همشهری آنلاین: یک مترجم قرآن کریم با بیان اینکه استفاده از قصه و ادبیات داستانی، شیوه مطلوب قرآن در آموزش تفکر است، اظهار کرد: از این شیوه می‌توان علاوه بر بزرگسالان، برای کودکان نیز استفاده کرد.

آیت‌الله یعقوب جعفری، قرآن‌پژوه و مترجم قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی موضوع آموزش تفکر به کودکان و ضروت‌های آن پرداخت و اظهار کرد: ارائه آموزه‌های فلسفی متناسب با سطح تفکر کودکان می‌تواند به آنها در آموختن روش تفکر کمک کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر روش‌های مورد استفاده مطابق با سطح فکر کودکان باشد، مناسب است. در این مسیر می‌توان با استفاده از روش‌هایی نظیر اسباب بازی فکری و طرح پرسش‌هایی که منجر به تفکر شود، کودکان را به سمت اندیشیدن سوق داد.

تناسب روش‌ها با میزان سطح اندیشه؛ نکته کلیدی آموزش فلسفه به کودکان

آیت‌الله جعفری با بیان اینکه تناسب این روش‌ها با میزان سطح اندیشه کودکان، مهمترین اصلی است که باید رعایت شود، گفت: والدین نباید مطالب سنگینی را به کودکان تحمیل کنند؛ چراکه شاکله فکری آنها خراب می‌شود. در آموزش شیوه تفکر و فلسفه به کودکان، اگر مطالبی بالاتر از سطح فکری کودک به او عرضه شود، به شاکله فکری او آسیب می‌زند.

این قرآن‌پژوه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: شیوه‌های ناصحیح در آموزش فلسفه به کودکان آسیب‌های جدّی برای کودک خواهد داشت که می‌توان با استفاده از روش‌های تجربه‌ شده، او را به تفکر واداشت. وی با بیان اینکه نباید بیشتر از ظرفیت کودک به او مطلب آموخت، به ارائه روش‌هایی در این مسیر پرداخت و گفت: اسباب‌بازی‌هایی برای این منظور در بازار وجود دارد که کودک را وارد وادی تفکر می‌کند.

آیت‌الله جعفری همچنین به شیوه مطلوب قرآن کریم در آموزش تفکر، یعنی استفاده از قصه و ادبیات داستانی اشاره کرد و در این باره افزود: می‌توان با استفاده از داستان و ادبیات داستانی، شیوه تفکر را به کودک آموخت.

داستان‌های قرآنی برای کودکان در کشورهای عربی نمونه‌های خوبی دارد

وی اظهار کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که مخاطب بسیاری از قصه‌های قرآنی بچه‌ها نیستند، اما می‌شود با استفاده از برخی قصه‌های قرآنی که محتوای شیرین دارند و کودکان نیز آنها را می‌پسندند، هم شیوه تفکر را به کودکان آموخت و از سویی نیز میل به قرآن را در دل‌های آنها قرار داد.

این مترجم قرآن کریم در پایان یادآور شد: البته این روش پیش از این مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی هم داشته است. برای نمونه می‌توان به تولیدات کشورهای عربی در این حوزه اشاره کرد. در کشور ما نیز بعضی نویسندگان به این مهم اقدام کرده‌اند.

کد خبر 241550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز