گروه شهری: دومین روز از هفته هوای پاک در تهران با ۲ روز هوای ناسالم همزمان شده است.

در این شرایط سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد که سامانه بارشی که جنوب و جنوب غرب ایران را فرا گرفته، به‌تدریج از امروز از کشور خارج می‌شود تا هوای تهران در روزهای پیش‌رو آلوده‌تر از وضع موجود باشد. بدین‌ترتیب سومین روز از هفته هوای پاک یکی از آلوده‌ترین روزها در هفته‌های اخیر خواهد بود. این در حالی است که خبر می‌رسد معاینه فنی موتورخانه هزار ساختمان دولتی از امروز با همکاری شرکت گاز و اداره کل محیط‌زیست استان تهران آغاز می‌شود و در فاز بعدی با همکاری شهرداری تهران، موتورخانه منازل مسکونی مورد معاینه فنی قرار می‌گیرد.

آنگونه که محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط‌زیست استان تهران خبر داده، راه‌اندازی 3مرکز معاینه فنی خودرو در استان تهران از دیگر برنامه‌های در دست اجراست که یک مرکز در پاکدشت، یک مرکز در جاده امام رضا و یک مرکز در محل اصلی کارخانه سایپا در هفته جاری افتتاح می‌شود. چند روز قبل نیز سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفته بود که سنجش میزان آلایندگی منابع خانگی به‌طور علمی ممکن نیست اما اگر بتوان 10 تا 15درصد در مصرف انرژی خانگی صرفه‌جویی کرد می‌توان سوخت مازوت و استفاده از آن را در تمام نیروگاه‌های کشور حذف کرد.

هوای ناسالم برای تهران

براساس نقشه‌های پیش یابی پیش‌بینی می‌شود هوای تهران با حداقل دمای منهای یک و حداکثر 10درجه سانتی‌گراد کمی ابری و در پاره‌ای نقاط همراه با مه‌صبحگاهی آماده افزایش آلاینده‌ها از امروز باشد. پس از ثبت هوای آلوده در روز جمعه با عدد121، شنبه با عدد 160 و یکشنبه با عدد 135، پیش‌بینی می‌شود هوای تهران از امروز نیز وضع ناسالم و در ساعات عصر وضع بسیار ناسالم را تجربه کند. کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این‌باره به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان توصیه کرد که از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند. همچنین سایر افراد نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

تأخیر در تغییر قانون معاینه فنی

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تأخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در به تعویق انداختن تغییر قانون معاینه فنی خودروهای نو از 5 سال به 2سال عنوان کرد که آلودگی هوا تنفس شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است. آباد با اشاره به نشست اخیر اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که جای خوشحالی است نمایندگان خانه ملت خود را ملزم به تشکیل چنین جلسات و کارگروه‌های مشترکی برای حل معضلات شهر تهران می‌دانند اما باید در نظر داشت که محیط‌زیست شهر تهران و ایمنی شهروندان تهران در معرض خطر جدی است و نیاز به اتخاذ تصمیمات سریع‌تر دارد.

یکی از علت‌های تشدید آلودگی هوا بی‌شک قانونی است که نمایندگان دوره هشتم مجلس وضع کردند. درحالی‌که سازندگان خودرو تنها 18‌ماه برای آن خودرو ضمانت می‌دهند اما قانونی تصویب می‌شود که یک خودرو 5سال از معاینه فنی معاف شود. این در حالی است که از هر سه خودرو یک خودرو فاقد شاخصه‌های ایمنی است که این خودرو 30برابر یک خودروی سالم نیز تولید آلایندگی می‌کند. با چنین شرایطی آباد از نمایندگان مجلس نهم پرسید که چرا با وجود اینکه تمامی کارشناسان و اکثریت نمایندگان مجلس به نقش معاینه‌فنی در افزایش ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا اذعان دارند هنوز قانون معافیت خودروهای نو از معاینه فنی بازنگری و به همان 2سال برگردانده نمی‌شود؟

نادیده گرفتن برنامه‌ها

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون شهردار تهران در بحث افزایش آلاینده‌ها به برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا اشاره کرد که در آن بر کنترل آلاینده‌ها از منبع، ارتقای استاندارد سوخت و خودرو، خروج خودروهای فرسوده و معاینه‌فنی تأکید شده و سال‌هاست که قرار است براساس این برنامه خودرو و سوخت با استاندارد روز تولید شود و خودروهای فرسوده خارج شوند. به گفته معاون شهردار تهران، درحالی‌که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سطح گسترده برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد، اما متأسفانه کماکان در روزهای آلوده و بحرانی به طرح‌های مقطعی و مسکن‌گونه اکتفا می‌شود. همچنین حسن عسگری کارشناس محیط‌زیست با اشاره به شمارش معکوس برای اصلاح قانون معاینه فنی تصریح کرد که در ماه‌های اخیر تلاش قابل تقدیری از سوی اکثریت نمایندگان خانه ملت، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و تشکل‌های مردم‌نهاد ذیربط برای اصلاح قانون معاینه فنی از 5سال به 2سال صورت پذیرفته است که همین امر باعث افزایش امیدها برای اصلاح این قانون شده است.

لزوم خروج خودروهای فرسوده

سید حسین هاشمی استاندار تهران راه‌حل آلودگی هوا را خروج خودروهای فرسوده می‌داند. به گفته وی، در تهران بیش از 8 هزار تاکسی فرسوده در وضعیت بحرانی داریم که باید 100درصد آنها از رده خارج شوند. به زعم هاشمی، آن زمان که درآمدهای کشور طلایی بود و نفت بشکه‌ای 140دلار فروخته می‌شد، باید خودروهای فرسوده از رده خارج می‌شد. نقش NGO‌ها در کاهش خطرات زیست‌محیطی از دیگر محورهای کنترل آلودگی هواست که در دولت جدید تشکل‌های مردم نهاد مورد توجه قرار گرفته و قرار است که یک جلسه دیگر با حضور رئیس‌جمهور و تشکل‌های مردم نهاد برگزار شود.

برگزاری جشنواره هوای پاک در دریاچه شهدای خلیج‌فارس

از امروز دوشنبه 30دی‌ماه دریاچه شهدای خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پردیس تفریحی گردشگری پایتخت، میزبان جشنواره بزرگ هوای پاک است. در این جشنواره 50ویژه برنامه توسط شهرداری منطقه22 برای شهروندان برگزار می‌شود. استقرار غرفه‌های نقاشی، غذای سالم، ویزیت پزشکی، مسابقات ورزشی، پیشگیری از دخانیات به همراه دوچرخه‌سواری نمادین و پرواز بادبادک‌ها در پردیس دریاچه شهدای خلیج‌فارس ازجمله این برنامه‌هاست که از ساعت 10 تا 12 به اجرا در می‌آید. بستر‌سازی‌ و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و هوای پاک شهر تهران ازجمله اهداف این جشنواره است.

کد خبر 246350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز