همشهری آنلاین: به همت سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و همکاری ۱۵ نهاد قرآنی، اولین یادواره شهدای قرآنی تهران بزرگ با عنوان "سوره‌های سرخ" امروز ۲۵ دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

قرآن

به گزارش خبرنگار مهر، به همت سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و همکاری سازمان‌های اوقاف و امور خیریه،‌ صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، شورای عالی قرآن، اتحادیه مؤسسات قرآنی، بسیج شهرداری تهران، خبرگزاری قرآن، جمعیت قرآنی، دارالقرآن الکریم و چند وزارتخانه، سازمان و نهاد قرآنی، اولین یادواره شهدای قرآنی تهران بزرگ با عنوان "سوره‌های سرخ" صبح امروز 25 دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم که جمع کثیری از جامعه قرآنی، خانواده های شهدا، مسئولان نهادها و مراکز قرآنی یاد شده، حضور داشتند ابتدا دکتر رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت(ع) سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) و دبیر یادواره شهدای سوره های سرخ به ارائه سخن پرداخت و ضمن تبریک ایام مبارک ماه ربیع الاول و میلاد حضرت ختمی مرتبت(ص) و امام صادق(ع) با بیان اینکه شهیدان زمینه سازان ظهور و ادامه دهنده راه پیامبر(ص) هستند، گفت: شهدا از یاران واقعی حضرت ولی عصر(عج) محسوب می شوند، بالاخص شهدایی که در زمینه نشر قرآن و مفاهیم قرآنی فعالیت داشته اند.

وی افزود: شهدا با بینش صحیح و بصیرت قرآنی، با تمام وجود خود با مفاهیم قرآنی مأنوس بودند از این رو پرداختن به زندگی این شهدا بسیار مورد اهمیت است.

قربانی در ادامه به بیان اهداف برگزاری این یادواره پرداخت و گفت: ترویج فرهنگ قرآنی و شهادت، معرفی الگوها و اسوه های علمی و عملی قرآنی شهیدان، تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهدای قرآنی، زمینه سازی جهت معرفت و بصیرت قرآنی دربین جامعه قرآنی و رونمایی از کتاب «سوره های سرخ1» از جمله برنامه ها و اهداف این یادواره است.

وی تصریح کرد: بعد از تشکیل دبیرخانه یادواره، ابتدا 25 شهید شناسایی شدند در ادامه تعدادشان به 72 شهید رسید، اما در ادامه کار شهدای بیشتری معرفی و شناسایی شدند و در کتاب سوره های سرخ 114 شهید معرفی و زندگی نامه و تصاویر و وصیت نامه آنها درج شده است و در این برنامه هم از 114 شهید تجلیل می شود. بعد از اعلام برگزاری این یادواره، توسط مردم و خانواده ها چندین شهید دیگر نیز معرفی شدند که در نهایت تاکنون 205 شهید مشخص شدند که بناست در جلدهای دیگر زندگی نامه و مشخصات این شهدا نیز معرفی می‌شود. همچنین مستندهایی از این شهدا نیز تهیه شده است.

قربانی در پایان از برنامه هایی چون دیدار با خانواده های شهدا، تولید 114 قطعه با موضوع ایثار و شهادت، تولید 25 مستند شهدای شاخص و تولید سرود ویژه شهدای قرآنی را از دیگر برنامه های انجام شده در حاشیه این یادواره دانست.

در ادامه این برنامه مستند تصویری از پشت صحنه مستندسازی شهدای شاخص قرآنی تهران پخش شد و نمایشی از درد و دل‌های شهدا اجرا شد.

در ادامه این برنامه سردار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه حضرت محمدرسول الله(ص) به ارائه سخن و به معرفی اهداف برگزاری این یادواره پرداخت و گفت: نشر و ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار از اهداف برگزاری این یادواره است تا در جامعه به خصوص میان جوانان به گسترش فرهنگ ایثار و شهادت برسیم. معرفی الگوها و اسوه‌هایی که با عمل خودشان سبک زندگی قرآنی را برای ما ارمغان آوردند، نیز از دیگر اهداف مورد نظر ما بود. تجلیل از خانواده های شهدا و میثاق با شهدا به خصوص شهدایی که جزو اساتید، مربیان و حافظان قرآن بودند از دیگر اهداف مورد نظر ما بود. زمینهه سازی جهت بصیرت و معرفت قرآنی در جامعه نیز از دیگر اهداف مورد نظر ما بوده است.

وی افزود: قرآن ویژگی‌های برجسته ای نسبت به ادیان قبلی دارد و معرفت خداشناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی، روح، جن، زمین و تاریخ، عبادت، مستحبات و واجبات، معاد، برزخ، قیامت و هزاران مطلب دیگر را در خود گنجانده است.

کاظمینی با بیان اینکه قرآن از گذشته، حال و آینده خبر می‌دهد، گفت: در قرآن کریم واژه های دنیا و آخرت 115 بار، زندگی و مرگ 145 بار، سختی و صبر 114 بار، سود و زیان 50 بار، مصیبت و شکر 75، ملائکه و شیطان 55، مسلمین و جهاد 41، صدقه و ریاضت 73 بار آمده است که از اعجازهای قرآن است.

سردار کاظمینی با اشاره به اهمیت برگزاری چنین یادواره‌ای اظهار کرد: شهدای قرآنی با همه وجود جانشان را برای اسلام فدا کردند بنابراین هر ساله باید یادواره‌های بزرگی برای آنها برگزار کنیم و برای برگزاری این یادواره 16 نهاد و سازمان ما را یاری کردند و امیدواریم دبیرخانه‌ یادواره همچنان به کار خود ادامه بدهد.

کاظمینی یادآور شد: تاکنون 205 شهید قرآنی شناسایی شده‌اند که از بین آنها 114 خانواده شهید امروز تجلیل خواهند شد.

بعد از سخنان کاظمینی، صابر خراسانی از شاعران کشورمان به اجرای برنامه خود پرداخت که فضای معنوی خاصی را در جامعه ایجاد کرد.

پخش کلیپی از مداحی و سرود و قرائت قرآن احمد ابوالقاسمی و اجرای سرود توسط گروه سرود همخوانی و مدیحه سرایی محراب از دیگر برنامه های این یادواره بوده است.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به ارائه سخن پرداخت و گفت: وفیق ارزشمندی است که برای شهدایی که با فعالیت‌های قرآنی در راه حقیقت جان فدا کرده‌اند یادواره‌ای برگزار شود. بر خودم تکلیف می‌دانم از همه افرادی که این فرصت را فراهم کرده‌اند تا بر سر سفره نورانی شهدا نشسته و توجه دوباره‌ای به قرآن داشته باشیم، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: دفاع مقدس و جنگ 8 ساله به اعتبار قرآن درخشش یافت، اگر نام قرآن و شهدای قرآنی و بصیرت رزمندگانی که با قرآن انس داشتند نبود به این سرعت پیروزی نصیب ملت نمی‌شد. همانطور که دشمن با امکاناتی قویتر شکست‌های مداوم و پی‌درپی را دچار می‌شد و این حاصل جای خالی ارتباط با قرآن کریم و ارزش‌های الهی بود. خوشبختانه دشمن نتوانست با ارزش‌های غیرمعنوی و سلطه‌جویانه خود به پیروزی دست یابد.

نماینده ولی فقیه در سپاه اظهارداشت: بهترین چیزی که می‌توان از شهدا نام برد انس بی‌بدیل آنها با قرآن بود. برخی از شهدا با وجود اینکه فقط سواد خواندن داشتند، به گونه‌ای رفتار کردند که کرسی تدریس و تفسیر قرآن کریم را برای مردم تشکیل دادند. آیات فراوانی از جهاد در دوران دفاع مقدس تفسیر شد و شاید قبل از آن مصداقی برای جهاد در عصر امروز ما وجود نداشت.

حجت‌الاسلام گواهی در ادامه سخنانش بیان کرد: یکی از آیاتی که رزمندگان توانستند آن را به منصه ظهور برسانند آیه « فضلّ الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیماً» بوده است. آیا افرادی که در جبهه حضور داشتند با کسانی که آرامش خود را به جهاد در راه خدا ترجیح دادند، یکسان هستند و پاداش کسانی که راه پرصعوبت جبهه‌ها را پشت سر گذاشتند و از خانواده‌های خود دور افتادند، با کسانی که غرق در نعمات الهی به آرامش‌های محدود خود پناه بردند، یکسان است. یکی از کارهای مهم شهدای ما در جبهه‌ها انس و پناه بردن به قرآن کریم بود. محال بود رزمنده‌ای صبح خود را با تلاوت شروع نکند و شب‌های عملیات با تاسی از قرآن کریم دست به اسلحه نبرد.

وی افزود: آنچه که هم اکنون از بیشتر شهدا باقی مانده است مهر، تسبیح و قرآن جیبی است؛ اینها سرمایه‌های عظیم رزمندگان بودند. هر جا فرصتی بود برای انس با قرآن تلاش می‌کردند. ما نیز اگر بخواهیم در میان شدائد و بلاها از حیله‌های شیاطین در امان باشیم باید به قرآن پناه ببریم و برای افزایش بصیرت خود از قرآن بهره گیریم. مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود فرموده بودند «شهدای ما با وجود کم سنی‌ شان به عنوان یک انسان فنی متبحر در عرصه‌های مختلف ظاهر شدند» و این به خاطر انس با قرآن کریم و آگاهی‌های حاصل از آن بود.

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت محمدرسول الله(ص) بیان کرد: در مقابل شهادت ترسی در دل رزمندگان وجود نداشت. در تاریخ آمده که ناپلئون وقتی وارد مصر شد از افراد خود خواست تا او را به کتابخانه مسلمانان ببرند و کتاب مسلمانها را نشانش دهند. وقتی قرآن کریم را به نزد او آوردند به آن تفأل زده و این آیه آمد: «اِنَّ هذا القُرآنَ یَهدی لِلتی هیَ أقوَم» ترجمه اش را خواست و وقتی معنای آنرا فهمید، پفت:مسلمانان رنگ تیره‌ بختی را نخواهند دید، تا زمانی که قرآن را در اختیار دارند. کسی که قرآن را در میان سینه ‌اش داشته باشد، شهادت را بهترین رزق خود می‌داند.

حجت‌الاسلام گواهی افزود: فرمانده گردان روح‌الله در یکی از خاطراتش روایت کرده بود در عملیاتی دشمن متوجه حضور ما شد؛ ما را دید و به سمت ما حرکت کرد. همین که رزمندگان نزدیک شدن دشمن را به خود حس کردند، آیه «وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا» را خواندند. دشمن به کنار ما آمد، اما کسی را نیافت. رزمندگان توکل را بعینه تفسیر کردند. راه نجات و سعادتمندی جوانان ما ارتباط تنگاتنگ با نماز و قرآن است. هیچ رزمنده‌ای نبود که نماز شب نخواند، آنها اهل تهجد بودند و در عقبه‌های لشکر، صورت قبری را برای خود ساخته بودند تا در آن پرورش روحی و معنوی یابند.

وی ادامه داد: برای اولین بار بخشی از شهدای قرآنی در تهران شناسایی شدند. برگزاری یادواره‌های قشری اثرات مطلوبی در جامعه داشته است. ما در اقشار مختلف شهدای بسیاری داشتیم مانند شهدای دانشجو، شهدای طلبه، شهدای خواهران، شهدای فرهنگیان و... اما شهدای قرآنی شناخته نشده بودند و با همکاری مدیران و سازمانهای قرآنی بخشی از شهدای قرآنی شهر تهران شناسایی شدند. امیدواریم این حرکت طوفانی نشر پیدا کرده و سبک زندگی قرآنی را محقق کند. اگر زندگی قرآنی را مبنا قرار دهیم نسل جدید عاقبت به خیر شده و نجات خواهند یافت.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان از کتاب سوره‌های سرخ، حاوی زندگی نامه، وصیت نامه تصاویر و مصاحبه با خانواده های 114 شهید قرآنی استان تهران رونمایی شد.

کد خبر 246050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز