همشهری آنلاین: کارشناسان قرآن برنامه «افق» اظهار کردند: آموزش‌های تخصصی قرآن باید از پایه و در سنین کودکی آغاز شود و مراکز و سازمان‌هایی به استعدادیابی در میان کودکان برای ارائه آموزش‌های تخصصی بپردازند.

قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی «افق» شنبه هفتم دی ماه، با حضور حسن ربیعیان و سعید طوسی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم و محمدرضا پورمعین کارشناس‌ مجری از شبکه رادیویی قرآن پخش شد.

پورمعین با بیان اینکه موضوع این برنامه آموزش‌های تخصصی قرآن کریم است، از کارشناسان حاضر در برنامه خواست تا تعریفی از آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای قرآن کریم داشته باشند.

حسن ربیعیان، قاری بین‌المللی قرآن در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در بحث آموزش‌های تخصصی قرآن باید برنامه‌ریزی از سنین کودکی داشته باشیم، گفت: باید یک فراخوان کلی برای خانواده‌هایی که فرزندانشان در فعالیت‌های قرآنی مشارکت دارند اعلام شود و استعدادهای قرآنی شناخته شده و در ادامه یک برنامه‌ریزی مشخص صورت گیرد تا آموزش‌های تخصصی قرآن به صورت پایه‌ای انجام شود.

همچنین، سعید طوسی قاری بین‌المللی قرآن کریم در تکمیل سخنان حسن ربیعیان گفت: اگر بتوانیم یک آسیب‌شناسی در مباحث قرآنی کشور داشته باشیم به این نکته می‌رسیم یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم این است که کارها به صورت مقطعی انجام می‌شود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: تاکنون آموزش‌های قرآنی در کشور به صورت سنتی پیش رفته و به صورت آکادمیک نبوده است و البته دنبال کردن آموزش‌های آکادمیک مستلزم این است که افراد و سازمانی این کار را با جدیت دنبال کنند و در حال حاضر فقط می‌توانیم آموزش‌ها و مهارت‌های خاص را در زمان خاص و در مدت کوتاه اجرایی کنیم.
وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های تلاوت در تهران و شهرستان‌ها، عنوان کرد: افراد بسیاری علاقه‌مند به قرائت در این کرسی‌های تلاوت هستند اما به هر حال فضای کافی نیز برای آنها وجود ندارد که البته لازم است تعداد این کرسی‌های تلاوت نیز افزایش داشته باشد.

در این بخش از برنامه محمدرضا پورمعین، کارشناس‌مجری برنامه با اشاره به نبود فضاهای آموزشی برای آموزش تخصصی قرآن کریم، از کارشناسان حاضر در برنامه خواست تا بیان کنند که برای شروع کار تخصصی در آموزش قرآن، کار باید از کجا انجام شود که حسن ربیعیان در پاسخ به این پرسش گفت: یکی از روش‌هایی که برای محقق شدن آموزش‌های تخصصی در کشور وجود دارد این است که از سنین کودکی این کار را آغاز کنیم و شرایط و فضای لازم برای آموزش‌های تخصصی از سنین خردسالی آغاز شود.

وی ادامه داد: روش دیگر برای اجرایی شدن آموزش‌های تخصصی قرآن این است که بر روی نوجوانان فعال در این عرصه کار کنیم و به آنها کمک کنیم که بر روی صوت خود بیشتر کار کنند و باید یک بازسازی صوتی درباره این نوجوانان انجام شود که البته این کار باید در قالب یک سیستم باشد و در قالب جلسات سنتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ربیعیان یادآور شد: برای اجرایی شدن آموزش‌های تخصصی در کشور، کسانی که تاکنون موفقیت‌های خوبی به دست آورده و خود را نشان داده‌اند باید ساماندهی شوند و تحت عنوان تشکیلات و مدرسه‌ای که پشتوانه دولتی دارد باید کار کنند و بدانند که فعالیت آنها در این تشکیلات یا مدرسه برای آنها سودمند و هدفمند بوده است.

سعید طوسی هم طی سخنانی عنوان کرد: برای شناسایی و ارزیابی استعدادهای قرآنی در میان کودکان و نوجوانان، پدران و مادران باید در جلسات قرآن حضور داشته باشند و پدران و مادران حوصله به خرج دهند و حضور فعالی در کنار فرزندان خود داشته باشند تا بتوانند از همین جلسات سنتی قرآن، فرزندان خود را به سطح تخصصی و حرفه‌ای برسانند.

وی افزود: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته‌اند تکریم قرآن و خادمان قرآن بوده است که این مسئله هرچند تاکنون وجود داشته، اما باید ادامه پیدا کند و همچنین همدلی اساتید قرآنی و تصمیماتی که در زمینه‌های قرآنی گرفته می‌شود باید به مرحله عمل برسد.

طوسی در ادامه به نقش مسابقات قرآن در ایجاد فضای حرفه‌ای برای پرورش استعدادهای قرآنی اشاره کرد و گفت: ارتقای فعالیت‌های قرآنی تنها با برگزاری مسابقات قرآن امکان‌پذیر نخواهد بود؛ هرچند که تاکنون مسابقات قرآن نیز نقش خود را در ارتقای فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند که البته باید تقویت و آسیب‌شناسی شوند و هنوز آسیب‌های قابل توجهی به نحوه برگزاری مسابقات وارد است که باید ارزیابی و بررسی شود.

همچنین، ربیعیان در تکمیل سخنان سعید طوسی گفت: برگزاری مسابقات قرآن در کشور موجب می‌شود تا شرکت‌کنندگان و فعالان قرآنی رشد داشته باشند و اگر این مسابقات با انگیزه‌های خوب به نحو مطلوب برگزار شود به طور قطع نتیجه‌بخش خواهد بود و مسابقات به طور قطع بسیار مفید است، اما به هر حال باید تغییراتی در آیین‌نامه‌ها و نحوه برگزاری نیز داشته باشد که برای ارتقای مسابقات قرآن لازم و ضروری است.

پورمعین با اشاره به فعالیت‌های جدیدی از جمله تشکیل معاونت قرآن، راه‌اندازی مدارس قرآن و... که در گذشته نبوده است، گفت: ما افق روشنی را پیش روی فعالیت‌های قرآنی داریم که این حرکت باید سریع‌تر روی ریل قرار بگیرد و لازم است که توجه بیشتری به این حوزه‌ها صورت گیرد.

ربیعیان هم اظهار کرد: ما چند گروه تصمیم‌گیرنده قرآنی در کشور داریم، اما آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است بحث همدلی و از خود گذشتن برای تحقق امور است و گاهی مشاهده می‌کنیم که این روند به کندی پیش می‌رود که البته علت آن باید از سوی مسئولان این حوزه بیان شود.

وی در ادامه به بحث اعزام قاریان و حافظان اشاره کرد و گفت: در دهه 60 باوجود جنگ و مشکلات اقتصادی که در کشور وجود داشت، بحث اعزام قاریان و حافظان بسیار خوب پیش می‌رفت و حتی با اعزام قاریان ایرانی به سرزمین وحی در آن سال‌ها بسیاری از افراد مسلمان می‌شدند اما این امر در دهه‌های اخیر تا حدودی کُند پیش می‌رود و گاهی اساتیدی که اعزام می‌شوند نیز با برخوردهای سرد و بیگانه روبه‌رو می‌شوند که این مسئله یکی از آسیب‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: همچنین بحث تخصیص بودجه‌های قرآنی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و اگر بودجه‌ای به این امر اختصاص پیدا می‌کند باید مورد ارزیابی و نظارت گروهی از کارشناسان قرار گیرد تا در جای مورد نیاز صرف شود.

طوسی عنوان کرد: اگر باورمان شود که قرآن راه‌گشا است به طور قطع نتیجه مثبتی می‌گیریم و جامعه از بسیاری از خطرات و مشکلات مصون می‌ماند و در رابطه با کارهای تخصصی یک آسیب‌هایی وجود دارد که باید مراقب آنها باشیم و تلاش کنیم تا آسیب‌ها و مشکلات را رفع کنیم.

پورمعین، از کارشناسان حاضر در برنامه خواست تا یک ارزیابی از موفقیت کشورهای مختلف در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته باشند، که حسن ربیعیان گفت: بعضی از کشورها هرچند که زبانشان با قرآن سنخیتی ندارد اما سال به سال نسبت به گذشته اجراهای بهتری دارند که این امر نشان‌دهنده توجه آنها به این حوزه است.

سعید طوسی هم گفت: در بخش قرائت قرآن، کشورهای مالزی، فیلیپین، اندونزی و ... پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و هرچند که اکثر این کشورها هم وضع مالی خوبی ندارند اما علاقه‌مند به این فعالیت‌ها هستند و توفیقات خوبی نیز به دست آورده‌اند، با این حال جمهوری اسلامی ایران نسبت به این کشورها توفیقات بیشتری داشته است و موفقیت‌های بیشتری نیز کسب کرده است.

کد خبر 244123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز