همشهری آنلاین: کارلوس کی‌روش کار تیم را ملی را در جام‌جهانی با فیلم "ماموریت غیرممکن" تشبیه کرد. او همگروهی با آرژانتین، نیجریه و بوسنی را برای تیم ملی هدیه دانست و گفت: هدف ما حضور در جام‌جهانی در کنار بهترین‌های دنیا بود، حالا باید از بازی در کنار بهترین‌ها لذت ببریم.

کارلوس کی‌روش

به گزارش ایسنا، سرمربی تیم ملی فوتبال که برای حضور در مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی به برزیل سفر کرده بود، پس از بازگشت از برزیل در نشستی خبری شرکت کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

سرمربی تیم ملی ابتدا به خبرنگاران گفت که در طول مراسم قرعه‌کشی امکان پاسخگویی وجود نداشت اما آمده است که اکنون درباره همگروه‌های ایران صحبت کند.

کی‌روش ابتدا درباره این که شاید اکنون بتواند با جزییات بیشتری درباره همگروه‌های ایران صحبت کند، گفت: همه از قرعه‌کشی آگاه هستند. با تیم‌هایی از سه قاره همگروه شدیم. این سه تیم سه سطح مختلف و سه مکتب متفاوت دارند. یکی از آفریقا، یکی آمریکای جنوبی و یکی هم از اروپا. البته اگر بخواهیم از لحاظ تکنیکی صحبت کنیم، باید بگویم گروه بسیار سختی است و باید از گروه صعود کنیم. می‌شود کار ما را با فیلم "ماموریت غیرممکن" تشبیه کرد اما اگر با گروه‌های دیگر مقایسه کنیم می‌بینیم در گروه‌های دیگر هم این شرایط وجود دارد. همه آنها گروه‌های سختی هستند و بازی‌های دشواری را پیش‌رو داریم چون این جام‌جهانی است.

وی افزود: باید از دو راه به این مساله نگاه کنیم: یک این که بخواهیم خیلی دراماتیک نگاه کنیم و بگوییم این گروهی است که باید با آن روبه‌رو شویم و راه دیگر چیزی است که من به آن فکر می‌کنم. من خودم معتقدم که همگروهی با این سه تیم برای ما یک هدیه و یک پاداش بود، چون هدف ما حضور در جام‌جهانی بود و این یک رویا برای ما بود. هدف حضور در کنار بهترین‌های دنیا بود. حالا زمانی است که باید از بازی در کنار بهترین‌ها لذت ببریم.

کی‌روش ادامه داد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مطلبی که هست بازی برابر آرژانتین و نیجریه یا بوسنی نیست که مهم این است که به خودمان فکر کنیم. در واقع بازی کردن با آرژانتین و نیجریه یا کیفیتی که بوسنی ارائه می‌دهد، چیزی نیست که به آن فکر می‌کنیم ، باید نقاط ضعف‌مان را برطرف کنیم. نظر من خیلی ساده است و باید بگویم که من از این گروه لذت می‌برم. شخصا آماده‌ام که برابر این تیم‌ها خوب بازی کنیم. ما شایسته این هستیم که به بهترین نحو آماده شویم. در این دو سالی که کار کرده‌ایم و به ویژه شش، هفت ماه اخیر مشکلاتی داشتیم که درباره آنها حرف زدیم اما رویارویی با این سه تیم باید از طرف کسانی انجام گیرد که یازده نفری هستند که اسمشان در تاریخ ثبت می‌شود. این یازده بازیکن اصلی و ذخیره‌ها باید شایسته حضور در جام‌جهانی باشند. غرور ملت ایران می‌طلبد که آماده باشند. در پایان حرف‌هایم در این بخش می‌گویم قرعه ما پاداش و هدیه‌ای بود به خاطر تلاش‌هایمان که برابر بهترین‌ها بازی کنیم.

او درباره برنامه‌های تیم ملی گفت: ما روزها را از ماه ژوئن از دست داده‌ایم اما شش ماه دیگر باقی‌ مانده است. در این شش ماه باید با هوش بالا و کار سخت این مساله را جبران کنیم تا به بالاترین آمادگی برسیم. در این مورد برای رسیدن به هدف تنها یک راه‌حل داریم و آن هم این که خانواده فوتبال را جمع کنیم. می‌دانیم بدون این اتحاد به هدفمان نمی‌رسیم. فیفا برگه‌ای را در اختیار مربیان قرار داد. 32 کشور در این جدول هستند. اجازه دهید بگویم که فیفا درباره ایران چه نوشته است: 4 بار حضور در جام جهانی و در این مدت یک برد، دو تساوی و 6 باخت را به دست آورده است. وقتی این آمار را مطالعه کردم، درک من خیلی ساده بود. 30 سال بود که در یک خط ساده جلو رفتیم، بدون پیشرفت. این چیزی نیست که من بگویم. ایران سه بار به جام‌جهانی رفته و سه بار از مرحله گروهی برگشته است. الان باید برای چهارمین بار به جام‌جهانی برویم.

کی‌روش افزود: باید به این سوال پاسخ بدهیم که باید برویم پیشرفت داشته باشیم یا این که مثل گذشته بی‌پیشرفت باشیم. به خاطر این بود که گفتم این گروه، گروه بسیار سختی است اما همه گروه‌ها این طور هستند. به عنوان یک مربی باید بگویم که شانس همیشه دخیل بوده و باید تلاشمان را انجام دهیم ولی فقط خیلی شانس داریم که خیلی (بیش از ده بار تکرار کرد) خوب آماده شویم. ما به جام‌جهانی رفتیم. تیم ملی الان به جام ملت‌ها صعود کرده است. با توجه به آخرین رده‌بندی فیفا ما تیم اول آسیا هستیم. کاری که برای آمادگی تیم ملی و اقامت در برزیل باید انجام بشود به بهترین شرایط آماده شده و فقط تنها چیزی که از دست داده‌ایم، آماده‌سازی بوده است.

کی‌روش درباره اسامی تیم‌هایی که ممکن است ایران در اردوی اروپایی با آنها روبه‌رو شود، گفت: در اروپا سعی می‌کنیم چهار بازی داشته باشیم: سه بازی با تیم‌های اروپایی که سبک بازیشان با آمریکای جنوبی، اروپای شرقی و تیم‌های آفریقایی نزدیک باشد. سعی می‌کنیم در اروپا بازی‌های دوستانه‌ای داشته باشیم که با ردیف بازی‌هایمان در جام‌جهانی برابری کند. اول با یک تیم اروپایی، دوم با یک تیم آمریکای جنوبی و سوم با یک تیم آفریقایی. چیزی که می‌خواهم رسانه‌ها بدانند. در پرتغال یک ضرب‌المثل داریم که این گاو هست که دستگاه شخم‌زنی را حرکت می‌دهد و بالعکس آن ممکن نیست. این نظر من هم هست. نباید به این دامن بزنیم که با چه تیمی بازی داریم. اول باید برنامه‌های آماده‌سازی‌مان مشخص شود و بعد درباره این که حریفان تدارکاتی ما چه تیم‌هایی هستند. مثالی برایتان می‌زنم. قبل از قرعه‌کشی با کاپلو و یکی از مربیان دیگر روسیه صحبت کردیم. کاپلو پیشنهاد داد که با هم بازی کنیم. مشخص است که پیشنهاد خوبی بود اما وقتی بر اساس قرعه مشخص شد که باید در اولین بازی با نیجریه بازی کنیم این سوال برایم پیش آمد که چرا باید با روسیه بازی کنیم؟

وی ادامه داد: توضیحی که می‌خواهم بدهم این است که باید در روند آماده‌سازی راه‌حل پیدا کنیم. در مارس باید اول با یک تیم آفریقایی بازی کنیم. با گزینه‌های مختلفی برای بازی روبه‌رو هستیم. شاید با کنگو یا گینه‌نو بازی کنیم. نظر من این است که با گینه بازی کنیم. آنها ده، دوازده بازیکن در اروپا دارند.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اظهارنظر دل‌بوسکه مبنی بر خشونت بازیکنان گینه‌ای نگران مصدومیت بازیکنان نیست، گفت: نه چون آنها بازیکنان حرفه‌ای هستند. اگر نگران مصدومیت هستیم نباید از خانه بیرون برویم. نظر دل‌بوسکه را متوجه می‌شوم چون تیم او نباید در نخستین بازی به مصاف یک تیم آفریقایی برود. جام‌جهانی جایی است که ما باید بزرگ باشیم و 23 هنرمند همراه‌مان داشته باشیم. به نیجریه دقت کنید. یانیکی و آمونیکه را می‌شناسیم. آنها 5 بار در جام‌جهانی بوده‌اند. 14 بازی در جام‌جهانی داشته‌، در 4 بازی برده‌ و 10 نتیجه منفی داشته‌اند. درباره این تیم صحبت می‌کنیم. تیمی که بازیکنانش باکیفیت، فیزیکی و تکنیکی هستند اما اگر برابر تیمی مثل ایتالیا بازی کنند هیچ حرفی برابر این جور تیم‌ها ندارد. الان نیجریه 23 بازیکن دارد که در سطح اول فوتبال دنیا بازی می‌کنند. تیم‌هایی مثل چلسی، میلان و سلتیک و فکر می‌کنم کمی فاصله داشته باشند با فولاد و سپاهان و حتما بازی در این تیم‌ها با بازی در فولاد فرق می‌کند. دایی هم گفته که بازی در بایرن‌مونیخ با بازی در پرسپولیس فرق دارد. در جام‌جهانی 98 ایویچ شش ماه زمان خواست اما من سه هفته وقت می‌خواهم. بعضی‌ها انتقاد می‌کنند ولی ما انتخاب دیگری نداریم. جمله من به وزیر ورزش و مدیران باشگاه‌ها این است که ما حمایت شما را نیاز داریم. یازده بازیکن اصلی حمایت شما را لازم دارند. آنها این تصمیمات قاطع خانواده فوتبال ایران را می‌خواهند و ما گزینه دیگری نداریم.

کی‌روش افزود: به یاد بیاورید که همین چند ماه پیش چه اتفاقی افتاد و همه دست به دست هم دادند که به استقلال کمک کنند و چهار هفته لیگ متوقف شد به خاطر حمایت از استقلال برای موفقیت در آسیا. وقتی زمان حمایت از استقلال فرار رسید،‌ زمانی بود که فوتبال ایران و باشگاه‌های دیگر حمایت کردند. این درست بود یا اشتباه؟ پس چرا الان باشگاه‌ها این فداکاری را برای تیم ملی انجام ندهند؟ مطمئن هستم که آنها این کار را انجام می‌دهند. تردید ندارم استقلال اولین تیمی است که از تیم ملی حمایت خواهد کرد چون وقتی نیاز داشتیم که فوتبال ایران را فدای استقلال کنیم، همه این کار را کردند. شکی ندارم که خانواده فوتبال همه جوره از تیم ملی حمایت خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شروع اردوی تیم ملی از فروردین بدون حضور بازیکنان حاضر در لیگ خارجی مفید خواهد بود یا خیر، گفت: کاملا مفید هست و شکی ندارم. البته اگر بتوانیم که همه تیم را داشته باشیم خیلی بهتر است. این اردوی اول ویژه هست برای بازیکنان داخل لیگ. کمپ توسعه و پیشرفت است به ویژه برای بدنسازی بازیکنان. در جام جهانی 80 تا 90 درصد بازیکنانی حضور دارند که در بهترین لیگ‌های دنیا بازی می‌کنند. بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بازیکنان داخلی ما به لحاظ بدنی به آنها نزدیک شوند. 90 درصد بازیکنان حاضر در برزیل در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنند. شما چه توقعی دارید؟ شما توقع دارید که ما به لحاظ کیفیت بالا برویم یا این که از کاپلو و دل‌بوسکه بخواهم که آنها سطحشان را پایین بیاورند؟ می‌بینید ما راه دیگری نداریم به غیر از این که کمک کنیم به بازیکنان برای نزدیک شدن به بازیکنان حریف.

کی‌روش افزود: چیزی که می‌خواهم شفاف بگویم این است که کی‌روش هیچ وقت الزامی روی هیچ چیز نداشته است. هدف من و مسئولیت من این نیست. وظیفه دارم که بگویم این آماده‌سازی عادی است و این آماده‌سازی ویژه. این تصمیم من نیست. تصمیم وزیر، فدراسیون و باشگاه است. این در سطح مقامات فوتبال ایران است. هیچوقت نگفته‌ام که یا باید این کار انجام بشود یا آن. هیچوقت در جدال نبودم که بخواهم حرفم را به کرسی بنشانم. فقط می‌خواهم بگویم فوتبال ایران نیازمند این آماده‌سازی است نه من که امثال مهدوی‌کیا و باقری که دلشان برای فوتبال ایران می‌سوزد چنین نظری دارند. باید غرور داشته باشیم و نباید بعدا متاسفم شویم. روز اول که ایران آمدم یکی از شما از من پرسیدید که آیا شما از آن مربیانی هستید که می‌خواهید بهانه‌گیری کنید؟

او افزود: در رسانه‌ها آمده بود که کی‌روش می‌خواهد مانع حضور بازیکنان در آسیا یا بازی‌های باشگاهی‌شان شود اما این صادقانه نبود. چنین چیزی را نخواستم ولی می‌گویم راه آماده‌سازی تیم ملی چطور باشد، بهتر است. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که اگر فوتبال ایران موافق این آماده‌سازی نیست، خیلی شفاف بگوید. متاسفانه بعضی مربیان گفتند که من می‌خواهم لیگ را تعطیل کنم یا این که بازیکنان نباید در آسیا باشند اما من می‌گویم برای آماده‌سازی ویژه راه دیگری پیش‌رو نداریم.

کی‌روش با اشاره به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا گفت:‌ تا 14 می این مسابقات ادامه دارد. می‌توانیم از 15 می اردوی خود را آغاز کنیم اما از نظر من کافی نیست یا این که می‌توانیم زودتر کارمان را آغاز کنیم که کار باشگاه‌ها سخت می‌شود اما اگر بخواهیم از 15 می کارمان را شروع کنیم تیم ملی ضربه می‌خورد. فقط می‌گویم خودتان انتخاب کنید. من اجباری ندارم و هر کدام را انتخاب کنید، می‌پذیرم. اگر برخی‌ هستند که می‌گویند موافقم یا مخالف به آن احترام می‌گذارم. تنها نکته‌ای که هیچ وقت به آن احترام نمی‌گذاریم این است که بعضی‌ها بگویند چرا این مساله در ایتالیا و اسپانیا اتفاق نمی‌افتد. از نظر من این قابل احترام نیست. چون وقتی کسی چنین حرفی می‌زند، من نمی‌گویم این شخص مربی خوبی است یا نه اما اگر کسی بخواهد فوتبال ایران را با اسپانیا مقایسه کند می‌تواند نامزد کمدین قرن باشد و حرفش می‌تواند نامزد جوک قرن باشد و قطعا آینده خوبی در ژانر کمدی خواهد داشت. الان وقتی است که باید دست‌هایمان را به هم بدهیم و با هم متحد باشیم. باور کنید راه دیگری وجود ندارد. تردید ندارم که کفاشیان همه جوره ما را حمایت می‌کند.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که فلسفه شما برای انتخاب حریفان در بازی‌های تدارکاتی چیست و آیا درست است که شما موافق برگزاری بازی دوستانه با تیم‌های حاضر در جام‌جهانی نیستید، گفت: برای من اصلا مهم نیست که کدام تیم به جام‌جهانی رفته یا نرفته است. به این فکر می‌کنم حریفمان تیمی باشد که برای ما مناسب باشد. اگر دارویی برای دردمان نداشته باشم از داروی کلی استفاده نمی‌کنم. اسپانیا 80 سال طول کشید که قهرمان بشود اما من فقط سه هفته وقت دارم که تیم را آماده حضور در جام‌جهانی کنم. اگر نظر من باشد این است که ما راه دیگری نداریم. اگر چهار بازی داشته باشم می‌خواهم فعلا به گزینه اول‌مان برسیم اما اگر به گزینه اول نرسیدیم سراغ گزینه‌های دیگر می‌رویم. بازی دوستانه باید به ما تجربه و دانش بدهد. برایتان مثال می‌زنم. دیدار با روسیه به ما تجربه می‌دهد اما به ما دانش رویارویی با تیم‌های آفریقایی را نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نزد شما هراسی از شکست برابر تیم‌های بزرگ و تکرار ایویچ وجود دارد یا خیر، گفت: بعضی بردها در زندگی مخرب هستند و به ما دروغ می‌گویند اما برخی باخت‌ها هستند که به ما تجربه و دانش بیشتری می‌دهند. مساله این نیست که برابر یک تیم بزرگ ببریم یا ببازیم. مهم این است که بازی کنیم و به هدفمان برسیم. اگر این امکان را داشته باشم که مثل کره یازده بازی دوستانه داشته باشم و بر اساس سایت رسمی‌شان که هفت بازی دیگر خواهند داشت، گزینه‌های مختلفی داریم اما وقتی شما تنها چهار بازی پیش‌رو دارید باید با این شرایط کنار بیایید. برایتان مثالی می‌زنم. اگر بخواهیم با اسپانیا هم بازی کنیم هدفی نداریم چون آماده این بازی نمی‌شویم بنابراین باید اول آماده بشویم و بعد برابر این تیم بازی کنیم. هنوز بازی با برزیل را به خاطر دارم. فقط به من یک نکته بگویید آن چه از آن بازی به دست آوردیم، به پیشرفتمان کمک کرد؟ نزدیک به چهار سال پیش با آن تیم بازی کردیم. فقط یک نکته بگویید. از نظر من دستاورد آن بازی برای فوتبال ایران صفر بود.

وی درباره اینکه آیا فکر می‌کنید لیگ بتواند در زمان مقرر به پایان برسد، گفت: سوال مهمی است و این مساله می‌تواند نکته کلیدی همه موضوعات باشد. اول درباره لیگ شروع می‌کنم. ما موافق این هستیم که لیگ سر زمان مقرر به پایان برسد و در هر 7 روز بازیکنان بازی کنند. من از جون هر هفته و در هر جلسه خواستار برنامه لیگ شدم. حتی در سومالی و افغانستان هم برنامه لیگ هایشان در سایت ذکر شده است. همه باید بدانند که بازی‌ها چه زمانی برگزار می‌شود اما در ایران طوری برنامه‌ریزی می‌شود که انگار تاریخ بازی‌ها محرمانه است. ما مطمئن نیستیم که این کار انجام می‌شود یا خیر.

کی‌روش درباره جلسه با مربیان لیگ برتری هم گفت: این علاقه شخصی من است که این جلسه را داشته باشم اما این تصمیم با مربیان لیگ نیست. قلعه‌نویی، دایی و کرانچار نیستند که باید تصمیم بگیرند. برایتان توضیح می‌دهم. ایران را فراموش کنید. در سال 98 که من در ژاپن بودم این تیم به جام جهانی فرانسه صعود کرد. من سرمربی ناگویا بودم. وقتی به آنجا رسیدم آنها یک ملی پوش داشتند. در سال 98 فدراسیون فوتبال ژاپن دوازده بازیکن ناگویا را محروم کرد تا بتوانند به تیم ملی برسند. فکر می‌کنید کی‌روش چه کرد؟ من گفتم نه. گفتم این تیم من است. نظر من این نبود که دوازده بازیکن من شش ماه بازی نکنند. بعد رئیس فدراسیون‌شان گفت که کی‌روش ما از شما متشکر هستیم و به نظر شما احترام می‌گذاریم اما این سیاستی است که ما دنبال می‌کنیم. از تمام خدمات شما تشکر می‌کنیم اما بازیکنان باید به تیم ملی ملحق بشوند ولی می‌توانیم کاری کنیم که شما با بازیکنان جوانی که ما حقوق‌شان را می‌دهیم کار کنید. کرانچار، دایی و قلعه‌نویی باید کارشان را انجام بدهند و من به آن احترام می‌گذارم. من از شما به خاطر سوال‌تان تشکر می‌کنم. این سیاستی است که باید هیات رئیسه پیش ببرد. می‌توانم 10 تا پانزده جلسه با مربیان داشته باشم اما این مساله‌ای نیست که من بخواهم با آنها صحبت کنم. نباید مربیان را وارد این مساله کنیم. ما مربیان کنار هم می‌نشینیم که درباره مسائل مختلف با هم مشورت کنیم. این تصمیم خیلی مهمی است و من هم این را می‌دانم. دوباره شفاف می‌گویم. دو راه داریم. یا با قایق برویم یا با پرواز. چیزی را هم نمی‌خواهیم دیکته کنیم. خیلی ساده است. هر دو راهی که بخواهیم برویم باید با برنامه باشیم. فکر می‌کنم خیلی شفاف این موضوع را توضیح دادم. نمی‌خواهم بعدا در رسانه‌های این‌ طور بگویند که کی‌روش این را خواست یا این را نخواست.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که اگر هر یک از این دو راه را پیش بگیریم چه نتیجه‌ای برای ما به همراه خواهد داشت، گفت: فکر می‌کنم در فوتبال کسی نیست که بتواند پیش‌بینی کند اما اگر بتوانیم آماده‌سازی ویژه را انجام بدهیم شانس‌مان برای صعود بالا خواهد رفت و به همین خاطر من تاکید بیشتری دارم که این آماده‌سازی انجام شود. ما با این آماده‌سازی زمان بیشتری در اختیار خواهیم داشت. اگر آماده‌سازی عادی را در پیش بگیریم نمی‌گویم شانسی برای صعود نداریم اما بازیکنان را زمان کمتری در اختیار خواهیم داشت. من بر این عقیده هستم که تمام کسانی که در فوتبال هستند می‌خواهند از تیم ملی حمایت کنند. مساله‌ای که هست این که چگونه می‌خواهند این حمایت را انجام دهند.

خبرنگاری درباره حمایت رسانه‌ها در روزهای آینده گفت و پرسید که آیا فکر نمی‌کنید باید صدای واحدی از طرف فدراسیون درباره نحوه آماده سازی تیم ملی به گوش برسد که کی‌روش گفت: برخی مواقع اظهارنظرهای متفاوتی صورت می‌گیرد و صادقانه می‌گویم، من هم نمی‌دانم از کجا صحبت می‌شود که ما می‌خواهیم با اسپانیا بازی کنیم. من هم به شما حق می‌دهم که دچار سرگردانی شوید. البته این صحبت‌ها و نظرات از طرف کفاشیان و نبی و تاج نیست. مطمئن هستم که آنها هم می‌خواهند از تیم ملی حمایت کنند. جلساتی هم که برگزار می‌شود برای آماده شدن شرایط است. می‌خواهم یک مثالی برایتان بزنم. ما در تاریخ 14 اسفند می‌خواهیم یک بازی دوستانه برگزار کنیم ولی الان این دیدار به نظر کویت بستگی دارد. اگر کویت موافق نباشد با تغییر تاریخ شانسی برای برگزاری بازی دوستانه نداریم. خوشبختانه کویت دو روز قبل موافقت خودش را برای برگزاری بازی در دوم مارچ اعلام کرد. فقط دو روز پیش این موافقت را گرفتیم، پس ما زمان کمی در اختیار داریم که برای این بازی دوستانه حریف تدارکاتی پیدا کنیم. سه تیم در جام جهانی حضور دارند که می‌خواهند با ما بازی کنند. خیلی راحت می‌توانم بگویم کاستاریکا و آفریقای جنوبی می‌خواهند با ما بازی کنند اما چون به نظر کویت بستگی داشت نمی‌توانستم بگویم. بعد از موافقت کویت کفاشیان و نبی تلاش کردند که این بازی را برگزار کنیم.

کی‌روش در ادامه درباره برنامه‌های تیم ملی گفت: چیزی که من به آن فکر می‌کنم خیلی ساده است. ما باید تمرین کنیم و بازی داشته باشیم. اگر این کار را نکنیم اشتباه کرده‌ایم. بازی بدون تمرین کافی نیست و همین طور بالعکس. تاکید می‌کنم که ما نیاز داریم هم خوب بازی کنیم و هم خوب تمرین کنیم.

وی افزود: پس از صعود ایران به جام جهانی من در هفته اول مارچ برنامه‌ام را به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دادم. حتی قبل از صعود به جام جهانی دو برنامه مجزا به فدراسیون و سازمان لیگ ارائه کرده بودم. برنامه‌ریزی من به گونه‌ای است که دو راه را پیش رو قرار دادم. پیشنهاد دادم یکی اینکه طبق قوانین فیفا عمل کنیم و برنامه‌ریزی عادی داشته باشیم و دیگری برنامه ویژه را پیش ببریم. برنامه ویژه ما به همکاری خانواده فوتبال نیاز دارد.

وی افزود: من به عنوان سرمربی تیم ملی هیچ وقت نخواستم بگویم که تنها باید نظر من اجرا شود اما این را گفته‌ام که کدام راه بهتر است. برنامه ویژه‌ای که پیشنهاد دادم نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نظر من نیست که برخی‌ها می‌گویند کی‌روش به دنبال تعطیل کردن لیگ است یا اینکه کی‌روش می‌گوید بازیکنان باشگاهی نباید در آسیا بازی کنند. اما این اعتقاد را دارم که باید لیگ هر 6 - 7 روز یک بار برگزار شود و بازیکنان در کنار بازی تمرین و استراحت نیز داشته باشند. اگر بخواهیم سه یا چهار روز یک بار بازی بگذاریم مصدومیت تنها دستاورد ما خواهد بود.

کی‌روش با بیان اینکه به نظرم این صحبت‌ها در نشستی خبری مطرح نمی‌شود، گفت: این یک کلاس دانشگاه است. مانند آنچه که شما درباره خبرنگاری خوانده‌اید. من نیاز دارم این مسائل را به شما بگویم تا شما آن را به خوبی منتقل کنید. برای انتقال این حرف‌ها به کمک رسانه‌ها نیاز دارم. مهم‌ترین نکته این است که اجازه بدهیم لیگ بر اساس آنچه که گفتم یعنی هر 6- 7 روز یک بار برگزار شود تا در 20 فروردین با پایان لیگ، اردوی ما آغاز شود. بر اساس برنامه ویژه‌ای که من پیشنهاد داده‌ام، پس از پایان لیگ، اردوی اول تیم ملی برای بازیکنان داخلی آغاز می‌شود. متاسفانه مسابقه‌های لیگ قهرمانان آسیا مشکلات زیادی را برای لیگ، مربیان لیگ و فدراسیون ایجاد کرده اما در این میان مقصر نه مربیان باشگاهی هستند و نه فدراسیون. بر اساس این برنامه ما تنها دو راه پیش رو داریم. یا باید برنامه ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا را بپذیریم یا اینکه راه دیگری را در پیش بگیریم.

کی‌روش در ادامه به برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی در برنامه‌ای که او آن را ویژه می‌خواند اشاره کرد و گفت: همان طور که می‌دانید ما در بازی نخست جام جهانی باید به مصاف نیجریه برویم بنابراین نیاز نیست که در وهله اول در اروپا اردو بزنیم. بر اساس برنامه‌ تنظیم شده ما اردویی در آفریقای جنوبی خواهیم داشت و هدف‌مان این است که در این اردو بازیکنان داخلی را در اختیار داشته باشیم. نام این اردو اردوی توسعه و پیشرفت است. در آنجا با باشگاه‌هایی از آفریقا بازی خواهیم کرد. سپس به ایران بازمی‌گردیم و پس از چند روز استراحت، به اروپا می‌رویم و در آنجا سه یا چهار بازی دوستانه خواهیم داشت. دوباره به تهران بازخواهیم گشت و تلاش داریم با یک تیم آفریقایی در تهران بازی کنیم. دیداری که بازی خداحافظی تیم ملی با هوادارانش خواهد بود. پس از این بازی به برزیل سفر خواهیم کرد تا اردوی نهایی‌مان را برگزار کنیم. دوم جون به برزیل می‌رویم و یک دیدار دوستانه خواهیم داشت و ششم جون آماده دیدار با نیجریه هستیم که ان‌شاءالله آن بازی را هم با موفقیت پشت سر بگذاریم .این برنام من برای آماده‌سازی تیم ملی است.

کی‌روش ادامه داد: این برنامه تنها زمانی ممکن نمی‌شود که حمایت همه جانبه را نداشته باشیم. اما مطمئن هستم که از رئیس فدراسیون تا تمام مردم عزیز و فوتبال‌دوست ایران از این برنامه حمایت کامل خواهند کرد. من همیشه به نظرات مردم احترام می‌گذارم. اما می‌خواهم در باره نظراتی صحبت کنم که این چند روزه مطرح شده اکنون به نظرات دایی توجه کنید. ببینید او که در آلمان،‌ بایرن مونیخ و جام جهانی بازی کرده، چگونه درباره برنامه تیم ملی صحبت می‌کند. یا حرف‌های کریمی، مهدوی‌کیا یا باقری را بخوانید. نظرات این‌ها نکاتی دارد که قابل احترام هستند و من با آن‌ها کاملا موافقم. این‌ها در جام جهانی بوده‌اند. این مربیان هستند که حقایق را می‌دانند. ما باید به حرف آن‌ها گوش بدهیم. علی پروین هم درباره آماده‌سازی تیم ملی به خوبی صحبت کرده و تمام مربیان سابق تیم ملی نیز با ما هم‌نظر هستند. مجددا تکرار می‌کنم که این مشکلاتی است که AFC برای ما به وجود آورده و تقصیر باشگاه‌ها یا فدراسیون نیست.

کی‌روش در پایان از موافقت کویت با تغییر زمان دیدارش برابر ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در دوم مارچ خبر داد و گفت: پس از این موافقت که دو روز پیش اعلام شد من به فدراسیون پیشنهاد دادم که پنجم مارچ که روز فیفا است دیداری با یک تیم آفریقایی داشته باشیم.

کی‌روش در حاشیه این نشسن خبری هم در پاسخ به این سوال که آیا صحبتی برای تمدید قراردادش با توجه به اظهارات علی کفاشیان شده است یا خیر؟ گفت: به من هیچ پیشنهادی برای تمدید قراردادم نشده است و از این که می‌گویید کفاشیان گفته پیشنهاد تمدید را به من داده، اطلاعی ندارم.

او در پاسخ به این سوال که آیا به جام ملت‌های آفریقا به دلیل حضور نیجریه در این جام و دیدن بازی‌های این تیم می‌رود یا خیر، اظهار کرد: حتما این کار را می‌کنم و دو بازی این تیم را از نزدیک خواهم دید.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به سوالی درباره فیس‌بوک و هجمه کاربران ایرانی علیه مسی عنوان کرد: من عضو فیس بوک نیستم و اطلاع چندانی در این باره ندارم اما دوست ندارم که این اتفاق بیفتد و این توهین‌ها شکل بگیرد؛ چرا که می‌خواهم مسی در بازی با ایران سر حال باشد.

کی‌روش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازیکن دوملیتی دیگری به تیم ملی دعوت می‌شود یا خیر، گفت: اکنون بازی‌های یک بازیکن حاضر در ژاپن را دنبال می‌کنم اما به غیر از این به نفرات حاضر در فوتبال ایران و بازیکنانی که قبلا دعوت شده‌اند، فکر می‌کنم.

کد خبر 242560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز