همشهری‌آنلاین: رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است: آزاد‌سازی معاملات مسکن مهر، تاثیر مثبتی بر کاهش سوداگری بازار مسکن و در مقابل افزایش حجم معاملات مسکن دارد.

ایسنا نوشت: حسام عقبایی درباره آزاد‌سازی معاملات مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار کرد: آزاد‌سازی این معاملات باعث رونق در بازار خرید و فروش مسکن می‌شود و سوداگری از بازار مسکن را خارج می‌کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت مالکیت در قانون و کشور، باید واحد‌های مسکونی به گونه‌ای ساخته و عرضه شوند که مانعی برای خرید و فروش آنها وجود نداشته باشد از این‌رو آزادسازی معاملات می‌تواند موجب رونق خرید و فروش در شهرهای جدید شوند.

بازگشت سرمایه‌گذاری‌های راکد درپی آزادسازی معاملات مسکن مهر

به گفته‌ رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، آزاد‌سازی معاملات مسکن مهر حجم معاملات در بخش مسکن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تعداد زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها که مدت زیادی راکد مانده بود به چرخه‌ اقتصاد بر گردند.

عقبایی تصریح کرد: برخی واحد‌های مسکن مهر تنها برای حفظ سرمایه خریداری شدند و برخی خریداران، خودشان ساکن این واحدهای مسکونی نیستند و این امر باعث می‌شود تا نسبت به خرید و فروش واحد مسکونی خود ترغیب شوند.

وی افزود: اکنون با آزادسازی خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر، معاملات این واحد‌ها نیز به چرخه خرید و فروش مسکن وارد می‌شوند و علاوه بر رونق در بازار کلی مسکن، قیمت مسکن در شهرهای دارای واحد‌های مسکونی مهر کاهش می‌یابد.

عقبایی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر آزادسازی معاملات مسکن مهرتصریح کرد: بهتر است این معاملات قانونی باشد تا اینکه خارج از چارچوب و غیر قانونی صورت گیرد.

به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از زمان تکمیل واحد‌های مسکن مهر، عده‌ای سودجو وارد این بازار شدند و خرید و فروش‌ها در برخی موارد غیرقانونی صورت ‌گرفت و حقوق برخی خریداران تضییع ‌شد اما حال این آزاد‌سازی قانونی از سوداگری‌های مسکن جلوگیری خواهد کرد.

کاهش قیمت واحدهای مسکونی خودمالک

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه نتیجه این آزادسازی را مثبت ارزیابی می‌کند، گفت: خرید و فروش مسکن مهر منجر به کاهش قیمت مسکن در این مناطق می‌شود؛ به گونه‌ای که علاوه بر واحد‌های مسکونی مهر، قیمت واحد‌های خود مالک نیز کاهش می‌یابد.

عقبایی با اشاره به گفته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خرید و فروش اعیان واحدهای مسکن مهر افزود: این واحد‌ها به دو صورت خودمالک و اجاره 99 ساله ساخته‌ شده‌اند که هدف به چرخه افتادن این واحد‌ها در اقتصاد مسکن است.

وی یادآور شد: در اکثر کشور‌های دنیا چنین طرح‌هایی اجرا می‌شود اما بدین معنا نیست که دولت مسکن کل کشور را تامین کند بلکه تنها باید امکانات داشتن مسکن از سوی دولت ایجاد شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: باید طرح‌های جایگزین دولت در زمینه مسکن مهر قطعی و اعلام شود.

وی گفت: عرصه‌ و اعیان برخی واحد‌های خود مالک در همان ابتدا به مالک داده می‌شد اما برای واحد‌های اجاره 99 ساله‌ تنها اعیان در قرار‌دادها ذکر شده است.

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی از آزادسازی معاملات مسکن خبر داد و گفت که به زودی بخشنامه آزادسازی معاملات مسکن مهر که البته فقط شامل اعیان می‌شود به شرکت‌های عمران شهرهای جدید ارسال می‌شود.

کد خبر 243096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز