همشهری آنلاین: برای جهانی‌کردن واقعه عاشورا باید با استناد به قواعد صحیح مرثیه‌خوانی از بیان مسائل غیرواقعی در محافل حسینی پرهیز کرد، این در حالی است که در برخی منابر، حوادثی غیر واقعی به قیام امام حسین(ع) نسبت داده و نقل می‌‌شود.

شیخ جعفر الهاجر، تاریخ‌نگار و پژوهشگر علوم اسلامی لبنان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: واقعه عاشورا با وجود گذشت بیش از 1300 سال همچنان زنده نگه داشته می‌شود، این در حالی است که فراموش‌شدن، ویژگی معمول یک حادثه یا واقعه است و هر حادثه‌ای با گذشت زمان تأثیر خود را از دست داده و از ذهن انسان‌ها پاک می‌شود.

شیخ جعفر المهاجر در ادامه افزود: هر چه زمان می‌گذرد، واقعه عاشورا بیشتر در ذهن مردم ماندگار می‌شود، مکتب عاشورا الگو و درس عبرتی برای عاشقان و شیفتگان مکتب حسینی است و آنان قربانی‌شدن در راه حق و کرامت انسان را که امروز در برخی کشورها به خاطر حکومت‌ها رنگ باخته است، از عاشورا الهام می‌گیرند.

المهاجر تصریح کرد: مسلمان و غیرمسلمان از واقعه عاشورا الهام گرفته و آن را الگو قرار می‌دهند، این واقعه تنها محصور به شیعیان نیست، بلکه بسیاری از غیرمسلمانان نیز در آیین‌های عزاداری حسینی حضوری فعال دارند و این مسئله نشان می‌دهد که عاشورا تأثیری عمیق بر دل و جان همه انسان‌ها داشته است.

این پژوهشگر لبنانی نحوه عزاداری شیعیان در ایام محرم را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی اصرار برای برگزاری آیین‌های ایام محرم و احیای این مناسبت را مبالغه‌آمیز می‌دانند، این در حالی است که هرگز این گونه نبوده و این مسئله صحیح نیست، بلکه باید گفت که عاشورا حادثه‌ای جاودانه است و هرمسلمانی وظیفه دارد آن را احیا کند.

این تاریخ‌نگار لبنانی با تأکید بر این که مکتب حسینی تا زمان ظهور امام زمان(عج) جاودانه خواهد ماند، خاطرنشان کرد: عاشورا تا زمانی که در دنیا ظلم و ستم باشد و تا زمان ظهور حضرت مهدی(عج) که ناجی جهان از ظلم و بی‌عدالتی است، جاودانه خواهد ماند و این واقعه الگوی همه انسان‌ها در ظلم‌ستیزی است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره راهکارهای بهره‌مندی از مکتب عاشورا برای رویارویی از چالش‌های پیش‌ روی امت اسلام گفت: برای این اهدف باید عاشورا و انگیزه‌های حقیقی قیام امام‌ حسین(ع) برای شهادت در راه خدا را عمیقا درک کرد، امام(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدش رسول خدا(ص) قیام کرد و آنگاه که زمان شهادت فرا رسید، خود، خانواده و اصحابش را در راه حق و کرامت بشری تقدیم کرد. ما امروز باید از این واقعه درس گرفته و آن را در زندگی الگو قرار دهیم.

جعفر المهاجر با تأکید بر ضرورت پیروی ملت‌های مظلوم از انقلاب امام حسین(ع) اظهار کرد: امام حسین(ع) شیوه و روش زندگی را به ما یاد داد، آن حضرت زمانی که در برابر سپاه یزیدیان قرار گرفت، شهادت را انتخاب کرد، بنابراین امروز همه ملت‌های مظلوم باید آن حضرت را الگو قرار داده و در مسیر عمل به مکتب حسینی گام بردارند.

المهاجر در بخش دیگری از سخنانش به پرداختن به واقعه عاشورا در منابر حسینی اشاره و خاطرنشان کرد: ذکر مصیبت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا نیازمند اطلاعات کافی و دقیق است، اما متأسفانه می‌بینیم که بسیاری از کسانی که در مجالس حسینی سخنرانی و مداحی می‌کنند، از شیوه درست نقل حوادث خارج شده و مسائلی غیر واقعی را بیان می‌کنند.

این پژوهشگر لبنانی گفت: علمایی همچون حاج میرزا حسین نوری معروف به محدث نوری مؤلف کتاب «لؤلؤ و مرجان» و علامه سیدمحسن امین عاملی، از علمای شیعی لبنان تلاش‌های ارزنده‌ای برای احیای صحیح منابر حسینی انجام دادند، امروز نیز بسیاری از خطبای آگاه و برجسته این راه را ادامه داده و به شروط شرعی نقل حوادث پایبند هستند، اما با این وجود هنوز مسیری طولانی پیش‌ رو داریم و باید با استناد به اصول و احکام صحیح مربوط به ذکر واقعه عاشورا، از بیان مسائل غیر واقعی در محافل حسینی پرهیز کرد، این در حالی است که در برخی منابر قواعد شرعی رعایت نمی‌شود و با تحریف این واقعه حوادثی غیر واقعی را به عاشورا نسبت داده و نقل می‌کنند.

وی در پایان راهکارهای جهانی‌کردن مکتب حسینی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: نخستین گام در این مسیر تقویت شیوه‌های عزاداری و اهتمام به اصول و احکام شرعی ذکر مصیبت است، زیرا تحریف وقایع، الگوپذیری را کم‌رنگ می‌کند، در دومین گام نیز باید دلیل و انگیزه‌های حقیقی واقعه عاشورا را به جامعه شناساند، با چنین اقداماتی حتی می‌توان غیرشیعیان را با شخصیت امام حسین(ع) و اهداف آن حضرت از قیام علیه یزید آشنا کرد، شخصیتی که در راه آزادی و کرامت انسانی و حق و حقیقت تلاش کرد و این مسائل از خواسته‌های اساسی همه انسان‌ها است.

کد خبر 241561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز