همشهری آنلاین: رئیس سازمان دارالقرآن و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در برنامه رادیویی «افق» اظهار کردند که بحث ادغام اتحادیه‌های موسسات قرآنی تا سه یا چهار ماه آینده به نتیجه نهایی می‌رسد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه این هفته «افق» با موضوع «ادغام دو اتحادیه موسسات قرآنی کشور» با حضور حجت‌الاسلام کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و با اجرای محمدرضا پورمعین، کارشناس‌مجری برنامه به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

محمدرضا پورمعین مجر کارشناس برنامه با اشاره به هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی که جمعه، دوم اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: این همایش، همایش بسیار باشکوهی در جهت تکریم چهره‌های قرآنی بود که مورد استقبال جامعه قرآنی، شبکه‌های صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و... قرار گرفت و پوشش رسانه‌ای خوبی از این همایش انجام شد.

پورمعین در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه موسسات قرآنی ـ مردمی در کشور از مسئولان حاضر در برنامه خواست تا مطالبی را پیرامون فعالیت‌های دو اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بیان کنند.

حجت‌الاسلام کوششی در ابتدای این برنامه در تعریف واژه «اتحادیه» گفت: همان گونه که از نام اتحادیه پیدا است یک تشکلی است که مجموعه‌های تحت پوشش خود را هماهنگ می‌کند و نقش عمده آن پرهیز از سلیقه‌گرایی و حرکت‌هایی است که ما را به هدف نمی‌رساند و اتحادیه وظیفه هماهنگی و انسجام بین مجموعه‌های خود را دارد که آنها را در یک مسیر واحد قرار دهد.

اتحادیه حلقه واسط بین سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در تعریف «اتحادیه» گفت: اتحادیه در حقیقت حلقه واسط بین سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی کشور است.

حجت‌الاسلام کوششی درباره تشکیل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور گفت: یکی از مأموریت‌های جدی که برای سازمان تبلیغات اسلامی تعریف شده، بحث سازماندهی و حمایت از موسسات و کانون‌های قرآن در سطح کشور بود که براین اساس، بحث ساماندهی موسسات قرآنی در سازمان دارالقرآن‌الکریم و تأسیس موسسات قرآنی رقم خورد؛ پس از اینکه تأسیس موسسات وضعیت مطلوب‌تری به خود گرفت، احساس نیاز شد که مجموعه اتحادیه موسسات در سطح استان‌ها شکل بگیرد و این اتحادیه در سطح کشور هم شکل گرفت.

وی افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار موسسه قرآنی و پنج هزار خانه قرآن روستایی و شهری داریم که نزدیک به هفت هزار موسسه می‌شوند و در نهایت با تشکل اتحادیه‌های استانی و کشوری بحث نظارت بر موسسات صورت گرفت که در حال حاضر نیز رو به گسترش است و به ویژه در مناطق روستایی، در حال حاضر خانه‌های قرآن روستایی گاهی اوقات به موسسات قرآن روستایی تبدیل می‌شوند و در مراکز شهری هم استانداردی که برای داشتن موسسات قرآنی تعریف شده، به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت یک موسسه قرآنی تشکیل می‌شود.

کوششی ادامه داد: تمام موسساتی که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی مجوز خود را دریافت کرده‌اند، عضو اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی شده‌اند و علاوه بر آن برخی از تشکل‌های قرآنی نیز عضو این اتحادیه هستند که تعداد این تشکل‌ها زیاد نیست و تعداد آنها نزدیک به 200 تشکل می‌شود.

اتحادیه تشکل‌های قرآنی، موسسات قرآنی دارای مجوز تبلیغات را نپذیرفتند

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اگر یک مقدار به عقب‌تر برگردیم، شاید در ذهن برخی‌ها این سوال مطرح شود که چرا دو اتحادیه؟ بنده به یاد دارم که در زمان مسئولیت خواجوی در سازمان دارالقرآن، وی دوستان اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور را دعوت کرد تا موسساتی که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت می‌گیرند را نیز بپذیرند که دوستان در اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور نپذیرفتند.

وی ادامه داد: زمانی که دوستان در اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور موسسات دارای مجوز سازمان تبلیغات اسلامی را نپذیرفتند و گفتند که ما فقط موسساتی را می‌پذیریم که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده باشند، حجم موسسات قرآنی ـ مردمی زیاد شد و برهمین اساس رئیس سازمان دارالقرآن در آن زمان تصمیم گرفت که یک اتحادیه کشوری برای ساماندهی موسسات قرآنی که مجوز خود را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرده‌اند، راه‌اندازی کند و در نهایت اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور تشکیل شد.

بحث ادغام دو اتحادیه باید مکانیزم دقیقی داشته باشد

رئیس سازمان دارالقرآن درباره بحث ادغام دو اتحادیه، گفت: برای ادغام دو اتحادیه کشوری باید مکانیزم دقیقی داشته باشیم و نکات مبهم این بحث مشخص شود، البته طی تعاملی که با دوستان در وزارت ارشاد داشته‌ایم نکاتی بیان شده و نتایج اولیه نیز مشخص شده است؛ اما هنوز مکانیزم کار مشخص نشده است و البته برای رسیدن به نتیجه نهایی باید تمامی جوانب کار سنجیده شود و نوع کار مشخص شود؛ همچنین طی ماه‌های اخیر که جلساتی را با وزارت ارشاد داشته‌ایم، حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد نیز ابراز تمایل کرده‌اند که این کار زودتر به نتیجه نهایی برسد.

قره‌شیخ‌لو در ادامه عنوان کرد: نظر ما از ابتدا این بوده است که دوستان در بحث ادغام دو اتحادیه خیلی سریع پیش نروند تا کمیته مربوط به بحث ادغام به یک راهکار درستی برسد که مورد قبول طرفین باشد، البته در این زمینه باید از کارها‌ی بدون پشتوانه و بدون کارشناسی پرهیز کنیم و نباید کاری انجام دهیم که تبعات آن در آینده دامن ما را بگیرند و بعد فکر کنیم که چگونه حل می‌شود و باز هم تأکید می‌کنم که برای حل این مشکل باید مکانیزمی روشن و شفاف داشته باشیم.

تکلیف ادغام اتحادیه‌ها ظرف چهار ماه آینده روشن می‌شود

وی یادآور شد: براساس جلساتی که طی ماه‌های اخیر تشکیل شده، فکر می‌کنم که اراده‌ای که وجود دارد، اگر همین اراده ادامه پیدا کند و حاشیه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، سد راه نشوند؛ ظرف سه تا چهار ماه آینده تکلیف ادغام اتحادیه‌ها روشن شود.

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: در سال 82 بحث تأسیس اتحادیه تشکل‌‌های قرآن و عترت مطرح شد و تا آن لحظه، اتحادیه‌ای به عنوان قرآن و عترت در هیچ جا ثبت نشده بود و رویکرد اتحادیه، رویکرد کل موسسات و تشکل‌های قرآنی کشور بود.

وی ادامه داد: در سال 88، 30 درصد از اعضای اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور از موسسات دارای مجوز سازمان تبلیغات اسلامی بودند و هیچ منعی برای عضویت این موسسات وجود نداشت تا اینکه در سال 88، سازمان دارالقرآن تصمیم گرفت اتحادیه‌ای را برای موسسات قرآنی ـ مردمی راه‌اندازی کند

محمدی در ادامه افزود: ما از همان ابتدای تشکیل اتحادیه، دست همکاری و وحدت خود را دراز کردیم و تقاضا کردیم که جلسات مشترک برگزار شود، البته یک هماهنگی‌هایی نیز انجام شده است.

سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت میهمان تلفنی برنامه درباره ضرورت ادغام دو اتحادیه گفت: به هر حال همان دلیل که باعث شده تا این اتحادیه‌ها به وجود آید که همان همگرایی، تعامل و سازماندهی بهتر موسسات و تشکل‌های قرآنی است، دلیل محکمی برای ادغام دو اتحادیه نیز است.

اتحادیه‌ها، سازمان‌های رابط بین اعضای صنف و حاکمیت هستند

وی با بیان اینکه اتحادیه‌ها معمولا سازمان‌های رابط بین اعضای صنف و حاکمیت و نظام دولتی هستند، ادامه داد: زمانی که دو اتحادیه برای یک موضوع وجود داشته باشد، دیگر آن هماهنگی لازم ایجاد نمی‌شود؛ البته ضرورت ادغام اتحادیه‌ها از خیلی وقت پیش معلوم شده است.

سرابی افزود: در قالب یکسان‌سازی و هماهنگ‌سازی ضوابط تأسیس موسسات در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی، طی یک ماه اخیر جلسات متعددی را با حضور نمایندگان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار کرده‌ایم و به نقاط مشترکی رسیده‌ایم که امیدواریم با حُسن نیت دوستان هر چه سریع‌تر به هماهنگی بین دو دستگاه برسیم.

بحث ادغام دو اتحادیه تا پایان بهار 93 به نتیجه می‌رسد

وی در ادامه عنوان کرد: هم‌اکنون در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در دور جدید مدیریت اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی اهتمام بیشتری به امر ادغام اتحادیه‌ها صورت گرفته که البته عمل ما باید مبتنی بر یک قول و برنامه باشد تا طبق آن قول و برنامه پیش برویم و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان بهار سال 93 بحث ادغام دو اتحادیه به نتیجه برسد.

کوششی با بیان اینکه ما نباید شرایط شخصی و فعلی خودمان را برای ادغام دو اتحادیه در نظر بگیریم و باید به صلاح جامعه و کشور فکر کنیم، گفت: همچنین زمانی که بحث ادغام را مطرح می‌کنیم، نباید دوگانگی و تشتت به وجود آید، البته زمانی که بحث به صورت تخصصی و کارشناسی مطرح شود، بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

اتحادیه تشکل‌های قرآنی از تشکیل اتحادیه‌های استانی جلوگیری کند

وی با بیان اینکه اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی، اتحادیه‌های استانی را در تمامی استان‌ها از قبل راه‌اندازی کرده بود، ادامه داد: همزمان با بحث ادغام دو اتحادیه که مطرح است، مشاهده می‌کنیم که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت اقدام به راه‌اندازی اتحادیه‌های استانی می‌کند؛ البته درخواست ما از مسئولان این اتحادیه آن است که قبل از تعیین تکلیف بحث ادغام اتحادیه‌ها دست از راه‌اندازی اتحادیه‌های استانی بکشند و از این کار جلوگیری کنند تا کارهای مقدماتی برای ادغام دو اتحادیه در فضای بهتری انجام شود.

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در واکنش به صحبت‌های مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور در بحث جلوگیری از راه‌اندازی اتحادیه‌های استانی، گفت: در سال 87، 47 موسسه زیر نظر اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور فعالیت داشتند و این رقم در حال حاضر به 500 موسسه قرآنی رسیده است، البته از همان سال 88 تصمیم گرفتیم تا مدیریت خوشه‌ای را پیاده کنیم و تصویب شد که اتحادیه‌های استانی تشکل شود و هم‌اکنون ثبت اتحادیه‌های استانی را متوقف کرده‌ایم تا ببینیم پروسه ادغام اتحادیه‌ها به چه نتیجه‌ای می‌رسد، اما اتحادیه‌های استانی هم‌اکنون تشکیل می‌شوند.

کد خبر 250831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز