همشهری آنلاین: رییس‌جمهور در ادامه گزارش لایحه بودجه سال ۹۳ به مجلس، با بیان این‌که موضوع ایجاد تحول در ساز و کار سهام عدالت را در دستور کار قرار داده‌ایم،گفت:‌ وزارت امور اقتصاد و دارایی گزینه‌های مختلفی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده است و خوشبختانه جمع‌بندی‌های اولیه در این زمینه حاصل شده است.

حسن روحانی اظهار کرد: با فراهم آوردن امکان مبادله سهام عدالت در قالب سازوکاری درست و سنجیده،‌ بهبودی ملموس در معیشت خانوارهای برخوردار از سهام عدالت ایجاد خواهد شد.

روحانی با بیان این‌که به سمت نظام کارتری از اداره بنگاه‌های اقتصادی حرکت خواهیم کرد، افزود: عرضه سهام در بازار سرمایه نیز قوت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در زمینه خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از نگاه دولت اشکال اصلی عدم قرار گرفتن اجرا در مسیر و چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور توضیح داد: بخش بسیار بزرگی از سهام به بخش بسیار کوچکی از بخش خصوصی واگذار شده است و بخش‌های اصلی یا بابت رد دیون به تملک صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی و ... در آمده یا به سازمان‌های شبه دولتی واگذار شده است.

روحانی خاطرنشان کرد:جهت‌گیری دولت است که صندوق‌ها را به سمت واگذاری سهام در بازار بورس هدایت کند و از این طریق این نهادها را از بنگاه‌داری به مدیریت سهام سوق دهد و از آنجا که عمده شرکت‌های باقیمانده در دولت نیازمند اصلاحات اساسی و زمان‌بر است، با انجام اصلاحات، فرآیند خصوصی‌سازی بنگاه‌ها را پیگیری کند.

وی خطاب به نمایندگان با بیان این‌که سخن گفتن در جمع نمایندگان ملت برای رییس‌جمهور افتخار است، اما نمی‌خواهیم نمایندگان عزیز را خسته کنیم به بیان آخرین مطلب پرداخت و توضیح داد: مهم‌ترین موضوعی که در بخش اقتصادی به آن اشاره می‌کنم موضوع یارانه‌ها و رویکرد دولت نسبت به آن است.

رییس‌جمهور افزود: طی سالیان متمادی فاصله بزرگ میان قیمت‌های واقعی و جهانی باعث قاچاق سوخت و هدر رفتن ثروت‌های ارزشمند زیرزمینی کشور شده بود و همچنین تثبیت قیمت انرژی در کنار تورم دو رقمی باعث شده بود انواع حامل‌های انرژی روز به روز ارزان‌تر شده و مصرف آنها در بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها با رشد روزافزون مواجه شود.

روحانی با بیان این‌که محیط زیست به خاطر مصرف بی‌رویه و نادرست سوخت به مرز خطرناک رسیده است، گفت: شرکت‌های تولیدکننده انرژی با کمبود شدید منابع برای سرمایه‌گذاری مواجه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها اظهارنظر و بحث و گفت‌وگو اجماع عمومی در زمینه یارانه‌ها در میان قوای مختلف حاصل شد.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که در گزارش 100 روزه بیان کردم شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمانی که جایگزینی برای آن طراحی و تصویب نشده است، خود به خود ادامه خواهد داشت، گفت: در مراحل بعدی کار نیازمند بررسی دقیق در مورد خانوارها، نحوه جبران هزینه‌ها، شیب افزایش قیمت‌ها، سازوکار مالی شرکت‌های تولیدکننده انرژی، نحوه رویکرد به جبران هزینه‌های تولید و چارچوب اقتصاد کلان از نظر تورم و رشد اقتصادی و بیکاری هستیم.

رئیس جمهور با بیان این‌که ما بدون هیچگونه فوت وقت کار خود را شروع کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: ما با آسیب‌شناسی عملکرد مرحله اول در حال طراحی گام‌های بعدی خود هستیم دولت بر آن است تا در سال آینده طرح جدید مدیریت یارانه‌ها را در قالب طرحی جامع به اجرا در بیاورد و در آینده‌ نیز لایحه مربوط را تقدیم به مجلس شورای اسلامی می‌کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: من به نمایندگان محترم مجلس اطمینان می‌دهم که دولت در این زمینه کار کارشناسی عمیقی انجام داده است.

روحانی افزود: در این بحث ما برای امنیت غذایی مردم به ویژه گروه‌های کم‌درآمد، توسعه بیمه سلامت، بهبود شرایط آلودگی هوا، وضعیت تولید به ویژه‌ واحد‌های کوچک و متوسط در کنار درنظر گرفتن مهار تورم و آرامش بازار ارز طرح‌های مورد نظر را مورد توجه قرار داده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه لایحه‌ای که اکنون تقدیم مجلس محترم می‌کنم حاصل تلاش معتمدین شما در دولت تدبیر و امید است گفت: این لایحه برآمده از کار کارشناسی فشرده‌ای است که در این مدت کوتاه صورت گرفته است ما کوشیده‌ایم با شناخت دقیق از وضعیت اقتصادی کشور و ارائه آخرین برآوردها زمینه را برای حرکت به سمت آینده‌ای پرامید و نشاط فراهم آوریم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم همدلی و همکاری همه نمایندگان محترم مجلس و همکارانم در دولت زمینه تصویب این لایحه را در موعد مقرر خود (ان‌شاءالله دهه فجر) فراهم آورد تا یکپارچگی و انسجام ملی در کشور بیش از پیش تقویت شده و مجلس و دولت بتوانند چرخ اقتصاد کشور را در مسیر پیشرفت و عدالت که شایسته ملت بزرگ ایران است به گردش دربیاورند.

وی در پایان صحبت‌های خود با تشکر از نمایندگان مجلس جهت شنیدن صحبت‌هایش لایحه بودجه سال 1393 را به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم و مجلس را ترک کرد.

 

کد خبر 241646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز