همشهری آنلاین: کمیسیون حقوق بشر اسلامی جایزه ملی پاسداشت گسترش اخلاق و رعایت حقوق بشر را به محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران اهدا کرد.

از میان کارگزاران حکومتی جایزه ملی پاسداشت گسترش اخلاق و رعایت حقوق بشر به محمد جواد ظریف به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی وی در فرایند مذاکرات هسته‌ای و دفاع از حقوق ملت ایران تعلق گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، در مراسم گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر که از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، ضمن رونمائی از برنامه ملی ارتقاء فرهنگ رعایت حقوق بشر ،جایزه ملی معرفی شد که از امسال هر ساله به 10 نفر در چهار گروه اهدا خواهد شد.

این 10 نفر شامل سه نفر از برگزیدگان برجسته تلاشگر در عرصه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی حقوق بشر، سه نفر از فعالان مدنی واجد امتیازات بالای تلاش موفق، سه نفر از مسئولان و کارگزاران حکومتی که رویکردها یا تلاش‌های مهمی برای پیشبرد حقوق بشر طی یک سال گذشته داشته‌اند و یک نفر از افرادی که ایده و ابتکار کاربردی برای پیشبرد حقوق بشر ارائه کند، می‌شود.

دبیرخانه و سامانه اطلاع‌رسانی این جوایز از بیست و پنجم آذرماه فعالیت خود را آغاز می‌کند تا برای سال آینده مبتنی بر شاخص‌های و معیارهای اعلام شده و هیات داوری اساتید برجسته کشوری پس از بررسی‌های دقیق و ارزیابی کاندیداها از سراسر کشور جوایز مربوطه تقدیم شود.

برای امسال سه نفر مشمول این جایزه شدند که از میان کارگزاران حکومتی جایزه به محمدجواد ظریف به خاطر تلاش‌های شبانه روزی در فرایند مذاکرات هسته ای و دفاع از حقوق ملت ایران و دفع نسبی فضای جنگ و تهدید علیه ایران و تلاش جدی در جهت اطلاع رسانی شفاف به مردم در فضای مجازی تعلق گرفت.

از میان تلاشگران عرصه آموزشی و پژوهشی جایزه امسال به حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا استاد حوزه و دانشگاه به‌خاطر برقراری درس خارج فقه حقوق و آزادی های بشر تعلق گرفت که بنا به پیشنهاد کمیسیون حقوق بشر اسلامی برای اولین بار در قالب کرسی های علمی درس خارج حوزه علمیه قم ویژه طلاب و فضلای سطوح عالی حوزه از بهمن ماه سال 1391 دایر شد و این زمینه را فراهم آورد تا سایر اساتید حوزه نیز در این مقوله ورود کنند و به‌زودی تدریس این عنوان در حوزه های علمیه گسترش یابد و پاسخگوی نیازهای ملی و جهانی باشد.

جایزه بهترین ابتکار و طرح و ایده کاربردی نیز به حسن‌خانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به‌خاطر ارائه طرح برنامه ملی ارتقا فرهنگ رعایت حقوق بشر تعلق گرفت که برابر این برنامه فعالیت‌های مختلف آموزشی و پژوهشی در سطح ملی مورد پیگیری و اجرا قرار خواهد گرفت و هم‌اینک سامانه این برنامه در دسترس عموم قرار گرفته است.

کد خبر 242108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز