همشهری آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه گفت: آزمون متمرکز و کتبی حفظ قرآن کریم، ۱۹ اسفندماه در دو هزار و ۵۰۰ پایگاه به صورت سراسری در ۱۰ رشته‌ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی صبح  شنبه نوزدهم بهمن  در نشست خبری «آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم» با بیان این‌که حفظ قرآن به عنوان یکی از امور تاکید شده دین اسلام است، اظهار کرد: حفظ نقش مهمی در اخلاق فردی و اجتماعی جامعه دارد و علت آن این است که حافظان قرآنی ذاتا با قرآن انس می‌گیرند و رفتار و منش اجتماعی خود را با دستورات قرآنی وفق می‌دهند.

وی یادآور شد: در جامعه‌ای که تعداد حافظان گسترش می‌یابد تحقق عوامل قرآنی امکان‌پذیرتر می‌شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قرائت موضوعیت بیشتری یافت، ولی در سال 90 با تاکید مقام معظم رهبری حافظان قرآنی افزایش پیدا کردند و 10 میلیون حافظ قرآنی در کل کشور تربیت شدند.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه گفت: ما برای اینکه بتوانیم تدبیر مقام معظم رهبری را محقق ببخشیم برنامه‌ریزی‌های زیادی را انجام دادیم که از جمله آن در سه مقطع 7 تا 12 سال، 12 تا 18 سال و 18 سال به بالا به ثبت‌نام‌های حفظ قرآن پرداختیم که در دو سال اخیر در کل کشور 525 هزار حافظ قرآنی تربیت کردیم. در سال 91، 220 هزار نفر و در سال 92، 205 هزار نفر شرکت کردند.

شرفخانی تاکید کرد: این حافظان قرآن کریم بین سنین هفت تا 12 سال 181 هزار نفر بودند. 12 تا 18 سال، 134 هزار نفر و 18 سال به بالا 154 هزار نفر شرکت کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «در بخش حفظ موضوعی قرآن نیز 54 هزار نفر شرکت‌کننده داشته‌ایم» اظهار کرد: در سال 92 ما فقط حفظ موضوعی قرآن کریم را مدنظر قرار دادیم و بعد از آن یک جزء و دو جزء به آن اضافه شد. ما برای اینکه بتوانیم این طرح را با استانداردهای ملی تطبیق دهیم مرکزی را به عنوان مرکز «راهبردی حفظ قرآن کریم» راه‌اندازی کردیم و از اساتید برجسته قرآنی و اتاق فکر قرآن در آن راه‌اندازی کردیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: اصول قرآنی در حال برنامه‌ریزی هستند. این سازمانی که ما راه‌اندازی کرده‌ایم ابتدا در قم بود و پس از آن در کل کشور راه‌اندازی شد.

شرفخانی ادامه داد: ما با راه‌اندازی این کلاس‌ها توانسته‌ایم دو هزار و 470 نفر مربی تربیت کنیم که همگی آنها دارای گواهینامه هستند و این کلاس‌ها اکنون در استان‌های البرز، اصفهان و تبریز برگزار می‌شود که مجموع مربیان تربیت شده در این استان‌ها سه هزار و 870 نفر مربی هستند.

وی تاکید کرد: از بخش‌های دیگری که اوقاف در آن وارد شده بخش آموزش مجازی حفظ قرآن کریم است که یک سایت جامع برنامه‌ریزی شده است و 11 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده که 65 هزار نفر آنها خانم و چهار هزار و 500 نفر آنها آقا هستند. این سایت جامع از ساعت 7 تا 10 شب فعالیت دارد و تاکنون توانسته 15 هزار حافظ قرآن تربیت کند.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: امسال ما بحث آزمون شفاهی و کتبی را با همدیگر داریم که این آزمون در سال 92 از 23 بهمن تا هشت اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود و شامل حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی قرآن‌کریم می‌باشد و کسانی که بتوانند از صددرصد نمره، 70 درصد را کسب کنند به آنها گواهینامه مربی قرآن اهدا می‌شود.

شرفخانی تاکید کرد: این آزمون در 10 رشته برگزار می‌شود که رشته‌های آنها شامل حفظ جزء 30، حفظ جزء 30 و 1، حفظ جزء 30 و 2، حفظ جزء 1 و 2 و حفظ جزء‌های 5، 10، 15 و 20 و حفظ 150 موضوع قرآن و حفظ 300 موضوع کل کتاب است. این آزمون شامل آزمون شفاهی نیز می‌شود و داوطلبان 20 درصد نمره را می‌توانند از تجوید و صوت بگیرند.

وی تاکید کرد: این آزمون متمرکز و کتبی ساعت 9 صبح 19 اسفندماه در دو هزار و 500 پایگاه به صورت سراسری در 10 رشته‌ای که عنوان شد برگزار می‌شود. ما امسال برای این آزمون هیچگونه مقطع سنی نداریم و تمام عزیزان می‌توانند در یک رشته از این آزمون شرکت کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: آزمون امسال به صورت سوالات کنکوری است و از اساتید برجسته‌ای همچون استاد پرهیزگار و شهیدی‌پور برای طرح سوالات استفاده کرده‌ایم و سوالات آنها بین 20 تا 40 سوال است. پس از آزمون این سوالات به صورت دفترچه‌ای در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد تا عزیزان بتوانند در آزمون‌های بعدی از آنها استفاده کنند.

شرفخانی در ادامه با اشاره به جوایزی که برای قبول‌شدگان این دوره در نظر گرفته شده است، گفت: جوایز این دوره شامل 40 کمک هزینه عمره، 50 کمک هزینه عتبات عالیات و 80 کمک هزینه مشهد مقدس و هزاران جایزه فرهنگی دیگر است و ملاک تقدیم جوایز بر اساس مشارکت استان‌ها در آزمون‌ها می‌باشد.

وی گفت: گواهینامه این آزمون امسال بلافاصله بعد از امتحان صادر می‌شود. در آزمون امسال مربیانی که در سال‌های گذشته نیز شرکت کرده‌اند می‌توانند شرکت کنند. در بخش حفظ ترتیبی از ترجمه و مفاهیم سوال نمی‌شود فقط تجوید است، اما در بخش حفظ موضوعی از آیات، کلمات، مفاهیم، اعراب و موضوعات قرآنی نیز سوال می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه یادآور شد: سازمان اوقاف یک سازمان مردمی و تحت امر ولایت است. به همین دلیل بزرگ‌ترین طرح حفظ موضوعی قرآن در بین کل نهادهای کشور در این سازمان برگزار می‌شود و به دلیل پشتوانه مردمی که دارد تاکنون ادامه داشته است.

شرفخانی تاکید کرد:‌ دولت باید برای حافظان قرآن کریم بودجه‌های لازم را در نظر بگیرد و به صورت تنگ‌نظری به آنها نگاه نکند. متاسفانه ما برای هنرمندان و نویسندگان‌مان بیمه در نظر می‌گیریم ولی برای مربیان قرآنی بیمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.

وی یادآور شد: شان حافظان قرآنی باید در کشور بالا برود. ما حافظانی را داریم که به صورت مبلغ در خارج از کشور مشغول کار هستند. ما نمی‌خواهیم حافظان را به سمت مسائل مادی سوق دهیم ولی نباید فراموش کنیم که ما در قبال این عزیزان مسئول هستیم و باید جایگاه آنها را در مراکز دانشگاهی، نخبگان و سایر مراکز استخدامی مدنظر قرار دهیم و جایگاه آنها را بالا ببریم.

کد خبر 248838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز