر روی سایت شبکه 2سیما همچنان به پخش سریال «شرق و غرب» از شنبه تا چهارشنبه اختصاص دارد. اما با آغاز هفته محیط‌زیست این شبکه یک سریال خارجی برای بزرگسالان و یک مجموعه انیمیشن برای کودکان مرتبط با این هفته روی آنتن فرستاده است.

سریال خارجی «جنگلبان» به کارگردانی انریکو اولدوینی در 12قسمت 45دقیقه‌ای از شبکه 2سیما پخش می‌شود. این سریال محصول 2011ایتالیاست و بازیگرانی مانند ترنس هیل، انریکو لانلو و ژیان مارکو پوزولی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. این سریال از امشب ساعت 21:30روی آنتن تلویزیون می‌رود و پخش آن تا اواخر خرداد ادامه خواهد داشت.

مجموعه تلویزیونی جنگلبان شنبه تا پنجشنبه ساعت 21:30از شبکه 2پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت 13:35خواهد بود. همچنین مجموعه انیمیشن «دوستان زمین» همزمان با هفته محیط‌زیست از شبکه 2سیما آغاز می‌شود. این مجموعه که در برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان پخش می‌شود، به موضوعاتی ازجمله سرزمین حفاظت‌شده، ‌هوا، ‌گرد وغبار، ‌غول‌های دریا، ‌تب کره زمین، ‌دریایی از زندگی، ‌سوراخ در آسمان، ‌ساکنان محرمانه شهر‌ها و ‌خورشید قابل دسترس می‌پردازد.

با وجود پخش این سریال‌ها این شبکه با پخش برنامه تبلیغاتی نامزدها در ساعت 22:45 و در قالب گفت‌وگوی ویژه خبری، در حقیقت تغییری را در کنداکتور خود ندیده است.سایر برنامه‌های شبکه2 که مختص این ایام است شامل «فرش قرمز‌»، «برگ برنده» و «روز از نو» می‌شود.

شبکه3؛ برنامه‌های گسترده انتخاباتی

شبکه 3هم که مدتی است پخش سریال پلیسی «هوش سیاه»، ساخته مسعود آب‌پرور را آغاز کرده است، همچنان سریالش را هر شب ساعت20:45 به روی آنتن می‌برد. سری اول این مجموعه با استقبال مخاطبان همراه بود به همین دلیل برای پخش سری دوم این مجموعه شبکه 3سیما ابتدا خلاصه‌ای از قسمت‌های قبلی این مجموعه را پخش کرد و با پایان خلاصه مجموعه قسمت اول پخش قسمت دوم این مجموعه شروع شد.

شاید بهتر باشد اقدام شبکه 2برای پخش سریال‌های خارجی را مفید ارزیابی کرد، چرا که در هیاهوی برنامه‌های انتخاباتی کمتر سریال‌ها دیده می‌شود. این اتفاقی است که برای سریال هوش سیاه افتاد که با تمام تبلیغات گسترده به‌دلیل همزمانی با ایام انتخابات دیده نشد.

این شبکه کارهای مختلفی برای ایام انتخابات آماده و پخش کرد. برنامه «دیروز، امروز، فردا» که با نمایندگان کاندیداها با اجرای محمدرضا رنجبران در مورد مسائل سیاسی حرف زد. برنامه «رخصت» که با اجرای جواد خیابانی با نمایندگان کاندیداها در مورد امور ورزشی به سخن نشست. برنامه ««عصر 19» که با حضور کاندیداها و اجرای رضا ابراهیمی به مسائل جوانان پرداختند که این برنامه آخرین قسمتش امروز ساعت 19:10پخش می‌شود. برنامه‌‌های «عشق من ایران من»، «من ایرانی‌ام»، «منطقه آزاد» و چند برنامه دیگر به مناسبت ایام انتخابات از شبکه 3سیما پخش شد.

شبکه تهران؛ داستان‌های طنزمحبوب

شبکه تهران این روزها میزبان سریال طنز «مهر‌آباد» است. این سریال که تنها سریال طنز این روزهاست با استقبال خوب مخاطب هم مواجه شده است. این سریال کمدی اجتماعی را سیدفرید سجادی حسینی براساس فیلمنامه‌ای از امید سهرابی و امیررضا طلاچیان کارگردانی کرده است. این سریال قرار بود با نام طهران نو ساخته شود که پس از شروع کار نام آن به مهرآباد تغییر کرد. تصویربرداری این سریال از آذر‌ماه ۱۳۹۰ آغاز شد و در خرداد ۱۳۹۱ به پایان مرحله تصویربرداری رسید و در اردیبهشت ۱۳۹۲ از شبکه تهران پخش شد. حضور بازیگران مطرح تئاتری و تلویزیونی یکی از ویژگی‌های این سریال است که توانسته مخاطبان را با خود همراه کند. بازیگرانی چون: مهران احمدی، هومن سیدی، علی سرابی، بهروز شعیبی، شقایق دهقان، ندا مقصودی، لیندا کیانی، سمیرا ذکایی، بیژن افشار، مسعود میرطاهری، بهناز جعفری، آتنه فقیه‌نصیری، پوراندخت مهیمن، گلاره عباسی، سوگل طهماسبی، الهام کردا، بهاره ریاحی، عباس شجاع و اشکان خطیبی.

کد خبر 218426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز