همشهری آنلاین: آژانس امنیت ملی آمریکا براساس اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن، درتلاش برای ساخت رایانه‌‌ای کوانتومی است تا با کمک آن بتواند هرنوع رمزنویسی که برای محافظت از اطلاعات پزشکی، بانکی، تجاری و دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند را خنثی سازد.

کوانتوم

براساس گزارش فاکس‌نیوز، براساس اسنادی که پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر ساخته، برنامه تحقیقاتی 79.7 میلیون دلاری با عنوان نفوذ به اهداف سخت که شامل ساخت رایانه‌ای کوانتومی نیز می‌شود توسط NSA درحال اجرا است.

رایانه‌کوانتومی که توسط NSA ساخته شود می‌تواند کارایی‌های متفاوتی برای این آژانس داشته‌باشد. چنین دستگاهی می‌تواند مسیر رمزگشایی از قویترین رمز‌نویسی‌های مورد استفاده از جمله RSA را که دسترسی به محتوای ارتباطاتی را برای همه به جز دریافت‌کننده مورد نظر غیرممکن می‌سازد، هموار سازد. RSA معمولا در مرورگرها و به منظور رمزنویسی ایمیل‌ها و نقل و انتقالات ایمن پول به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت چنین دستگاهی از گذشته آرزوی بسیاری از جوامع علمی بوده‌است و می‌تواند در حوزه‌هایی از قبیل پزشکی و جاسوسی سازمان‌هایی مانند NSA بسیار اثرگذار باشد. اصلی‌ترین رقیب NSA در این میدان اتحادیه اروپا و لابراتوارهای رایانش کوانتومی است که تحت پشتیبانی دولت سوئیس هستند.

اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن همچنین نشان می‌دهند که NSA برنامه خود را در اتاق‌های بزرگ و محافظت‌شده‌ای انجام می‌دهد تا از نشت امواج الکترومغناطیسی جلوگیری کند.

کد خبر 244570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز