همشهری آنلاین: اسمارت‌فون‌ها در آب‌وهوای بسیار سرد می‌توانند دچار اختلال عملیاتی شده و حتی شکننده‌تر شوند، باطری آنها در سرما سریعتر تمام شده و ممکن است از کار بیافتند.

موبایل

براساس گزارش CNN، اسمارت‌فون‌ها برای کار در شرایط جوی خشن و سرد ساخته نشده‌اند، اما راهکارهایی وجود دارند که با به کار بستن آنها می‌توان از این تجهیزات ارزشمند و کاربردی در هر آب و هوایی محافظت کرده و آنها را مورد استفاده قرار داد.

راهکارهای استفاده از صفحه لمسی در سرما

محافظت از دست‌ها در برابر سرمای زمستان از اهمیت زیادی برخوردار است، اما در اغلب موارد،‌دستکش‌هایی که در بازار وجود دارند مانع از آن می‌شوند که کاربر بتواند با اسمارت‌فون خود کار کند، زیرا پارچه دستکش‌ها لایه‌ای ظخیم از مواد عایق است که مانع از درک لمس و ضربه‌های وارد شده سرانگشتان کاربر خواهد شد و نمایشگرهای لمسی نیز برای فعال بودن به قابلیت رسانا بدون بدن انسان وابسته هستند.

نخ رسانا

در این شرایط استفاده از دستکش‌های ویژه‌ای که سرانگشت‌های آن از پارچه رسانا ساخته شده‌است، می‌تواند مشکل استفاده از صفحات لمسی را تا حدودی حل کند. حتی می‌توان دستکش‌های قدیمی را نیز با استفاده از نخ‌های رسانای ویژه‌ای به دستکش‌هایی ویژه کار با صفحات لمسی تبدیل کرد. گزینه دیگر استفاده از قلم‌های الکترونیک است.

دامنه تحمل سرما

برخی از اسمارت‌فون‌ها برای مقاومت در برابر درجه حرارت‌های مختلف ساخته شده‌اند،‌برای مثال آی‌فون 5S در زمانی که خاموش باشد می‌تواند درجه حرارت منفی چهار درجه فارنهایت تا 113 درجه فارنهایت را تحمل کند و وقتی این گوشی روشن است دامنه تحمل حرارتی‌اش محدودتر می‌شود. اپل 32 درجه فارنهایت را به عنوان پایین‌ترین حرارت عملیاتی گوشی خود معرفی کرده‌است. برخی دیگر از گوشی‌ها از درجه حرارت عملیاتی پایین‌تری برخوردارند و برخی از آنها حتی می‌توانند در درجه حرارتی به پایینی منفی چهار درجه نیز کار کنند.

اسمارت‌فون

زمانی که باطری‌های لیتیومی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند، عملکرد آنها دچار ضعف می‌شود. در سرما، باطری یک گوشی نسبت به گوشی که در دمای مناسب قرار دارد با سرعت بیشتری به پایان رسیده و ناگهان خاموش می‌شود. این مشکل موقتی است و زمانی که درجه حرارت گوشی به سطح عادی بازگردد، مشکل برطرف خواهد شد. از این رو در چنین شرایطی نباید گوشی را خاموش و روشن کرد و تنها باید آن را به محیطی سربسته برده و انتظار کشید تا حرارت آن به سطح عادی بازگردد. خاموش و روشن کردن گوشی در چنین شرایطی که باطری از شدت سرما دچار نقص شده،‌تنها موجب آسیب دیدگی بیشتر گوشی شده و طول عمر باطری را کاهش خواهد داد.

در سرمای شدید، نمایشگر LCD گوشی‌ها نیز ممکن است با نقص مواجه شوند. همچنین این امکان وجود دارد که شیشه‌های به کار رفته در بدنه گوشی‌ها،‌به ویژه سطوح شیشه‌ای که از پیش دچار ترک و شکاف‌های ریز شده‌اند، در اثر سرما شکسته شوند. گزارشهای متعددی نشان داده‌اند که شیشه‌های به کار رفته در بدنه گوشی‌های آی‌فون در سرمای منجمد کننده در دست کاربران خرد شده است. در کشور فنلاند که بالاترین میانگین حرارت هوا یک درجه سلسیوس است،‌آژانس دولتی مصرف‌کنندگان به شهروندان هشدار می‌دهد که ممکن است گوشی‌های آنها در آب‌و‌هوای سرد دچار اختلال شوند.

جلد اسمارت‌فون

مانع از انجماد اسمارت‌فون شوید

برای ممانعت از یخ‌زدگی اسمارت‌فون‌ها،‌ باید از گذاشتن آنها برروی اجسام ساکن مانند خودرویی که متوقف است خودداری کرد و تا حد امکان آنها را نزدیک بدن نگه داشت تا دستگاه بتواند مقداری از حرارت بدن فرد را دریافت کند. درصورتی که در شرایطی باید گوشی را در مکانی به دور از بدن گذاشت،‌بهتر است گوشی خاموش باشد و یا در حالت غیرفعال قرار گیرد.

استفاده از کیف‌های مخصوص گوشی نیز می‌تواند در محافظت از اسمارت‌فون‌ها در سرمای شدید موثر باشد.  برای کاربرانی که در شرایط دمایی بسیار سرد حضور دارند نیز کیف‌های ویژه‌ای ساخته شده که می‌توانند دمای مورد نیاز گوشی را تنظیم کرده و از منجمد شدن آن جلوگیری کنند. جلد‌هایی مانند محصولات شرکتی به نام Salt که می‌گوید محصولاتش حرارت ایجاد شده از خود گوشی را به درون باز می‌تاباند تا از آن در شرایط سرد جوی محافظت کند.

کد خبر 242423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز