گروه اقتصادی - محمد عدلی: بانک مسکن اعلام کرد که به‌زودی بخشنامه اعطای وام ۳۵میلیون تومانی مسکن را به شعب ابلاغ خواهد کرد، این درحالی است که روز گذشته شعب این بانک از هرگونه شرایط برای ارائه تسهیلات جدید، اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

تحقیقات میدانی از حدود 10شعبه بانک مسکن در نقاط مختلف تهران نشان می‌دهد که شیوه نامه پرداخت تسهیلات 35میلیون تومانی و 50میلیون تومانی وام مسکن به شعبه‌های بانک مسکن  ابلاغ نشده است. برهمین اساس تقریبا هیچ کدام از شعبه‌های بانک مسکن قادر به راهنمایی مراجعان برای شیوه دریافت این وام‌ها نیستند. کارمندان این بانک حتی ترجیح می‌دهند به مشتریان وعده‌ای زودتر از یک‌ماه ندهند. یکی از کارمندان بخش تسهیلات در یکی از شعب بانک مسکن می‌گوید: «معمولا این مصوبات تا به مرحله اجرا برسد حدود یک‌ماه طول می‌کشد، چراکه باید مصوبه به بانک ابلاغ شود سپس آیین‌نامه آن در دایره تسهیلات تدوین و بخشنامه آن به شعب ارسال شود. در این صورت شعب، آن را وارد مرحله اجرایی می‌کنند.»

این در شرایطی است که با انتشار خبر افزایش وام مسکن، بازار سیاه برای خرید اوراق حق تقدم این وام ایجاد شد. در همین چند روز گذشته قیمت هر برگ از این اوراق در فرابورس از 38هزار تومان به 57هزار تومان افزایش یافت. در این مدت واسطه‌ها به خرید قابل توجه اوراق دست زدند تا آن را با قیمتی بالاتر در اختیار متقاضیان وام مسکن قرار دهند. افزایش تقاضا در این بخش به حدی بود که به سرعت بهای آن را افزایش داد. هر برگ اوراق حق تقدم وام مسکن به‌ازای 500هزار تومان وام اعتبار دارد که با این حساب برای دریافت وام 35میلیون تومانی مسکن از سوی افرادی که در بانک مسکن سپرده قرار نداده‌اند، نیاز به 70برگ، اوراق حق تقدم است.

با قیمت فعلی این اوراق در حدود 3میلیون و 500هزار تومان برای این وام باید هزینه کرد. دریافت وام 50میلیون تومانی برای زوج‌های جوان که از تاریخ 17دی‌ماه به بعد ازدواج کرده‌اند و در بانک مسکن سپرده ندارند، حدود 5میلیون تومان هزینه خواهد داشت. این در شرایطی است که متقاضی وام زمان کافی برای خرید اوراق از فرابورس را داشته باشد در غیر این صورت باید به واسطه‌هایی که این اوراق را خریداری کرده‌اند، مراجعه شود که در این شرایط قیمت بالاتری در انتظار متقاضیان وام خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد برای جلوگیری از رواج دلالی در این بازار، بانک مسکن مراحل تدوین آیین‌نامه و ارسال بخشنامه به شعب را با سرعت بیشتری پیگیری کرده است. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن از ابلاغ مصوبه افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی خبر داد و گفت: بخشنامه افزایش سقف تسهیلات مسکن روز پنجشنبه 26دی‌ماه (امروز) به شعب ابلاغ می‌شود.

ابوالقاسم رحیمی انارکی به فارس گفت:مصوبه افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن روز سه‌شنبه از سوی اداره اعتبارات بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شد. پس از آن بخشنامه در حال تدوین و ارسال به شعب است که به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد و متقاضیان می‌توانند بعد از ابلاغ بخشنامه به شعب مراجعه و از جزئیات آن باخبر شوند.

کد خبر 246068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز