همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه مذاکرات کارشناسی پیرامون موضوع هسته ای ایران با دشواری جلو می‌رود، گفت: مذاکرات راحتی نیست باید ریزه کاری‌ها مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل روند به کندی جلو می‌رود.

ظریف

 

به گزارش  مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با اما بونینو وزیر امور خارجه ایتالیا در تهران گفت: روابط ایران و ایتالیا روابط دیرینه و مستحکمی است که طی قرن‌ها در تاریخ پایدار مانده و مردم ایران خاطره بسیار خوبی از رابطه با ایتالیا دارند.

وی افزود: دستگاه‌های اقتصادی و صنعتی ایران دارای همکاری‌های گسترده‌ای با همتایان ایتالیایی بودند و همکاری ها همواره سازنده، مفید و دارای منافع مشترک برای مردم دو کشور بوده است، بسیار خوشحالیم که دولت ایتالیا شخص نخست وزیر و همکارم خانم بنینو توجه ویژه ای به روابط دو کشور داشتند.

ظریف گفت: در ملاقات بین رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی گفتگوهای بسیار خوبی بین دو طرف صورت گرفت و تفاهم های خوبی داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در سفر کوتاهی که قبل از مذاکرات به رم داشتم گفتگوهای خوبی با خانم بنینو داشتیم و خوشحالم که اکنون میزبان ایشان هستم.

وی با اشاره به سفر دو روزه وزیر خارجه ایتالیا بیان کرد: ایشان از شب گذشته بحث‌های خوبی با مقامات جمهوری اسلامی داشتند گفتگوها با خانم ابتکار در بحث محیط زیست و خانم ملاوردی در بحث زنان زمینه همکاری خوبی بین دو کشور در زمینه محیط زیست و انرژی‌های سبز و همکاری در حوزه زنان ایجاد کرد.

ظریف با اشاره به گفتگوها با همتای ایتالیایی اش بیان کرد: گفتگوهای امروز مجموعه گسترده‌ای از همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین المللی را شامل شد، زمینه های همکاری در حوزه اقتصادی مخصوصا بعد از تحولات مثبت در ژنو بین ایران و 1+5 صورت گرفته است.

ظریف گفت: همکاری های فرهنگی، دانشگاهی، منطقه‌ای و توجه بر نقاط مشترک در دیدگاه‌ها کل بحران سوریه، افغانستان و آینده منطقه داشتیم و همینطور درباره مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردیم و تاکید داشتیم که همه طرف‌ها باید تصویر جامعی از آینده روابط ایران و غرب داشته باشند.

وی گفت: دیدگاه‌ها نزدیکند و خوشحالم در مورد بسیاری از موضوعات بحث‌ها به زمینه جدی همکاری و توافق رسیدیم امیدوارم ادامه گفتگوها به نفع دولت ایران و ایتالیا و روابط ایران و اروپا و صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جامعه بین‌المللی باشد و منافع همه را در بر داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یک خبرنگار ایتالیایی درباره مذاکرات کارشناسی در ژنو و اینکه چه انتظاری از مذاکرات دارید و درباره تحریم‌های آمریکا و اروپا چه نظری دارید؟، گفت: اعتقاد دارم توافق ما برای دستیابی به برنامه اقدام مشترک در 24 نوامبر امسال در ژنو یک تحول بسیار مهم است که باید در قالب تصمیم کلان آینده روابط ایران و اروپا به آن نگاه شود.

ظریف افزود: باید به این برنامه برای دستیابی به یک آینده متفاوت و ایجاد زمینه‌های لازم برای اینکه بی اعتمادی دهه گذشته تبدیل به اعتماد متفاوت شود، استفاده کرد. ایران و 1+5 آنچه را که توسط وزیران خارجه مورد توافق قرار گرفت باید با جدیت، دقت و حسن نیت اجرایی کنند، وظیفه همکاران ما که هفته گذشته در وین و این هفته در ژنو مذاکره می‌کنند دستیابی به راهکار اجرایی و دقت‌های لازم است که سوءتفاهمی پیش نیاید.

وی گفت: مذاکرات راحتی نیست باید ریزه کاری‌ها مورد توجه قرار گیرد، روند به کندی جلو می‌رود و امیدواریم با تعهد، حسن نیت و مهمتر از آن توجه به تصویر کلان که یک تصمیم سیاسی از سوی مسئولان ایران و 1+5 است، کار را پیش ببریم و مانع از ورود به موضوعاتی شوند که مساله ساز می‌شود.

ظریف گفت: کار با دشواری جلو می‌رود امیدواریم به نتیجه روشن برسیم زودتر و دیرتر فرقی نمی کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در این باره که ایران در بحران سوریه چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد، بیان کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد تنها راه حل سیاسی است و تنها راه حل سیاسی که در سوریه به نتیجه می‌رسد مبتنی بر واقع‌بینی و جدی بودن برای پایان دادن به خشونت و افراط و حضور مردم سوریه در سرنوشت خود است.

وی گفت: مردم سوریه باید آینده خود را تعیین کنند دیگران تنها می‌توانند به مردم سوریه کمک کنند.

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده در تلاش‌های مختلف برای راه حل سیاسی در سوریه حضور موثر و سازنده داشته باشد و اعتقاد داریم دیدگاهی که مانع از ایفای این نقش مثبت ایران شود، مبنی بر واقع‌بینی نیست و کمکی به حل مشکل سوریه نمی‌کند؛ چراکه تلاش می‌کند از یک دیدگاه یکسویه موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: ما امیدواریم که تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به راه حل در سوریه به نتیجه برسد، امیدواریم تلاش‌ها بر اساس واقع نگری باشد و در هر تلاش واقع بینانه‌ای که احترام برای حضور ایران وجود داشته باشد، حضور خواهیم یافت.

وی در پاسخ به سوالی درباره گفتگوی تلفنی با کاترین اشتون گفت: من با خانم اشتون در تماس هستم، تماس تلفنی که قرار بوده امروز صورت گیرد، هنوز انجام نشده، ولی طبیعت مذاکره این است که در سطوح مختلف مذاکرات ادامه داشته باشد.

ظریف ادامه داد: در سطح کارشناسی همکاران ما در ژنو در حال مذاکره هستند. آقای عراقچی نیز با افراد همسطح خود در هیات مذاکره‌کننده اروپا و 1+5 در ارتباط است و بنده نیز به همین ترتیب در تماس با خانم اشتون و وزرای خارجه هستم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه طبیعی است که مذاکرات به این شکل ادامه یابد، تصریح کرد: زمانیکه نیاز به مداخله سازنده ما برای رسیدن به نتیجه باشد، مداخله خواهیم کرد.

ظریف بیان کرد: تماس تلفنی با خانم اشتون قرار است بعد از ظهر امروز باشد و حتما این تماس به آگاهی شما خواهد رسید.

کد خبر 243409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز