یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

تیم ملی فوتبال ایران در حالی برای چهارمین بار حضور در جام‌جهانی را تجربه خواهد کرد که از حالا بسیاری از بازیکنان ایرانی امیدوارند تا در نهایت جزو نفراتی باشند که کارلوس کی‌روش به برزیل خواهد برد.

رقابت ستاره‌ها  برای رفتن به برزیل

در این میان حضور تعدادی از بازیکنان، قابل پیش‌بینی و قطعی به‌نظر می‌رسد ولی در مورد برخی از مسافران برزیل همچنان شک و تردیدهایی وجود دارد که باید تا نزدیکی جام‌جهانی و اعلام لیست نهایی کی‌روش صبر کرد. با این حال برخی اتفاقات مثل مصدومیت بازیکنان هم می‌تواند فهرست سرمربی تیم ملی را دستخوش تغییراتی کند. در این نوشتار وضعیت بازیکنانی که برای حضور در جام‌جهانی شانس حضور دارند را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

در جام‌های جهانی گذشته هم همیشه فهرست نهایی مربیان تیم ملی با حرف و حدیث‌های مختلفی همراه بود و در چند سال اخیر نیز فهرست‌های کی‌روش برای بازی‌ها و تورنمنت‌های مختلف با انتقادهایی همراه بوده است. حالا باید دید او برای جام‌جهانی برزیل چه نفراتی را در فهرست نهایی خود قرار خواهد داد.

یک جای خالی و چند مدعی

در خط دروازه، دانیل داوری که مدتی پیش تجربه بازی برای تیم ملی را به‌دست آورد قطعا یکی از دروازه‌بان‌های تیم ملی در برزیل خواهد بود. او که در بوندس لیگا بازی می‌کند پس از ناصر مرحوم حجازی، نیما نکیسا، احمدرضا عابدزاده و ابراهیم میرزاپور پنجمین دروازه‌بان ایرانی خواهد بود که بازی در این تورنمنت مهم را تجربه خواهد کرد. رحمان احمدی هم اگر چه جایگاه اصلی خود را در تیم ملی از دست داده اما هنوز گزینه مورد نظر کی‌روش است و زمانی که مهدی رحمتی کنار گذاشته شد، احمدی به اطمینان کی‌روش جواب مثبت داد. او گفته که برای بازی در جام‌جهانی ناامید نیست ولی به‌نظر می‌رسد داوری، انتخاب اول کی‌روش باشد. به‌نظر می‌رسد کی‌روش روی نفر سوم در این پست هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. برخی معتقدند شاید رحمتی به تیم ملی برگردد ولی احتمالش ضعیف است. از مدعیان اصلی این پست می‌توان به علیرضا حقیقی، حامد لک و سوشا مکانی اشاره کرد و نمی‌توان از حالا گفت که کدام‌یک از آنها به‌عنوان دروازه بان سوم به برزیل خواهند رفت.

پیش‌بینی ساده در مورد مدافعان

در مورد مدافعانی که قرار است به جام‌جهانی بروند، پیش‌بینی کمی ساده‌تر است. میان مدافعان تیم ملی همه روی یک نفر نظر قطعی دارند و آن هم سیدجلال حسینی است که امسال نمایش خوبی در بازی‌های پرسپولیس داشته و در بازی‌های ملی هم جواب اعتماد کی‌روش را داده است. برای تکمیل زوج حسینی باید گفت که پژمان منتظری محتمل‌ترین گزینه است. او از زمانی که کی‌روش مربی ایران شد در اکثر بازی‌ها حضور داشت و خودش را در تیم ملی تثبیت کرد. اگر اتفاق خاصی نیفتد او هم مثل سیدجلال قطعا مسافر برزیل است.

امیرحسین صادقی هم در 9‌ماه اخیر به جمع نفرات مورد نظر کی‌روش راه پیدا کرد. در ضمن او در جام‌جهانی2006 هم کنار تیم ملی بود ولی فرصت بازی پیدا نکرد. صادقی پس از سپری کردن چند سال پرنوسان در آستانه جام‌جهانی دوباره فرصت این را پیدا کرده است تا حضور در این تورنمنت را تجربه کند. اگرچه صادقی به میزان سیدجلال و منتظری شانس بازی در ترکیب اصلی را ندارد اما شانس بسیار زیادی را برای حضور در لیست نهایی دارد. با توجه به علاقه کی‌روش به مدافعان سرعتی در خط دفاع، شجاع خلیل‌زاده هم می‌تواند به حضور در جام‌جهانی امیدوار باشد ولی شاید شانس زیادی نداشته باشد.

مازیار زارع هم یکی دیگر از گزینه‌هاست ولی او در ملوان در پست هافبک بازی می‌کند. کی‌روش هم قبلا گفته که اگر زارع در ملوان در پست هافبک بازی کند شانسی برای رفتن به برزیل نخواهد داشت و این در حالی است که اسکوچیچ، سرمربی ملوان فعلا حاضر نیست از زارع در پست دفاع بازی بگیرد. محسن بنگر هم با اینکه شانس کمی برای دعوت‌شدن به تیم ملی دارد ولی در این فصل یکی از بهترین سال‌های فوتبالش را پشت سر گذاشته و شاید حداقل در یکی از اردوها شانس دعوت به تیم ملی را داشته باشد.

در پست مدافع راست، استیون بیت‌آشور که به‌عنوان آخرین بازیکن دورگه به تیم ملی اضافه شد، حالا افتخار بازی در جام‌جهانی پیدا کرده است. در واقع می‌توان این بازیکن را یکی از نفرات اصلی کی‌روش در جام‌جهانی دانست هر چند خسرو حیدری، مدافع- هافبک استقلال هم به‌طور قطع یکی از بازیکنان ایران در برزیل خواهد بود. او برای بازی در جام‌جهانی باید با بیت آشور رقابت کند ولی برخی معتقدند شاید کی‌روش از این دو بازیکن به‌نحوی استفاده کند که هر دو شانس حضور در ترکیب اصلی را داشته باشند.

حسین ماهینی، مدافع راست پرسپولیس هم اگر چه در لیست‌های کی‌روش حضور داشته است اما سرمربی تیم ملی بازیکنانی مثل حیدری و بیت‌آشور را به او ترجیح می‌دهد. حالا با آمدن بیت آشور کار ماهینی سخت شده اما هیچ‌چیز تمام نشده و ماهینی امیدوار است حداقل جزو نفرات تیم ملی در جام‌جهانی باشد. هاشم بیگ‌زاده هم که در یک‌ماه اخیر از سوی رسانه‌ها سوژه شد به‌احتمال فراوان به برزیل خواهد رفت ولی تضمینی برای حضور او در ترکیب ثابت وجود ندارد. یکی از رقیبان اصلی بیگ‌زاده، مهرداد پولادی است که کی‌روش به سبک بازی‌اش علاقه دارد. کی‌روش منتظر بازگشت او است و دعوت‌های گاه‌ و ‌بیگاه از پولادی درحالی‌که او مصدوم بود نشان از علاقه سرمربی تیم ملی به این بازیکن چپ پا دارد. در پست دفاع چپ احسان حاج‌صفی هم در اکثر اردو‌های تیم ملی حضور داشته و برای قرار‌گرفتن در لیست نهایی کی‌روش شانس خودش را امتحان می‌کند.

کار راحت کی‌روش برای هافبک دفاعی

تیم ملی در پست هافبک دفاعی گزینه‌های مختلفی دارد ولی بازیکنانی که در این مدت توسط کی‌روش به بازی گرفته شدند، امتحان خود را پس دادند. جواد نکونام به‌احتمال فراوان دومین حضورش را در جام‌جهانی تجربه خواهد کرد و کاپیتان تیم ملی جزو نفراتی در فوتبال ایران خواهد شد که بازی در 2 جام‌جهانی را تجربه می‌کند. شاید این آخرین تورنمنت معتبر کاپیتان تیم ملی خواهد بود که پس از جام‌جهانی 35ساله خواهد شد. آندرانیک تیموریان هم که در جام‌جهانی2006 در کنار نکونام بازی می‌کرد در برزیل هم حاضر خواهد بود و برای دومین‌بار تجربه بازی در جام‌جهانی را به‌دست خواهد آورد.

رضا حقیقی، هافبک دفاعی پرسپولیس هم که برای نخستین‌بار کی‌روش پیراهن تیم ملی را به او داد یکی از نفراتی است که شاید با تیم ملی به جام‌جهانی برود و احتمال دارد او یک ذخیره مطمئن باشد. در این پست اما امید ابراهیمی، هافبک دفاعی سپاهان هم شانس خود را امتحان می‌کند، اگر چه شانس او خیلی کمتر از 3 هافبک دیگر است.

مدعیان مثلث تهاجمی و مهاجم نوک

تیم ملی در فاز تهاجمی هم گزینه‌های زیادی دارد و دست کی‌روش برای انتخاب نفرات مورد نظرش باز است. مجتبی جباری، هافبک ایرانی الاهلی قطر اگر تصمیمات عجیب نگیرد و مصدوم نشود قطعا مسافر جام‌جهانی خواهد بود. اشکان دژاگه هم که در حال حاضر بهترین بازیکن ایران محسوب می‌شود امید اول تیم ملی در جام‌جهانی است و حتی رسانه‌های خارجی هم اشکان را ستاره ایران در این جام قلمداد می‌کنند. محمدرضا خلعتبری هم بازیکن مورد علاقه کی‌روش است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد یکی از نفرات تیم ملی در جام‌جهانی به‌حساب می‌آید. خلعتبری از زمانی که کی‌روش هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در دست گرفت در تمامی اردوهای تیم ملی حضور داشته است.

مسعود شجاعی، بازیکن ایرانی لاس‌پالماس هم تقریبا حضورش در جام‌جهانی قطعی است و او هم این فرصت را خواهد داشت تا برای دومین‌بار در این بازی‌ها شرکت کند. هر چند او در این چند سال فراز‌و‌نشیب زیادی داشته ولی بازیکنی نیست که سرمربی تیم ملی از کنار اسمش به سادگی عبور کند. محمد نوری هم یکی دیگر از گزینه‌های کی‌روش است ولی او در پرسپولیس توسط دایی به یک نیمکت‌نشین تبدیل شده است. نوری جزو نفرات ثابت اردوهای کی‌روش بوده اما هیچ وقت جایگاه خود را تثبیت نکرده است و حضور او بستگی به عملکردش در لیگ دارد.

یعقوب کریمی هم برای رفتن به جام‌جهانی ناامید نیست ولی او تا حالا فصل خوبی نداشته است. با این حال کی‌روش به بازی او بی‌علاقه نیست و اگر روند خود را بهتر کند می‌تواند مسافر جام‌جهانی باشد. بختیار رحمانی هم کماکان مورد غضب سرمربی تیم ملی قرار دارد ولی با این حال امیدوار است که شاید نظر او عوض شده و شانسی برای دعوت شدن به تیم ملی داشته باشد.

علی کریمی اما یک علامت سؤال بزرگ است. او 2هفته پیش گفت که شایسته حضور در تیم ملی نیست و باید خیلی آماده باشد تا نظر کی‌روش را عوض کند. کریمی چند‌ماه قبل، از تیم ملی خداحافظی کرد اما کی‌روش این موضوع را جدی نگرفته است. برخی معتقدند که در نهایت کی‌روش او را مسافر برزیل خواهد کرد و حتی سرمربی تیم ملی مدتی پیش در برنامه نود هم گفت که اگر کریمی آماده باشد شانس حضور در تیم ملی را خواهد داشت.

پیام صادقیان و محسن مسلمان هم امیدوارند که نظر کی‌روش را تغییر دهند. این دو بازیکن خصوصا صادقیان در بازی‌های اخیر پرسپولیس نمایش مثبتی داشتند و باید دید کی‌روش چه تصمیمی در مورد آنها خواهد گرفت. آنها فعلا در تفکرات این مربی جایی ندارند. قاسم حدادی‌فر، هافبک چپ پا و بازی‌ساز ذوب‌آهن هم شانس حضور در جام را دارد. او در اکثر لیست‌های کی‌روش حضور داشته اما هیچ وقت جایگاه ثابتی به‌دست نیاورد و خودش را به‌طور کامل تثبیت نکرد.

کی روش برای انتخاب مهاجم نوک هم چند گزینه را مدنظر دارد. رضا قوچان‌نژاد، مهاجم استاندارلیژ که عملکرد فوق‌العاده‌ای در تیم ملی داشته است، اصلی‌ترین بازیکن ایران در خط حمله خواهد بود. او در باشگاهش جایگاه مناسب ندارد ولی قطعا در جام‌جهانی یکی از امیدهای گلزنی تیم ملی خواهد بود. علیرضا جهانبخش هم در این فصل و در لیگ هلند نمایش موفقیت‌آمیزی داشته و این بازیکن به‌احتمال فراوان با سن کمی که دارد یکی از مسافران برزیل خواهد بود. جهانبخش شاید یکی از جوان‌ترین بازیکنان ما در لیست نهایی جام‌جهانی باشد. کریم انصاری فرد هم که قبل از شروع فصل با تغییر تیمش شرایط خودش را تغییر داد اکنون یکی از آماده‌های لیگ است. اگرچه او پیراهن شماره10 را پس گرفته اما هنوز از فیکس بودن خود مطمئن نیست و بعید به‌نظر می‌رسد در جام‌جهانی جزو 11مرد ثابت کی‌روش باشد. سردار آزمون، بازیکن روبین‌کازان هم امیدوار است به برزیل برود ولی کی‌روش در اردوی قبلی او را دعوت نکرد. با این حال بازی در اروپا باعث خواهد شد تا او هم شانس بازی در جام‌جهانی را داشته باشد. مهاجمان دیگری مثل فرزاد حاتمی، رضا نوروزی، مهدی سیدصالحی، رضا عنایتی، جلال رافخایی و میلاد میداوودی هم خیلی دوست دارند در فهرست نهایی کی‌روش باشند ولی نباید فراموش کرد که سرمربی تیم ملی برای انتخاب بازیکنان در پست‌های مختلف محدودیت‌های خاص خودش را دارد و باید بهترین‌ها را به برزیل ببرد.

کد خبر 244735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز