همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه گفت: ما با زبان عزت، منطق و ادبیات مربوط به این مذاکرات ، منافع مردم را پیگیری می‌کنیم تا فشارها و تحریم‌های ناحق را برداریم.

محمد جواد ظریف که در گفت و گوی وی‍‍ژه خبری شبکه دوم سیما سخن می گفت،افزود: با ایستادگی در این مسیر که گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و مسیر اعتدال است راه خود را ادامه خواهیم داد.

ظریف در پاسخ به این سووال که ˈ آیا طرف های غربی هم به تعهدات خود پایبند خواهند بود؟ ˈ گفت: براساس متن ˈ طرح اقدام مشترک ˈ، اقدام ها باید متوازن باشد ؛ ما در یک روز اقدامات را انجام می دهیم و برای اجرای آنها ساز و کار تعیین شده است که آژانس بر اقدامات جمهوری اسلامی و کمیسیون مشترک تعیین شده بر اقدام های طرف های غربی نظارت خواهند داشت.

وزیر امورخارجه افزود: براساس توافق،اقدام های طرفین همچنین مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار می گیرند.

ظریف اظهار داشت: نگرانی غربی ها این است که تحریم هایشان با یک دستور لغو می شود اما تعهدات جمهوری اسلامی نیازمند بازده زمانی است که برای این موضوع نیز متن کاملا روشن است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: هر لحظه ای که احساس کنیم عهدشکنی وجود دارد، برنامه به شکلی تنظیم شده که می توانیم با یک فاصله 24 ساعته و حتی کمتر به موضع اولیه بازگردیم.

مسوول تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به اینکه علت تفسیر متفاوت آمریکایی‌ها از توافق نامه ژنو در مقایسه با تفسیر طرف‌های اروپایی و ایرانی چیست ؟ گفت: آمریکایی‌ها نگران برخی فشارهای داخلی خود هستند چرا که در این کشور یک گروه اقلیت با ایجاد رعب و وحشت های رسانه ای سیاست های خود را پیش می برند و آمریکایی های می خواهند با برخی اظهارات آنها را آرام کنند.

ظریف با اشاره به برخی نظرسنجی های انجام شده در آمریکا پس از توافق ژنو گفت : پنج ماه قبل نیمی از مردم آمریکا خواهان برخورد نظامی با ایران بودند ولی الان 70-68درصد آنها معتقدند برنامه هسته ای ایران با مذاکره حل می شود .

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه مردم ایران از تهدید و تحریم نمی هراسند افزود: در کنار برخی حرف های تند و تیز مقامات آمریکایی رگه هایی از واقع بینی هم دیده می شود.

ظریف برای تایید این گفته خود به سخنان اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مرکز سابان آمریکا اشاره کرد و گفت: اوباما در پاسخ به این سووال که چرا شما اجازه ادامه دادن برنامه هسته ای ایران را دادید؟ پاسخ داد اگر به اختیار من بود و می توانستم حتی اجازه نمی دادم یک پیچ و مهره در برنامه هسته ای ایران بماند ولی غنی سازی در ایران واقعیتی شده است که نمی توان جلوی آن را گرفت.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به قانون اتمی آمریکا افزود: دراین قانون که مربوط به 60 سال قبل است حتی به نزدیک ترین متحدان آمریکا مانند هند و ژاپن اجازه غنی سازی داده نمی شود ولی با مقاومت ملت ایران آنها پذیرفتند که برنامه هسته ای ایران یک واقعیت است.

وی افزود: جمهوری اسلامی روند مذاکرات را ادامه خواهد داد و دولت و مردم ایران در راه خود جدی هستند چرا که معتقدیم برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح آمیز است و آنهایی که تهدید ساخته اند خودشان تهدید هستند.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی در پی آن است که دیدگاهی را که سال‌ها غربی ها بدان خو گرفته اند تغییر دهد. موضوع فقط تحریم ها علیه کشورمان نیست، بلکه فضاسازی غیرعادی است که آنها ایجاد کرده اند و باید با مذاکرات منطقی این مشکل برطرف شود.

وزیر امور خارجه گفت: اطمینان می دهیم اگر نقضی در توافق های انجام شده صورت گیرد می‌توانیم مقابل به مثل کنیم، اما با اعتماد می‌توان کارها را پیش برد و اکنون وارد این مرحله شده‌ایم.

ظریف تصریح کرد: دیدگاه ما به هیچ وجه برهم زدن توافق‌ها نیست و اعتقاد داریم که می توان برنامه‌ها را به پیش برد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: هدف اصلی ما از مذاکرات این است که نپذیریم کسی برای ملت ایران تعیین تکلیف کند و دستور بدهد که این مهم را مردم ایران با مقاومت خود به کرسی نشانده اند.

ظریف با بیان اینکه دوستان کوه و عظمت آن را ببینند نه خس و خاشاک، افزود: مردم ایران نگران برخی حرف هایی که زده می شود نباشند چرا که هدف حفظ منافع ملی است و براساس همین مهم کارها انجام می شود.

وزیر امور خارجه گفت: بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند زلزله سیاسی در منطقه رخ داده است و همسایگان جمهوری اسلامی نباید از این بحث نگران باشند چرا که امنیت آنان امنیت ما است و من با سفر به کشورهای همسایه بر این مساله تاکید کردم.

ظریف در مورد تدبیرهای دولت یازدهم برای گذر از تحریم ها هم بیان داشت: هدف از مذاکرات حرکت گام به گام است تا به مرحله نهایی برسیم و مرحله میانی وجود نداشته باشد.گام نهایی را به دقت تعریف خواهیم کرد و پس از آن توافق نهایی خواهد بود و برنامه با زمانبندی انجام می شود.

وزیر امورخارجه دور بعدی مذاکرات را بسیار دشوراتر از این دوره دانست و گفت: پس از توافق های نهایی، جمهوری اسلامی نیز مانند دیگر کشورها دارای توانمندی و در اصطلاح غیر هسته ای خوانده خواهد شد.

ظریف، عبارتˈ ایران هسته ایˈ را ناصحیح خواند و افزود: کشورهای عضو ˈان . پی . تیˈ به عنوان غیر هسته ای خوانده می‌شوند و جمهوری اسلامی نیز مانند همه آنها هیچ محدودیتی برای برنامه های صلح آمیز هسته‌ای نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: پس از توافق نهایی، غنی سازی در خاک ایران اسلامی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. جمهوری اسلامی هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و فقط دشمنان تهدید انگاری کرده و دروغ می‌گفتند چرا که ما براساس سفارش دین، سابقه تاریخی و اخلاق حاکم هیچگاه چنین تفکری نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: ما همواره قربانی سلاح هسته‌ای بوده‌ایم و در حالیکه فناوری آن را هم داشته ایم هرگز حتی در دوران جنگ تحمیلی و زمانی که رژیم بعث عراق علیه مردم ما از سلاح شیمیایی استفاده کرد از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم.

ظریف با اشاره به اینکه مردم آمریکا از جنگ و درگیری خسته شده اند،افزود: به رغم تلاش لابی صهیونیستی که می خواهد آمریکا را با کشورهای منطقه (خاورمیانه)به خصوص سوریه درگیر کند مردم آمریکا ایستادگی کرده و برای عدم جنگ آمریکا با سوریه در مقابل دولت و کنگره این کشور پافشاری کردند.

وی افزود: دولتمردان غربی هنوز احساس می کنند که این گروه اندک و فریبکار (صهیونیستها) باید پاسخ دهند در حالی که اینچنین نیست و مردم آمریکا به آنها اطمینان ندارند.

وزیر امورخارجه بابیان اینکه در توافق ژنو یک بهت و ناباوری در وجود دشمنان به وجود آمد،اظهار داشت: شخص من به هیچ گروه یا حزبی وابسته نبوده و از همه جناح ها می خواهم که اختلافات خود را کنار گذاشته و دست در دست هم داده و از این فرصت استفاده کنیم.

ظریف عنوان کرد: امروز همه کسانی که ایران را به عنوان تهدید و خطر در منطقه معرفی می کردند دچار کابوس شدند و از هیچ تلاشی برای بر هم زدن فضای صلح آمیز و توافقات به وجود آمده دریغ نمی کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: واقعیت اینست که ساختار تحریم ها یک برنامه واقعی و روانی دارد درحالیکه همین امروز شرکت های مختلفی برای سرمایه گذاری در ایران صف کشیده اند.

وی افزود: نمی خواهم حرفی بزنم که تحریک آمیز باشد اما این یک واقعیت است که ساختار برنامه هسته‌ای ایران دست نخورده و سایت های فردو ، نطنز و آب سنگین اراک همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

ظریف با تاکید بر اینکه روابط یک سویه با هیچ کشوری مورد قبول نیست اظهار داشت : روابط ما با کشورهای چین و روسیه یک رابطه راهبردی است.

شکست طرح ایران هراسی در 100 روز

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شروع سخنان خود مهم ترین دستاورد سیاست خارجی 100روز دولت یازدهم را شکستن تصویر ˈایران هراسی ˈ اعلام کرد .

وی گفت: دشمنان این ملت، انقلاب و ایران، برنامه ها و سرمایه گذاری های زیادی برای خدشه دار کردن تصویر ایران اسلامی تدارک دیده بودند که با انتخاب هوشمندانه مردم در انتخابات امسال، مقاومت آنان در 100 روز اول دولت یازدهم شکست.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته درسال های گذشته برای ˈ ایران هراسی ˈ افزود: برای بسیاری از ناظران بین المللی غرب و جهان اسلام شکستن این تصویر دراین مدت کوتاه که با طراحی ها و سرمایه گذاری‌های زیادی آن را گسترش داده بودند و به دروغ به ایران نسبت داده بودند غیرممکن بود اما عملی شد که آثار آن را می‌بینیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با تشریح تلاش های رژیم صهیونیستی و ساخت و انتشار دروغ علیه سیاست های تهران تاکید کرد : اسرائیلی ها تصور می کردند با این همه سرمایه گذاری و طراحی به نتیجه می رسند اما ناگهان می‌بینند این تصور آنان فرو ریخته است.

ظریف دستیابی به این موفقیت مهم را نتیجه تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، درایت رئیس جمهوری و ایستادگی و مقاومت مردم دانست و گفت: در پایان 100 روز اول دولت یازدهم یکی از برجسته ترین نمایه‌های این موفقیت در حوزه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید با توافق اولیه ژنو در قالب یک برنامه مشترک شکل گرفت.

وزیر امور خارجه با ابراز امیدواری از همدلی و همسویی داخلی برای پشت سر گذاشتن مراحل دشوار پیش روی مذاکرات هسته ای تصریح کرد: امیدواریم با این همدلی حقوق ملت ایران و رفاه مردم حاصل شود.

مجری این برنامه صدا و سیما پرسید: چرا پس از طرح اقدام مشترک ژنو، وزیر امور خارجه امریکا در امارات حرف های قبلی را تکرار کرد و چند شرکت و افراد دیگر به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند و آیا این اقدام ها صدمه‌ای به گفت و گو ها نمی‌زند ؟ˈ

ˈمحمدجواد ظریفˈدر پاسخ اظهار داشت: اضافه شدن اسامی و شرکت‌ها نقض تفاهم نیست، گرچه اصل تحریم اشتباه است اما این اقدام ها اعتمادی که نیازمند آن هستیم برای ورود به مرحله بعدی خدشه دار می کند که در این مورد به صراحت به ˈکاترین اشتونˈ و ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا تذکر داده ایم و آنان برای رسیدن به مرحله نهایی تعهد دارند.

وی افزود: جمهوری اسلامی روند را ادامه خواهد داد و دولت و مردم ایران در راه خود جدی هستند چرا که معتقدیم برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح آمیز است و آنانی که تهدید ساخته اند خودشان تهدید هستند.

کد خبر 242937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز