جمعه ۲۹ آذر، مراسم گشایش موزه-نمایشگاه تاریخ فرهنگ کودکی در باغ‌موزه‌ی نگارستان برگزار می‌شود و درهای این نمایشگاه به روی همه‌ی دوستداران فرهنگ کودکی باز می‌شود.

بر لوح‌های فلزی، مشق بنویسیم

نگاه تاریخی به زندگی کودکان در این موزه-‌نمایشگاه، به شیوه‌ی همکنشانه است و کودک و نوجوان به همراه بزرگ‌سال می‌بیند، می‌شنود، دست‌ورزی و مشارکت می‌کند، گام به گام می‌آموزد و از آموخته‌هایش لذت می‌برد. مخاطبان این موزه-‌نمایشگاه می‌توانند از عروسک‌های دست‌ساز مناطق گوناگون ایران دیدن کنند، با اسباب‌بازی‌های مردم‌ساخت آشنا شوند و مفهومی نو از گذشته و تاریخ کودکی را پیش روی خود ببینند.

به گزارش سایت کتابک، در این موزه-نمایشگاه، بخشی از میراث فرهنگی و معنوی کودکان ایران، از جمله کتاب‌های ‌درسی از دوره‌ی مکتب‌خانه‌‌ها هم به نمایش درمی‌آید و بازدیدکنندگان مکتب‌خانه و مدرسه‌ی نو را در کنار هم می‌بینند. کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ساله با نشستن در کلاس‌های مکتب‌خانه و کلاس‌های نو دوره‌ی مشروطه، ورق‌زدن کتاب‌های بچه‌خوانی و ورقی، نوشتن مشق بر لوح‌های فلزی به گذشته باز می‌گردند و دو سامانه‌ی آموزش و پرورش را در سنجش با یکدیگر تجربه می‌کنند.

کودکان هم در این موزه‌-‌نمایشگاه می‌توانند میان تالارها و فضاهای موزه‌ای گردش کنند و لذت ببرند و بیاموزند. آن‌ها فرصت دارند به دنیای قصه‌ها سفر ‌کنند، قصه بشنوند، قصه بگویند، در کنار قصه‌گویان نقش بازی کنند و با حرکت و جنبش و هم‌آوایی، از قصه‌های بازسازی شده لذت ببرند.

گفتنی است، بازدید از این موزه‌-‌نمایشگاه هرروز، به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۷ برای عموم آزاد است. مدارس هم می‌توانند برای بازدید گروهی دانش‌آموزان، تلفنی (۳۳۱۱۶۶۹۳) هماهنگ کنند. این نمایشگاه را مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با همکاری اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌کند و تا خرداد ۱۳۹۳ در باغ‌موزه‌ی نگارستان برپا خواهد بود.

کد خبر 243036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز