گروه شهری: شهرداری تهران درنظر دارد با توجه به نزدیکی روز هوای پاک و نیز اقدام عملی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت ۲طرح ویژه را اجرایی کند؛ نخستین اقدام نصب فیلتر جذب آلاینده‌ها روی اتوبوس‌هاست که میزان آلاینده دوده ناوگان دیزلی شهر را به صفر می‌رساند.

اقدام دیگر نیز تعویض کنیستر 1500تاکسی پراید در تهران است. با تصویب دو فوریت مجهزشدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی دیزلی به فیلتر جذب آلاینده دوده در شورای اسلامی شهر تهران، معاون شهردار پایتخت از اجرای پایلوت تجهیز ناوگان دیزلی شهر تهران به فیلتر جذب آلاینده دوده در شهر خبر داد.

بنابراین گزارش، یکی از منابع تولید ذرات معلق به‌خصوص ذرات معلق با قطر کمتر از2.5 میکرون، موتورهای دیزلی هستند. از آنجا که راهکار اصلی مبارزه با آلودگی هوا این است که باید انتشار آلاینده‌ها را از منبع تولید کنترل کرد، به همین دلیل مقرر شد فیلترهای جذب دوده در ناوگان دیزلی شهری نصب شوند. نتایج مطالعات کارشناسی در سایر کشورهایی که به اجرای این طرح اقدام کرده‌اند نشان می‌دهد میزان جذب آلاینده دوده با این فیلترها به صفر رسیده است.

سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه بالغ بر یک‌سال کار و مطالعات علمی روی این طرح صورت گرفته است، گفت: نصب فیلتر جذب آلاینده کاری نو در دنیاست که تنها در چند کشور مورد استفاده قرار گرفته و هم‌اکنون نمونه‌هایی از این فیلتر توسط ما آماده‌سازی‌ شده است. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک، قیمت قطعی تجهیز هر خودرو به فیلتر جذب دوده هنوز مشخص نشده اما پس از اجرای آزمایشی و اندازه‌گیری نتایج این طرح روی تمامی ناوگان حمل‌ونقل دیزلی شهری اعم از اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، دیزل ژنراتورها و خودروهای سنگین راهسازی به اجرا درخواهد آمد.

تاکسی‌های پراید نفس تازه می‌کنند

همچنین در آستانه روز هوای پاک سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران طرح تعویض و نصب رایگان مبدل‌های کاتالیستی و کنیستر را برای تاکسی‌های پراید اجرا می‌کند. به گزارش همشهری، مالکان تاکسی‌های پراید برای تعویض رایگان کاتالیست و کنیستر خودروی خود می‌توانند به مراکز معاینه فنی شهرداری تهران مانند ابوذر، بیهقی، آبشناسان، سراج، خاوران، دماوند، چمران، نیایش، شکوفه و الغدیر مراجعه کنند. ارائه اصل پروانه هوشمند(کارنامه تاکسی) برای تعویض رایگان کاتالیست الزامی‌ است.

بنابراین گزارش، هزینه تعویض مبدل‌های یادشده 300هزار تومان است که شهرداری تهران برای اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوای تهران این طرح را به‌صورت رایگان برای تاکسی‌های پراید اجرا می‌کند. فاز نخست طرح تعویض رایگان مبدل‌های کاتالیستی و کنیسترتاکسی‌های پراید در سال گذشته نیز اجرا شد و نزدیک به 1500تاکسی پراید را پوشش داد. با درنظر گرفتن اینکه تعداد کل تاکسی‌های پراید در تهران نزدیک به 8هزار دستگاه است، پیش‌بینی می‌شود در فاز دوم جدول کاتالیست و کنیسترنزدیک به 1500خودروی دیگر تعویض شود.

کد خبر 245948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز