شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: جلسه شورای پول و اعتبار به منظور تعیین تکلیف سود تسهیلات بانکی در سال 86، روز شنبه 19 خرداد نیز همچون هفته گذشته تشکیل نشد.

بانک مرکزی در این باره اعلام کرد: شورای پول و اعتبار در انتظار دریافت پاسخ شورای نگهبان درباره فرمول جدید محاسبه نرخ سود بانکی است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با هدف اینکه روش محاسبه سود بانکی (فرمول) بایستی در همه بانک‌ها یکسان باشد و در این مورد از شورای نگهبان استعلام شده است، شورای پول و اعتبار در انتظار دریافت پاسخ از شورای نگهبان است.

بنابراین تا دریافت پاسخ شورای نگهبان تعیین میزان جدید سود بانکی در شورای پول و اعتبار مطرح نخواهد شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: روشن است که تا زمان تصمیم‌گیری در مورد نرخ سود جدید، نرخ سود قبلی که به تصویب شورای پول و اعتبار و تایید رئیس‌جمهوری رسیده، ملاک کار در بانک‌ها خواهد بود و بنابراین، هیچ‌گونه بلاتکلیفی برای نظام بانکی وجود ندارد.

بدین ترتیب، با توجه به اطلاعیه بانک مرکزی، نرخ سود تسهیلات بانک‌ها همچنان همان نرخ سال گذشته است و دستور رئیس‌جمهوری برای کاهش سود بانکی که باید در شورای پول و اعتبار به تصویب برسد، منتظر تعیین تکلیف فرمول جدید محاسبه سود تسهیلات از سوی شورای نگهبان است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، این شورا تا پایان هفته جاری درباره فرمول سود بانکی اظهارنظر خواهد کرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در گفتگو با مهر افزود: فقهای شورای نگهبان تا پایان هفته جاری درباره استفساریه بانک مرکزی در خصوص فرمول جدید‌ محاسبه نرخ سود بانکی اظهار نظر می‌کنند.

در صورتی که شورای نگهبان به وعده خود عمل نماید و تا پایان هفته موضع خود درباره فرمول جدید سود تسهیلات بانکی را اعلام کند، به احتمال فراوان جلسه بعدی شورای پول و اعتبار شنبه هفته آینده برگزار و نرخ سود بانکی در سال جاری مشخص خواهد شد.

این در حالی است که نسبت به فرمول جدید سود تسهیلات بانکی، تردیدهایی وجود دارد.

در فرمول جدید، هزینه‌ای که دریافت‌کننده وام می‌پردازد نسبت به فرمول فعلی بیشتر است و این شائبه وجود دارد که با فرمول جدید محاسبه سود، بانک‌ها قصد دور زدن سیاست کاهش سود تسهیلات را دارند. این دیدگاه تاکنون از سوی عده‌ای از کارشناسان مطرح شده و دیروز نیر غلامرضا مصباحی مقدم، عضو ناظر نماینده مجلس به این نکته اشاره کرد.

وی به خبرگزاری فارس گفت: فرمول قبلی سود بانکی، فرمولی است که براساس آن نرخ سود، سالانه حساب می‌شد اما بر اساس فرمول جدید، نرخ سود ماهانه محاسبه می‌شود.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که میزان افزایش نرخ سود بر اساس فرمول جدید چقدر است؟ اظهار داشت: براساس طول مدت بازپرداخت تفاوت دارد. اگر مدت بازپرداخت تسهیلات یکساله باشد ممکن است افزایش یک درصد باشد و اگر 20 سال باشد ممکن است میزان سود به میزان 5 درصد افزایش یابد.

این عضو شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: اگر فرمول جدید مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد در نتیجه نرخ سود حسب ظاهر باید به همان نسبت کاهش یابد.

وی افزود: به طور مثال اگر نرخ سود تسهیلات بانکی 14 درصد باشد عملا براساس آن نرخ سود 14 درصد به 5/16 یا 17 درصد می‌رسد.

به گفته وی اگر قرار است نرخ سود بانکی 12 درصد باشد، برای استفاده از فرمول جدید بانکی باید 3 تا 5/3 درصد از 12 درصد کم شود تا اینکه نرخ موثر 12 درصد تحقق یابد.

این در حالی است که دکتر ابراهیم شیبانی رئیس‌کل بانک مرکزی 3 هفته پیش در حاشیه کنفرانس سالانه پولی و ارزی، به این شبهه پاسخ داد و اعلام کرد: بانک‌ها برای اجرای فرمول جدید محاسبه سود تسهیلات، برای اینکه رقم بازپرداخت دریافت‌کننده وام افزایش نیابد،‌ ملزم به درج رقم پایین‌تری از نرخ سود رسمی‌سود در فرمول هستند تا نرخ واقعی همان رقم رسمی‌مثلاً 14 درصد کنونی گردد.

شیبانی در خصوص این که اجرای فرمول جدید نرخ سود بانکی و همانندی آن با فرمول مورد استفاده بانک‌های خصوصی که سود 14 درصدی را تا حدود 25 درصد محاسبه می‌کنند، گفت: این فرمول بسیار پیچیده، اما از فرمول قبلی منطقی‌تر است، زیرا در فرمول قدیمی هر فرد تا چند سال فقط اقساط سود را پرداخت می‌کرد و بعد از آن به پرداخت اصل تسهیلات می‌پرداخت، بنابراین با اجرای فرمول جدید پرداخت اصل و سود تسهیلات، ماهیانه و همزمان صورت می گیرد و بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بلندمدت راغب‌تر خواهند بود زیرا در این فرمول برای بانک تفاوتی نمی‌کند که تسهیلات یک ساله باشد یا 10 ساله.

فرمول جدید محاسبه سود بانکی

برای بازپرداخت 15 ساله وام 12 میلیون تومانی با سود 17 درصد با فرمول ساده بانکی مبلغ هر قسط 1521388 ریال خواهد بود که اگر بر اساس فرمول بانک‌های خصوصی (فرمول جدید) محاسبه شود مبلغ هر قسط 1846805 ریال محاسبه می‌شود و در واقع با لحاظ کردن سود 17 درصد در عمل 5/21 درصد یا 5/4 درصد بیشتر از سود رسمی‌فعلی ‌از مشتری دریافت می‌شود.

اگر همین وام 12 میلیون تومانی در 12 سال و با نرخ تسهیلات 14 درصد بازپرداخت شود طبق فرمول ساده هر قسط آن 1538194 ریال اما طبق فرمول بانک‌های خصوصی هر قسط 1864539 ریال است.

کد خبر 23946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز