گروه اقتصادی: پیش از آغاز بررسی لایحه بودجه سال۹۳ در مجلس، نقد و تبادل‌نظر میان کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و دولت آغاز شده است.

مناظره تلویزیونی نیز با موضوع نقد بودجه 93 میان 2نماینده مجلس، یک کارشناس اقتصادی و معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور برگزار شد. سؤال نظرسنجی برنامه در واکنش به انتقاد برخی نمایندگان به شیوه تخصیص بودجه عمرانی طراحی شده بود اما در نهایت 90درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از دولت خواستند تا مهار تورم را در اولویت کاری خود قرار دهد و 10درصد دیگر گسترش طرح‌های عمرانی را خواستار شدند.

محاسن و معایب بودجه

فرشاد مومنی در این مناظره خود را موافق و مخالف مشروط بودجه دانست و گفت: بودجه ارسالی دولت به مجلس دارای محسنات و معایبی است. در بخش مزایا بودجه93 نسبت به بودجه 8 سال گذشته دولت با شفافیت‌های مناسبی همراه است و ردیف‌های متفرقه نیز در آن پیش‌بینی و در زمان مقرر به مجلس ارسال شده است. این اقتصاددان گفت:

یکی از معایب بودجه این است که همچنان سلطه کوتاه‌نظری و ترجیح ملاحظات کوتاه‌مدت بر بلندمدت وجود دارد.در ادامه فرشاد مومنی با انتقاد از شیوه‌ای که طی 8 سال گذشته به‌کار گرفته شده بود این دوره را دوره تاریخی در فساد و ناکارایی دانست. استدلال این کارشناس اقتصادی در بخش‌های مختلف ادامه یافت تا اینکه الیاس نادران نماینده مجلس از مومنی خواست تا در شرایطی که نماینده‌ای از دولت قبل وجود ندارد، دولت گذشته مورد نقد قرار نگیرد.در ادامه الیاس نادران به‌عنوان مخالف لایحه بودجه93، ارقام بودجه را انبساطی دانست و اعلام کرد که نسبت به تحقق درآمدها خوش‌بینی وجود دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم اما معتقد بود که رقم 219هزار میلیارد تومانی بودجه با احتساب بودجه عمومی و خصوصی نمی‌تواند نرخ تورم مورد نظر دولت که 25درصد است را محقق کند. غلامرضا تاجگردون اما ضمن شفاف دانستن لایحه بودجه93، پیش‌بینی ارقام آن را محافظه‌کارانه قلمداد کرد و برخلاف نادران آن را خوش‌بینانه ندانست. اوگفت: بررسی بودجه نشان می‌دهد که جهت‌گیری بودجه با فرصت کوتاه خوب بوده است؛ اصولاً بودجه با اصول علمی همراه است بر همین اساس از جهت پاسخگویی، شفافیت، ثبات و عملکرد، بودجه سال آینده مثبت است. وی معتقد است: در بودجه93 جهت‌گیری درباره نرخ رشد اقتصادی، تورم و بیکاری مثبت است.

کاهش تورم؛ هدف اصلی

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور نیز در دفاع از لایحه بودجه اعلام کرد که دوسوم از افزایش 15هزار میلیارد تومانی در بخش هزینه‌ها مربوط به افزایش 18درصدی حقوق کارکنان دولت است که در این بخش هم شرمنده کارمندان هستیم. فرهاد دژپسند بودجه سال93 را نسبت به بودجه مصوب سال92، انقباضی دانست و تأکید کرد که با وجود این، دولت در بخش‌های بهداشت، بیمه و آموزش افزایش‌های قابل توجهی ایجاد کرده است. به گفته دژپسند، بیشترین نرخ تورم پس از سال74 در سال‌جاری رقم خورده که کاهش آن اصلی‌ترین هدف دولت است؛ ضمن اینکه درصورت رسیدن نرخ رشد اقتصادی از منفی 5.8 در سال 91 به 2 یا 3 درصد در سال آینده می‌تواند یک تحول باشد.

کد خبر 242336
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز