همشهریآنلاین: عضو مجلس خبرگان رهبری با توصیه به طلاب غیرایرانی برای ترویج قرآن در مناطق خود بیان کرد: حضرت زینب(س) دغدغه فرهنگی داشتند و این دغدغه خود را با تلاش قرآنی و تدریس قرآن کریم برطرف کردند.

ه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری، سه‌شنبه، 26 آذرماه، در همایش «زینب(س)؛ اسوره حیات طیبه» که در موسسه آموزش عالی بنت‌الهدی و با حضور طلاب خواهر ایرانی و غیرایرانی برگزار شد بیان کرد: امام سجاد (ع) در مورد حضرت زینب(س) فرمودند: «أنت بحمد الله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة»؛ آنچه در مجالس عاشورایی ما در جامعه گفته می‌شود، معمولا مصائب حضرت زینب(س) است؛ البته این مسائل هم باید گفته شود، اما آنچه الهام بخش است و می‌تواند چراغ راه باشد، سیره شیر زن و قهرمان کربلا حضرت زینب کبری(س) است.

نشاط کربلا به ولایت و ولایت‌مداری بود

وی با بیان این که نهضت عاشورا سه رکن اساسی داشت ادامه داد: سالار شهیدان اباعبدالله(ع) رکن اول نهضت عاشورا است؛ عظمت و قداست این نهضت به خاطر وجود مقدس امام حسین(ع) بود؛ به عبارت دیگر نشاط کربلا به ولایت و ولایت‌مداری بود، همه کربلایی‌ها ولایت‌مدار بودند هم اصحاب امام حسین(ع)، هم کاروان آزادی‌بخش که از آنها به کاروان اسرا تعبیر می‌شود ولایت‌مدار بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رکن دوم نهضت عاشورا اصحاب امام حسین(ع) بودند؛ امام حسین(ع) مدال وفادارترین اصحاب را به اصحاب خود دادند و آنها را شیرمردان بیشه شجاعت نامیدند؛ حضرت در مورد آنها فرمودند: « وَ اللّهِ لَقَدْ بَلَوْتُهُمْ فَما وَجَدْتُ فیهِمْ إِلاّ الاَْقْعَسَ یَسْتَأْنِسُونَ بِالْمَنِیَّةِ دُونی اِسْتیناسَ الطِّفْلِ إِلی مَحالِبِ أُمِّه».

مدیریت پروژه اسارت با امام سجاد(ع) بود

وی بیان کرد: رکن سوم نهضت عاشورا امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بودند؛ اگر این رکن سوم نبود پیام عاشورا به نسل‌های بعد نمی‌رسید؛ مدیریت پروژه اسارت با امام سجاد(ع) بود و همه این مدیریت را پذیرفته بودند؛ در حرکت کاروان به سمت شام کسی نزد حضرت زینب(س) می‌رود و به ایشان می‌گوید تکلیف ما را مشخص کنید، حضرت اشاره به امام سجاد(ع) می‌کنند؛ لذا کسی که می‌خواهد زینبی زندگی کند نمی‌تواند بی‌ولایت باشد.

ذکر یک جمله ذلیلانه در منطق حضرت زینب(س) نیست

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) فرمودند: «لاتَقولُوا بِألسِنَتِکُم ما یَنقُصُ عَن قَدرِکُم» در سراسر مسیر طولانی از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام و از شام تا مدینه کلمه‌ای که بوی ذلت دهد در سیره حضرت زینب(س) ذکر نشده است؛ حتی در مجلس ابن زیاد که دستور می‌دهد امام سجاد(ع) را بکشند حضرت نمی‌گوید او را نکشید ولی ذکر شده است که ایشان را در آغوش می‌گیرد و می‌گوید اگر می‌خواهید او را بکشید اول مرا بکشید. ذکر یک جمله ذلیلانه در منطق حضرت زینب(س) نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگر در سیره حضرت زینب(س) این است که ایشان اهل کار فرهنگی بودند در سیره ایشان ذکر شده است که در زمان خلافت حضرت علی(ع) به زنان تفسیر قرآن درس می‌دادند؛ در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی از 90 ملیت مختلف طلبه وجود دارد، هر کدام از این طلاب باید تلاش کنند در منطقه خود زینبی عمل کنند، البته نه مردان می‌توانند همچون ایشان باشند و نه زنان حضرت زینب(س) نسخه بی‌بدیل خداوند در جهان هستی بعد از معصومین(ع) هستند اما می‌توان تلاش کرد که در راه زینبی حرکت کرد.

حضرت زینب(س) با تدریس قرآن دغدغه فرهنگی خود را برطرف می‌کردند

وی با توصیه به طلاب برای ترویج قرآن در مناطق خود بیان کرد: اگر بخواهیم در مناطق خود تاثیرگذار باشیم کلامی دل‌نشین‌تر از وحی نیست؛ شما خواهران طلبه قران را محور سخنرانی خود قرار دهید و روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را در هنگام تفسیر قرآن بیان کنید؛ محور ما برای تبلیغ دین قرآن و عترت است؛ حضرت زینب(س) دغدغه فرهنگی داشتند و این دغدغه خود را با تلاش قرآنی و تدریس قرآن برطرف کردند.

حضرت زینب(س) اهل نماز شب، تهجد و دعا بودند

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: در متابع ذکر شده است که حضرت زینب(س) اهل نماز شب، تهجد و دعا بودند؛ امام سجاد(ع) می‌فرمایند در طول مسیر طولانی سفر یک شب نماز شب حضرت زینب(س) ترک نشد، فقط در شب شام غریبان ایشان نماز خود را نشسته خواندند؛ این باید برای ما هم الگو باشد در قران هم تاکید شده است که هر کس به دنبال کسب مقام شایسته است باید اهل شب زنده‌داری باشد.

وی ادامه داد: نکته بعدی راجع به شخصی حضرت زینب(س) شجاعت و شهامت ایشان است؛ حضرت وقتی وارد مجلس ابن زیاد می‌شدند با چنان ابهتی وارد شدند که ابن زیاد پرسید این بانوی متکبر کیست؟ پاسخ دادند زینب دختر علی ابن ابیطالب است؛ وقتی ابن زیاد بیان کرد که دیدی خداوند با اهل بیتت چه کرد حضرت فرمودند من به جز زیبایی چیزی ندیدم. این جمله حضرت خلاصه همه عرفان است.

تحقیر دشمن؛ از ویژگی‌های حضرت زینب(س)

این استاد عالی حوزه بیان کرد: نکته بعدی در مورد شخصیت حضرت زینب(س) تحقیر دشمن است؛ حضرت زینب(س) با تاسی به آیه «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» با دشمنان برخورد کردند؛ در مجلس یزید خطاب به او بیان کرد: «امن العدل یابن الطلقا تخدیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایا» و با بیان عبارت «الطلقا»او را تحقیر کرد؛ حضرت بیان کرد شما اعدامی بودید امام جدم از شما گذشت.

کد خبر 242881
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز