همشهری آنلاین: مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس با بیان اینکه احمدی نژاد باید حضوری از اتهامات خود دفاع کند، گفت: غیبت غیرموجه احمدی‌نژاد در دادگاه منجر به بازداشت او می‌شود.

مجتبی ملک افضلی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آیین دادرسی کیفری گفت: متهم می‌تواند در موارد خاص از جمله حوادث غیرمترقبه، عدم دسترسی به دادگاه، بیماری، فوت همسر، عدم امکان تردد به دلیل حوادث قهری و توقیف در دادگاه حضور نداشته و غیبت وی موجه است، اما در موارد دیگر که غیبت غیر موجه تلقی شده و دادگاه گواهی عدم حضور متهم را رویت نکرده باشد، برابرماده 117 آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری متهم به دستور قاضی جلب می شود.

مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برابر قانون احضارنامه محمود احمدی نژاد به کارگزینی نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شده و رئیس جمهورسابق باید برای غیبت خود دردادگاه دلیل موجه ارائه کند.

وی با بیان اینکه دادگاه باید طبق روال طبیعی در امورقضایی اظهارنظرهای متهم را دریافت کند، افزود: چنانچه دادگاه اظهارات متهم را وارد دانست برای وی قرار منع تعقیب صادرمی شود، اما اگر دادگاه دفاعیات متهم را کافی تشخیص نداند قرار مجرمیت برای وی صادرشده و پرونده برای رسیدگی وارد مراحل بعدی می شود.

ملک افضلی تصریح کرد: جلسه رسیدگی به تحقیقات مقدماتی پرونده احمدی نژاد برگزار شد و درصورتی که دادگاه اتهامات را موجه تشخیص دهد جلسه رسیدگی درآینده تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه متهم باید حضوری از خود دفاع کند، بیان کرد: احمدی نژاد می تواند به همراه وکیل دردادگاه از خود دفاع کند، اما وکیل در تحقیقات نمی تواند دخالت کند.

نماینده حقوقی مجلس در دادگاه احمدی‌نژاد گفت: اگردرمرحله تحقیقات مقدماتی متهم دردادگاه حاضرنشده و نامه عدم امکان حضورخود را ارسال نکند قطعا به دستور مراجع قضایی جلب می شود.

شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران دیروز ( 5 آذر) برای رسیدگی به اتهامات محمود احمدی نژاد تشکیل جلسه داد، اما رئیس جمهور سابق به دلایل نامعلوم ازحضور در دادگاه امتناع کرده و جلسه رسیدگی به دستور قاضی پرونده به وقت دیگری موکول شد.

کد خبر 240340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز