چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیشترین خبرهای قرآنی هفته جاری از دل نشست کمیته قرآن ستاد گرامیداشت دهه فجر بیرون آمد، نشستی که در آن نزدیک به ۱۰ نفر از مسئولان نهادهای مرتبط به اعلام برنامه‌های خود در این زمینه پرداختند.

به گزارش خبر گزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، در دومین هفته دی‌ماه که برودت هوا بیش از همیشه چهره خود را نشان داد و خبر بارش برف و باران و ترافیک به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد، در گوشه و کنار کشور نیز برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی همچون سایر ایام سال گرمابخش دل‌های علاقه‌مندان به کلام وحی شده بود که در ادامه به گوشه‌ای از این فعالیت‌ها اشاره‌ای گذرا خواهد شد.

برگزاری نشست خبری شورای عالی قرآن/ ارائه آمار طرح ارزیابی

در اولین روز دومین هفته آخرین فصل سال، نشست خبری شورای عالی قرآن در خصوص تشریح سومین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، برگزار شد. در ابتدای این نشست که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد؛ سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر شورای ارزیابی این طرح به ارائه آمار و اطلاعاتی از آن پرداخت و اظهار کرد: طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن با هدف ارتقای قاریان، اساتید و مدرسان قرآن کریم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری شکل گرفت.

وی گفت: در دو دوره اجرای طرح ارزیابی یعنی در سال 1390 و 1391 در مجموع 33 نفر حائز رتبه‌های مختلف درجه یک معادل دکترا، درجه دو معادل فوق لیسانس، درجه سه معادل لیسانس و درجه چهار معادل فوق دیپلم است، شدند.

سرابی گفت: با فعالیت‌ها و نظارت این شورا هم‌اکنون بیش از 90 درصد برنامه‌های قرآنی صدا و سیما با استاندارد بالا تولید می‌شود.

فعالان عرصه قرآنی برآمده از سیستم‌های جامع قرآنی نیستند

در ادامه اخبار قرآنی این روز، برنامه این هفته «افق» رادیو قرآن با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی و علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن و با اجرای‌ کارشناسی محمدرضا پورمعین به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت. موسوی بلده در بخشی از سخنان خود در این برنامه گفت: چهره‌های قرآنی که در کشور به فعالیت در حوزه حفظ و قرائت قرآن می‌پردازند، افرادی نیستند که از یک نظام و سیستم جامع قرآنی در آمده باشند.

کارآمدترین شبکه آموزش تخصصی قرآن جلسات اساتید قرآنی است

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن که به عنوان مهمان تلفنی در این برنامه حضور یافته بود، گفت: بهترین، مناسب‌ترین و کارآمدترین شبکه آموزش تخصصی قرآن همان جلسات اساتید قرآنی است که سال‌ها در این حوزه تلاش کرده‌اند و کار خود را ادامه می‌دهند.

استان قم در صدر استان‌های کشور در آزمون ملی حفظ قرآن

همچنین در اولین روز این هفته پرخبر، مرتضی خدمتکار، مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه آماری از آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: استان قم بیشترین درصد قبول شدگان در دوازدهمین دوره آزمون ملی حفظ و مفاهیم قرآن کریم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار، استان‌های قم با 79 درصد، اصفهان با 76 درصد، گیلان با 74 درصد، سمنان با 73 درصد، کرمان و البرز با 72 درصد، فارس، مرکزی و تهران با 71 درصد و همچنین قزوین با 70 درصد بیشترین قبول شدگان را داشته‌اند.

اعلام ضوابط تحصیل رایگان حافظان و قاریان ممتاز در دانشگاه

در این روز همچنین ضوابط شمول تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها برای حافظان کل و قاریان ممتاز کشوری قرآن کریم در سال 92 اعلام شد. طی مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی شورا، دارندگان مدرک تخصصی درجه یک، دو و سه حفظ قرآن کریم با امضای مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حافظان کل قرآن کریم که در اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن کریم توسط سازمان سنجش آموزش کشور به سازمان اوقاف و امورخیریه معرفی و موفق به قبولی در آزمون صحت حفظ کل قرآن کریم شده‌اند، دارندگان رتبه اول تا سوم مسابقات بین‌المللی، اول تا پنجم کشوری و اول تا سوم مسابقات استانی سازمان اوقاف وامورخیریه در رشته حفظ کل قرآن کریم، دارندگان رتبه اول تا سوم مسابقات ملی دانشجویان کشور و نفر اول مسابقات سراسری دانش‌آموزی در رشته حفظ کل قرآن کریم طی سال‌های 1385 تا 1392 از جمله شرایط حافظان کل قرآن کریم است که می‌توانند از این مزایا بهرمند شوند.

اعلام برنامه‌های قرآنی دهه مبارکه فجر

روز یکشنبه، 15 دی‌ماه نخستین نشست هم‌اندیشی کمیته قرآن دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور اعضای این کمیته متشکل از مسئولان قرآنی سازمان‌ها و نهادها در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن‌الکریم برگزار شد. در بخشی از این نشست‌ که با سخنرانی نزدیک به 10 نفر از مسئولان نهادها و ارگان‌های قرآنی همراه بود، قره‌شیخ‌لو، رئیس این کمیته، گفت: ستاد دهه فجر که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مسئولیت اجرای مراسم دهه فجر را دارد؛ متشکل از 44 کمیته تخصصی است که یکی از این کمیته‌ها، کمیته قرآن است و این کمیته از شش سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.

تکریم چهره‌های قرآنی همزمان با ایام دهه فجر

همچنین یوسف افراش، معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم در این نشست یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی که همزمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد را بحث تکریم چهره‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: در این مراسم از معلمان قرآن با بیش از 25 سال سابقه تدریس و حائزان رتبه‌های بین‌المللی مسابقات قرآن تجلیل خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای قرآنی مؤسسات قرآنی

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام کوششی، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور اظهار کرد: دومین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی موسسات قرآنی از پنجم تا بیستم بهمن‌ماه با حضور دستگاه‌های قرآنی و رسانه‌های قرآنی کشور برگزار خواهد شد. این نمایشگاه به همکاری بسیج دانشجویی از پنجم تا 20 بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار می‌شود،

وی گفت: در این نمایشگاه که در یک فضای دو هزار متری برپا خواهد شد، بین 150 تا 200 غرفه پیش‌بینی کرده‌ایم و علیرغم تقاضاهای زیادی که از سوی موسسات قرآنی وجود دارد و با توجه به اینکه شاهد حضور نهادهای استانی هم هستیم، موسسات قرآنی را برای حضور در این نمایشگاه با حساسیت انتخاب می‌کنیم تا تعداد حاضران بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده نشود.

برگزاری مرحله مقدماتی المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن

در دومین روز این هفته اعلام شد که مرحله مقدماتی چهارمین المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از یکم تا 18 دی‌ماه در دانشکده‌های بیست و دوگانه این دانشگاه در حال برگزاری است و قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، مداحی و اذان ویژه آقایان، سخنرانی و دکلمه‌خوانی ویژه بانوان از جمله رشته‌های این المپیاد است، همچنین مرحله کشوری چهارمین المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود.

آغاز سومین دوره طرح ارزیابی قاریان از نیمه دی‌ماه

محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن و مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی دبیرخانه طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم از آغاز سومین دوره این طرح از 15 دی‌ماه 92 خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام شده، اولین مرحله از سومین دوره طرح ارزیابی شامل ثبت‌ نام و شرکت در آزمون ورودی از 15 دی‌ماه تا 15 بهمن‌ماه اجرا خواهد شد و قاریان و مدرسان علاقه‌مند فرصت دارند ظرف مدت یک ماه از طریق ثبت نام اینترنتی و ارسال اثر تولیدی خود به دبیرخانه طرح در این آزمون شرکت کنند.

برگزاری 100 محفل قرآنی در ارتش به مناسبت دهه فجر

سرگرد مهدی میدانی، جانشین دارالقرآن ارتش جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا به بیان برنامه‌های قرآنی این نهاد به مناسبت دهه مبارکه فجر پرداخت و گفت: به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه مبارکه فجر 100 محفل انس با قرآن کریم در بهمن‌ماه سال جاری در ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌‌شود؛ ضمن اینکه ارتش در ایام دهه فجر با ایجاد غرفه قرآنی در نمایشگاه محصولات قرآنی حضور خواهد داشت و محصولات قرآنی خود را به جامعه قرآنی معرفی می‌کند.

دوره‌ مهارت‌افزایی مدیران مؤسسات قرآنی بهمن‌ماه برگزار می‌شود

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در این روز از برگزاری دوره مهارت‌افزایی مدیریت فعالیت‌های قرآنی کشور با عنوان «اتقان» به همت این اتحادیه و همکاری قرارگاه خاتم‌الاوصیاء(عج) برای مدیران مؤسسات قرآنی در مجتمع یاوران مهدی(عج) واقع در شهر قم خبر داد و گفت: در این دوره، اساتیدی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، حسن رحیم‌پور‌ازغدی، علی رضائیان، آیت‌الله سیدصمصام‌الدین قوامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دعائی و خواجه‌پیری سخنرانی خواهند کرد. مهلت ثبت نام این دوره آموزشی که از اول تا چهارم بهمن‌ماه در شهر قم برگزار می‌شود تا 26 دی‌ماه تمدید شده است.

اضافه شدن هفت رشته به جشنواره ملی قرآن دانشجویان

در شصتمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها که اوایل هفته جاری و به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، از اضافه شدن هفت رشته به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان خبر داده شد؛ همچنین میزبانی این دوره از مسابقات نیز پیش از این بر عهده دانشگاه پیام نور گذاشته شده بود.

برگزاری آزمون کتبی مسابقات سراسری قرآن اوقاف در روز جمعه

همچنین روز چهارشنبه رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری آزمون کتبی رشته مفاهیم مسابقات سراسری قرآن کریم در روز جمعه، 20 دی‌ماه خبر داد و گفت: در این آزمون 180 نفر از برگزیدگان استان‌ها در مراحل قبل در دو بخش آقایان و بانوان به رقابت با هم می‌پردازند و 15 نفر از بانوان و 15 نفر از آقایان به عنوان نفرات برتر برگزیده می‌شوند.

کار انتخاب پیشکسوتان قرآنی برای تکریم پایان یافته است

یوسف افراش، معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن از پایان یافتن کار انتخاب پیشکسوتان قرآنی برای مراسم تکریم آنها در هفته آینده خبر داد. وی همچنین گفت: در این همایش برای نخستین بار موسسات قرآنی برتر نیز تجلیل می‌شوند.

برگزاری اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن وزارت دفاع

برگزاری مراسم اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن وزارت دفاع در روز جمعه، 20 دی‌ماه در تالار شهدای ساصد یکی دیگر از خبرهای مهم آخرین روزهای هفته جاری بود که بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن 27 دی برگزار می‌شود

آزمون مرحله سوم هشتمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم 27 دی‌ماه برگزار می‌شود، سازمان دارالقرآن‌الکریم اعلام کرد این سازمان آزمون مرحله سوم هشتمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با حضور 39 نفر از حافظان قرآن که در مرحله دوم آزمون‌های این طرح حد نصاب امتیاز را کسب کرده‌اند، برگزار می‌کند.

برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن تسنیم در اواخر بهمن

مرحله کشوری دومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» و نخستین دوره مسابقات قرآنی «تلاوت» که از جمله برنامه‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم به مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی است از 29 بهمن‌ماه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز می‌شود.

انتصاب دو مشاور برای معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

در روز چهارشنبه، 18 دی‌ماه نیز معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو نفر از فعالان قرآنی کشور را به عنوان مشاوران خود انتخاب و معرفی کرد. بر همین اساس در این احکام مصطفی عباسی‌مقدم، به سمت مشاور در امور پژوهش و برنامه‌ریزی و اصغر امیرنیا نیز به سمت مشاور اجرایی معاونت قرآن و عترت منصوب شدند.

کد خبر 245205
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز